Η παρούσα πτυχιακή εργασία αναλύει δεδομένα από την αυτό-αξιολόγηση φωνής,
ομιλίας και ποιότητας ζωής ηλικιωμένων συνταξιούχων εκπαιδευτικών και ερευνά το
ρόλο του επαγγέλματος στις δεξιότητες επικοινωνίας τους.
Στο θεωρητικό μέρος, περιλαμβάνεται η βιβλιογραφική ανασκόπηση στην οποία
παρατίθενται πληροφορίες για τα υποσυστήματα της φωνής και της ομιλίας καθώς
και για την επίδραση της γήρανσης και του επαγγέλματος στην ομιλία και τη φωνή.
Ακόμη, αναφέρονται μέθοδοι αξιολόγησης των υποσυστημάτων, δίνοντας ιδιαίτερη
έμφαση στα ερωτηματολόγια αυτοαξιολόγησης. Στο τέλος της βιβλιογραφικής
ανασκόπησης παρουσιάζεται λεπτομερώς ο σκοπός της παρούσης έρευνας.
Όσον αφορά το ερευνητικό μέρος της πτυχιακής εργασίας, σε αυτό περιέχεται η
ανάλυση της μεθοδολογίας, δηλαδή τα ερευνητικά ερωτήματα, ο πληθυσμός, η
συλλογή, η ανάλυση και η σύγκριση των δεδομένων. Για την παρούσα πτυχιακή,
χρησιμοποιήθηκαν τα ερωτηματολόγια SHI, SpRQoL, για την ομιλία και VHI,
VRQoL, για τη φωνή. Επιπλέον, χορηγήθηκε το γνωστικό τεστ MMSE και ένα
ερωτηματολόγιο κατάστασης φωνής. Στην έρευνα συμμετείχαν συνολικά 68
ηλικιωμένα άτομα (65-93 ετών) από την Κρήτη, από τα οποία τα 34 αποτελούσαν την
ομάδα μελέτης (συνταξιοδοτημένους εκπαιδευτικούς) και τα 34 την ομάδα ελέγχου
(συνταξιούχοι μη εκπαιδευτικοί).
Στο τελευταίο μέρος της πτυχιακής εργασίας αναλύονται τα αποτελέσματα και η
συζήτηση, σύμφωνα με τα οποία, διαπιστώνεται πως υπάρχει στατιστικώς σημαντική
διαφορά στις απαντήσεις την ομάδας μελέτης και της ομάδας ελέγχου όσον αφορά
την ομιλία. Ωστόσο, καμία ομάδα δεν φαίνεται να παρουσιάζει σημαντικές δυσκολίες
στην ομιλία. Αντίθετα, ενώ δεν υπάρχει στατιστικώς σημαντική διαφορά στα
ερωτηματολόγια της φωνής ανάμεσα στις δύο ομάδες, υπάρχουν ενδείξεις που
αποδεικνύουν ότι η κατάχρηση φωνής λόγω του επαγγέλματος του εκπαιδευτικού,
όντως επηρεάζει την ποιότητα φωνής στους ηλικιωμένους.
Λέξεις-Κλειδιά: Φωνή, Ομιλία, Ποιότητα-Ζωής, Γήρανση, Εκπαιδευτικός
The present thesis analyzes data from self-assessment of voice, speech, and quality of
life of elderly retired educators and investigates the effect of their profession in their
communication skills.
In the theoretical part, a literature review is conducted, providing information on the
voice and speech subsystems, and on the impact of aging and profession on speech
and voice. Additionally, methods for assessing the subsystems are mentioned, with a
particular focus on self-assessment questionnaires. The research purpose is detailed at
the end of the literature review.
As for the research part of the thesis, it includes the analysis of the methodology,
including research questions, the population, data collection, analysis, and
comparisons. For this thesis, the SHI and SpRQoL questionnaires were used for the
assessment of speech, and the VHI and VRQoL questionnaires were used for voice
assessment. Furthermore, the cognitive test MMSE and a voice state questionnaire
were administered. A total of 68 elderly individuals (aged 65-93 years) from Crete
participated in the study, with 34 belonging to the study group (retired educators) and
34 to the control group (non-educator retirees).
In the final part of the thesis, the results and discussion are analyzed, indicating that
there is a statistically significant difference in the responses between the study and
control groups regarding speech. However, neither group seems to exhibit significant
difficulties in speech. Conversely, although there is no statistically significant
difference in the voice questionnaires between the two groups, there are indications
that voice misuse due to the educator profession does indeed affect the voice quality
of the elderly.
Keywords: Voice, Speech, Quality of Life, Aging, Educator