Experimental Study of the Influence of Wing Tip Devices upon the Aerodynamic Loading of Biplane Model

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



Πειραματική Μελέτη Επίδρασης Διάταξης Ακροπτερυγίων στα Αεροδυναμικά Φορτία Διπτέρυγου Μοντέλου Αεροσκάφους (EL)
Experimental Study of the Influence of Wing Tip Devices upon the Aerodynamic Loading of Biplane Model (EN)

Ασπρούλιας, Ιωάννης Σ. (EL)
Asproulias, Ioannis S. (EN)

Μαθιουλάκης, Δημήτριος (EL)
Βουτσινάς, Σπυρίδων (EL)
Τσαγγάρης, Σωκράτης (EL)

bachelorThesis

2009-05-29
2009-06-01T05:58:11Z
2008-10-16
2008-11-04


Στην παρούσα εργασία μελετήθηκε πειραματικά η επίδραση διάταξης ακροπτερυγίων στα αεροδυναμικά φορτία διπτέρυγου μοντέλου αεροσκάφους. Οι πτέρυγες ήταν τύπου NACA 4415, η μια ορθογωνική και η άλλη οπισθοκλινής, και η άτρακτος ήταν τετραγωνικής διατομής. Με τη χρήση ζυγού έξι συνιστωσών μετρήθηκαν σε υποηχητική αεροδυναμική σήραγγα δυνάμεις και ροπές, για γωνίες πρόσπτωσης από -2.5 έως 17.5 μοίρες και γωνίες εκτροπής από 0 έως 7.5 μοίρες. Επίσης, με τη χρήση μείγματος TiO2 - λάδι πραγματοποιήθηκαν οπτικοποιήσεις ροής στην επιφάνεια της πτέρυγας. Βασικό συμπέρασμα της εργασίας αυτής είναι ότι η παρουσία της διάταξης ακροπτερυγίων, που συνδέει τις δυο πτέρυγες, προκαλεί μείωση της άνωσης αλλά και της αντίστασης της τάξης του 3%. (EL)
Ιωάννης Σ. Ασπρούλιας (EL)
109 σ. (EL)
In the present experimental work, the influence of a wing-tip device was examined upon the aerodynamic loading of a biplane model. The wings were type NACA 4415, a rectangular and a swept one, whereas the fuselage had a rectangular cross section. Employing a six component balance, both forces and moments were measured in a subsonic wind tunnel for pitch angles in the range -2.5 to 17.5 degrees and yaw angles between 0 and 7.5 degrees. Surface flow visualization was done using a mixture of Tio2 and oil. The basic conclusion drawn from this work was that the wing-tip device, connecting the two wings, reduces both lift and drag slightly (by a mean 3%), providing however, the potential benefit of increasing the robustness of the wings configuraton due to the smaller span of the wings. (EN)


Διπλάνο (EL)
Αντίσταση (EL)
Πειραματική (EL)
Ακροπτερύγια (EL)
Μείωση αντίστασης (EL)
Biplane (EN)
Wing-Tip (EN)
Drag (EN)
Experimental (EN)
Reduce drag (EN)

Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Μηχανολόγων Μηχανικών. Τομέας Ρευστών. (EL)

ETDFree-policy.xml (EN)




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)