Η τεχνολογική αναπαραγωγή του έργου τέχνης κατά τον Walter Benjamin και τον Marcel Duchamp

Το τεκμήριο παρέχεται από τον φορέα :
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών   

Αποθετήριο :
Πέργαμος   

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



Η τεχνολογική αναπαραγωγή του έργου τέχνης κατά τον Walter Benjamin και τον Marcel Duchamp

Χατζηκυριάκου Βάλια (EL)

born_digital_postgraduate_thesis
Διπλωματική Εργασία (EL)
Postgraduate Thesis (EN)

2015


Ο Βάλτερ Μπένγιαμιν στο δοκίμιο του «Το έργο τέχνης στην εποχή της τεχνολογικής αναπαραγωγιμότητας του» αντιλαμβάνεται τις τεράστιες αλλαγές που σηματοδοτεί η έλευση της τεχνολογικής αναπαραγωγής, καθώς οδηγεί στην παρακμή της αύρας του έργου τέχνης. Η αύρα εκπηγάζει από της θρησκευτικές και τελετουργικές καταβολές του έργου τέχνης και αποτελεί τον πυρήνα της γνησιότητας του. Με την παρακμή της αύρας μεταβάλλεται η αισθητηριακή πρόσληψη του υποκειμένου. Παράλληλα με την τεχνολογική αναπαραγωγή εντοπίζεται η άνοδος των μαζών στο πολιτικό προσκήνιο. Ο Μπένγιαμιν θεώρει ότι η τεχνολογική αναπαραγωγή μπορεί να αλλάξει την σχέση της μάζας με την τέχνη και να επιφέρει βαθύτατες αλλαγές που τους προσδίδει πολιτικό χαρακτήρα. Ο Αντρέ Μαλρώ στο έργο του το «Φανταστικό Μουσείο» αν και έχει ως αφετηρία τις θέσεις του Μπένγιαμιν αναφορικά με την αύρα, διαφοροποιείται, καθώς θεώρει ότι η φωτογραφία απομονώνει το έργο τέχνης από το συμφραζόμενο του και του προσδίδει μια νέα ζωή. Ο Μαρσέλ Ντυσάν, ένας από τους σημαντικότερους καλλιτέχνες του 20ου αιώνα, πηρέ μαζικά παραγόμενα αντικείμενα και υπογράφοντας τα, τα παρουσίασε ως έργα τέχνης, τα λεγόμενα ready-mades. Τα ready-mades ήταν έργα μανιφέστα του Ντυσάν , και αποτελούσαν μια επίθεση κατά της τέχνης του αμφιβληστροειδή και όλων των παραδοσιακών αξιών της τέχνης. Το ερώτημα που διερευνά η παρούσα εργασία είναι που εντοπίζεται και από πού εκπηγάζει η αύρα όπως την περιέγραψε ο Μπένγιαμιν στα ready-mades του Ντυσάν. (EL)
Walter Benjamin on his essay “The work of art in the age of mechanical reproduction” notices the huge charges that are coming with the rise of mechanical reproduction, which leads to the decline of the aura. Aura originates from the religious and ritual roots of the work of art and is the core of its authenticity. With the decline of the aura comes a shift in perception. At the same time we witness the rise of the masses at the politic limelight. Benjamin considers that mechanical reproduction can change the equation between art and masses and cause political changes. Andre Malraux on Museum Without Walls relies on Benjamin’s view regarding aura, but unlike Benjamin he thinks that photography can isolate the work of art of its context and give to it a second life. Marcel Duchamp, one of the most important artists of the twentieth century, took massive produced objects, and with his signature he presented them as works of art, the so called ready-mades. The ready-mades were works of art-manifests of Duchamp, which were an attack on retinal art and all of the traditional values of art. The question that the present essay examines is where aura as Benjamin described it locates and originates in Duchamp’s ready-mades. (EN)

Κοινωνικές, Πολιτικές και Οικονομικές επιστήμες (EL)
Social, Political and Economic sciences (EN)

Ελληνική γλώσσα




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.