Η εργασία εξετάζει τον κομβικό ρόλο που έπαιξε η Maya Deren στην εμφάνιση της αμερικανικής πρωτοπορίας. Η αφετηρία του ρεύματος αυτού θεωρείται η ταινίας της Meshes of the Afternoon (1943). Αυτό το έργο αμφισβητούσε τον συμβατικό τρόπο με τον οποίο μία ταινία μπορεί να δημιουργηθεί, και έθετε τις βάσεις, στις οποίες άλλοι σκηνοθέτες θα πειραματίζονταν αργότερα. Αποτελεί την αφετηρία για άλλες πέντε σημαντικές ταινίες, που συνδυάζουν τον πειραματισμό και τον διάλογο μεταξύ της τέχνης του χορού και της τέχνης του κινηματογράφου,με μία αέναη προσωπική αναζήτηση και μία διευρένηση των ορίων του σώματος.
Στην εποχή που πραγματοποιεί η Deren το κινηματογραφικό της έργο, η τέχνη του χορού βρίσκεται σε μία μεταβατική περίοδο,δηλαδή σε αναζήτηση μίας διαφορετικής ταυτότητας και σε μία διεύρυνση των ορίων του σώματος και της κίνησης.Σε αυτή την κοσμογονική επόχή αναδύεται ο μοντέρνος χορός. Η Deren κινείται σε αυτό το ρεύμα, συνδιαλέγεται με τους πρωτοπόρους καλλιτέχνες και συγκαταλέγεται μεταξύ αυτών που μορφοποίησαν εκ νέου την τέχνη του χορού.Η Deren έδινε μεγάλη σημασία στην σωματική ερμηνεία των ηθοποιών και η τέχνη της ήταν άρρηκτα επηρεασμένη και συνδεδεμένη με την τέχνη του χορού, σε κάθε έργο της αυτό είναι εμφανές, όπως η κίνηση και η μετακίνηση της γυναίκας στο At Land, η σκηνή του πάρτι στο Ritual in a Transfigured Time, ο ερμηνευτής των πολεμικών τεχνών στο A Meditation on Violence.
Η Deren εισήγαγε στον κινηματογράφο ένα νέο είδος τον κινηματοχορό/filmdance, όπως καταγράφεται από τις ταινίες της και οι ταινίες της A Study in Choreography for Camera και The Very Eye of the Night αποτελούν τα πρώτα και πιο γνήσια παραδείγματα του είδους. Η Deren λοιπόν άνοιξε ένα νέο δρόμο στον διάλογο των δύο τεχνών(του κινηματογράφου και του χορού) και υπήρξε σημείο αναφοράς για χορευτές και κινηματογραφιστές. Η συμβολή της σποτέλεσε την αφετηρία για την αμερικανική Avant-Garde στη διατομή του χορού και του κινηματογράφου.Συνδυάζοντας όλα αυτά τα πολυεπίπεδα και διαφορετικά κομμάτια που προέρχονται από την Deren , τόσο σε προσωπικό όσο και καλλιτεχνικό επίπεδο, ολοκληρώνεται ένα πολύπλοκο παζλ που αναδεικνύει και αποδεικνύει το φαινόμενο που υπήρξε η Deren στο χώρο της.
(EL)
Maya Deren was an influential artist, her artistic work is the base for the appearance of the American Avant-Garde, she is called the mother of the American Avant-Garde and she continues to be an inspiration to the artists that are committed to experiment with the limits of art. Maya Deren’s body of work combines two different kinds of art, cinema and dance. She is the first artist to do that, the term filmdance ,that characterizes that combination, is attributed to her. This paper examines her artistic work, the way she combined different arts and artistic styles in it and how she influenced the Avant-garde movement in the 20th century.
(EN)