Συγκριτική αξιολόγηση μεθόδων μέτρησης αριθμού κετανίου με θάλαμο σταθερού όγκου

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



Συγκριτική αξιολόγηση μεθόδων μέτρησης αριθμού κετανίου με θάλαμο σταθερού όγκου (EL)

Μουρτίδης, Θεόδωρος (EL)
Mourtidis, Theodoros (EN)

Καρώνης, Δημήτριος (EL)
ntua (EL)
Λόης, Ευριπίδης (EL)
Μαρούλης, Ζαχαρίας (EL)

bachelorThesis

2017-01-27T09:56:21Z
2017-01-27
2016-10-03


Σκοπός της παρούσας διπλωματικής έρευνας είναι η μελέτη πιθανής συσχέτισης μεταξύ δύο διαφορετικών μεθόδων μέτρησης Αριθμού Κετανίου προερχόμενου από το χρόνο καθυστέρησης ανάφλεξης ή Derived Cetane Number (DCN) σε θάλαμο σταθερού όγκου. Επιχειρήθηκε να συσχετιστούν οι μετρήσεις της συσκευής Cetane Ignition Delay (CID 510) της PAC, η οποία είναι κατασκευασμένη και σχεδιασμένη να λειτουργεί σύμφωνα με την πρότυπη μέθοδο ASTM – D7668, με αυτές της Fuel Ignition Tester (FIT), η οποία λειτουργεί σύμφωνα με την πρότυπη αναθεωρημένη μέθοδο ASTM – D7170 στο Αμερικανικό πρότυπο καθώς και την μη αναθεωρημένη πρότυπη μέθοδο EN-16144 στο Ευρωπαϊκό. Για το λόγο αυτό έγινε μέτρηση του αριθμού κετανίου 30 δειγμάτων Ultra-Low Sulfur Diesels (Ντήζελ εξαιρετικά χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο – ULSD), καθώς και 11 μιγμάτων των Secondary Reference Fuels (Δευτερογενών Καυσίμων Αναφοράς) T-26 και U-19. Η προέλευση των καυσίμων ULSD είναι 5 από δεξαμενές πετρελαίου, 5 από υδρογονοπυρόλυση, 8 από υδρογονοκατεργασία, 7 από υδρογονοαποθείωση και 3 μίγματα, ενώ έγινε χρήση και 2 καυσίμων αναφοράς. Το εύρος μετρήσεων DCN των δειγμάτων αυτών είναι από 40 έως 65. Οι αναλογίες των μιγμάτων των secondary reference fuels επιλέχθηκαν ώστε να καλύπτουν εύρος τιμών αναφοράς αριθμού κετανίου μεταξύ 40 και 70. Ταυτόχρονα έγινε μέτρηση της πυκνότητας (EN ISO 12185), του κινηματικού ιξώδους (ISO – 3104), της περιεκτικότητας σε αρωματικά (EN – 12916), του σημείου απόφραξης ψυχρού φίλτρου (EN – 116) και της καμπύλης απόσταξης (ISO – 3405:2011) του κάθε δείγματος καθώς και υπολογισμός του δείκτη κετανίου (EN – 4264:2007), ώστε να παρατηρηθεί η συμπεριφορά του αριθμού κετανίου με βάση αυτές τις ιδιότητες. Από τη συσχέτιση των ιδιοτήτων, προέκυψε ότι η ποιότητα ανάφλεξης δεν μπορεί να αποδοθεί συναρτήσει μιας μόνο ιδιότητας. Παρόλα αυτά σημαντική επίδραση έδειξε να έχει η συγκέντρωση σε πολυαρωματικά. Αντίθετα ο δείκτης κετανίου έκανε πολύ καλή πρόβλεψη της τιμής αριθμού κετανίου στις μετρήσεις της CID 510, αλλά όχι και της FIT όπου εμφανίστηκαν μεγάλες αποκλίσεις. Η συγκριτική αξιολόγηση των παραμέτρων λειτουργίας των δύο μεθόδων δεν παρουσίασαν ιδιαίτερες διαφορές. Κυριότερη θεωρήθηκε η διαφορά στη βαθμονόμηση των δύο 2 συσκευών, αφού χρησιμοποιούνται διαφορετικά καύσιμα, κάτι που συμβάλει στις όποιες αποκλίσεις μεταξύ των μετρήσεων των δύο μεθόδων. Ως προς την αναπαραγωγισιμότητα, η CID 510 παρουσιάζει πολύ μικρότερο εύρος, 4 μονάδες το ανώτερο έναντι 8 μονάδων το κατώτερο της FIT. Δηλαδή η ακρίβεια και η εκκεντρότητα των μετρήσεων της CID είναι ανώτερη, όπως επιβεβαιώθηκε και από τις τυπικές αποκλίσεις των μετρήσεων. Η συσχέτιση μεταξύ των δύο μεθόδων δεν απέδωσε μαθηματική εξίσωση ικανή να περιγράψει το σύνολο των μετρήσεων των δειγμάτων ULSD. Οι δύο συσκευές όχι μόνο μετράνε διαφορετικά, αλλά εμφανίζουν διαφορετικό μοτίβο και δεν προκύπτει γραμμική συσχέτιση. Παρόλα αυτά, τα όρια αναπαραγωγισιμότητας είναι τόσο διαφορετικά που το σύνολο των μετρήσεων εμφανίζεται εντός αυτών της FIT. Επιχειρήθηκε η ταξινόμηση των δειγμάτων ως προς την προέλευσή τους, παρόλα αυτά ούτε από εκεί προέκυψε κάποια ασφαλής συσχέτιση, κυρίως λόγο του μικρού αριθμού δειγμάτων. Η αντίστοιχη συσχέτιση για τα secondary reference fuels έδωσε εξαιρετικά αποτελέσματα. Επιβεβαιώθηκε ότι οι δύο συσκευές μετράνε διαφορετικά, όμως υπήρξε γραμμική συσχέτιση μεταξύ των μετρήσεων των δύο μεθόδων. Η CID έδωσε ακριβέστερα αποτελέσματα, συγκριτικά με την τιμή αναφοράς αριθμού κετανίου, σε υψηλές τιμές αριθμού κετανίου, ενώ στις χαμηλότερες πιο κοντά στην τιμή αναφοράς προέκυψαν οι τιμές της FIT. Σε πολύ χαμηλές τιμές, κάτω του 50 και οι δύο συσκευές έδειξαν να αποκλίνουν αισθητά. Συμπερασματικά, από τα αποτελέσματα δεν προέκυψε ξεκάθαρη γραμμική συσχέτιση των δύο μεθόδων, αλλά ούτε αποκλείστηκε η ύπαρξή της. Τα δεδομένα αυτά είναι αρκετά για μια πρώτη μελέτη, όμως για την εξαγωγή ασφαλών συμπερασμάτων θα πρέπει να συνεχιστεί η έρευνα με την προσθήκη περισσότερων δειγμάτων και αύξηση του αριθμού των μετρήσεων κάθε δείγματος. (EL)
The purpose of this diploma thesis project is to conduct are search on whether there is a correlation between two different test methods for the determination of the Derived Cetane Number (DCN) of diesel fuels u sing a constant volume chamber. It was attempted to relate the measurements of the Cetane Ignition Delay (CID 510) manufactured by PAC, which is designed to operate according t o the standard method ASTM – D7668, to those of Fuel Ignition Tester (FIT), which operates according to the revised standard method ASTM – D7170 in the American standard and the non - revised standard method EN – 16144 in the European one. For that reason, 3 0 Ultra - Low Sulfur Diesel samples were measured, as well as 11 Secondary Reference Fuels blends consisted of T - 26 and U - 19. 5 ULSDs are from diesel tanks, 5 from hydro – cracker, 8 from hydro – treater, 7 from hydro – desulfurization and 3 are mixtures, as well as 2 are reference fuels. The DCN‘s meas urement range is from 40 to 65. The secondary reference fuels blends’ volume percentage of each fuel was chosen in order to get reference values of cetane number between 40 and 70. In addition to these, density (EN ISO – 12185), kinematic viscosity (ISO – 3104), aromatic hydrocarbon content (EN – 12916), Cold Filter Pour Point (EN – 116) and distillation curves (ISO – 3405:2011) were measured while the Cetane Index (EN – 4264:2007) was calculated, so that the be havior of cetane number according to these properties may be observed. From this relation, it occurred that ignition quality cannot be expressed by one single property. Nonetheless it is observed that the polyaromatic content of the fuel has significant ef fect on it . On the contrary, cetane index has predicted really well the DCN measurements of CID 510, but not those of FIT which showed big divergence. The benchmarking of the operating conditions of these two methods did not show many differences. As the main one may be considered the differences in calibration, as two different fuels are used, which enhances the divergence between the measurements of these two methods. Regarding reproducibility, CID 510 shows a really small range of 4 points maximum vers us the 8 points minimum of the FIT ‘s one. In other words, the precision and eccentricity of the CID‘s measurements is better, as it is confirmed by the standard deviation of the measurements. 4 As a result of the cor relation of these two methods, no equatio n occurred capable of describing all the ULSD samples. The two devices, not only they result in different measurements , but they show different patterns and there is no linear cor relation between them. Nevertheless, the difference of the reproducibility li mits of the two methods is so big that all the samples appear to be inside the FIT’s ones. There was an attempt to categor ize the samples by their origin, though no cor relation appeared , due to the small amount of samples . As about the secondary reference fuels blends, it appears that there is linear cor relation between the two apparatuses although it is confirmed that their measurements are different. CID’s measurements match greatly the reference values of the cetane number when measuring at high values w hile FIT’s at lower. When measuring very low values of DCN, below 50, it appears that both devices’ measurements have diverge greatly from the reference values. In conclusion, the study resulted in no clear linear correlation between the two methods, yet o ne was neither precluded. This data should be enough for a first research, though for making stable conclusions it should procced, adding more samples or even raising the number of measurements of each sample. (EN)


Ανάλυση καυσίμων αναφοράς (EL)
Ανάλυση καυσίμων ντήζελ (EL)
Σύγκριση μεθόδων (EL)
Αριθμός κετανίου (EL)
Θάλαμος σταθερού όγκου (EL)
Comparison between two methods (EN)
Cetane number (EN)
Constant volume chamber (EN)
Secondary reference fuels analysis (EN)
Ultra-low sulfur diesel fuels analysis (EN)

Greek

Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Χημικών Μηχανικών. Τομέας Σύνθεσης και Ανάπτυξης Βιομηχανικών Διαδικασιών (IV) (EL)

Default License




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)