Οι απόψεις των νηπιαγωγών σχετικά με τη σημασία της συνεργασίας νηπιαγωγείου-οικογένειας για την ανάπτυξη των κοινωνικών και συναισθηματικών δεξιοτήτων των παιδιών προσχολικής ηλικίας.

This item is provided by the institution :
/aggregator-openarchives/portal/institutions/uoa   

Repository :
Πέργαμος   

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



Οι απόψεις των νηπιαγωγών σχετικά με τη σημασία της συνεργασίας νηπιαγωγείου-οικογένειας για την ανάπτυξη των κοινωνικών και συναισθηματικών δεξιοτήτων των παιδιών προσχολικής ηλικίας.

ΒΟΥΤΣΙΝΟΥ ΕΛΠΙΔΑ (EL)
ΡΟΥΜΕΛΙΩΤΗ ΔΗΜΗΤΡΑ (EL)
ROYMELIWTI DIMITRA (EN)
VOUTSINOY ELPIDA (EN)

born_digital_graduate_thesis
Πτυχιακή Εργασία (EL)
Graduate Thesis (EN)

2017


Λαμβάνοντας υπόψη τη σημασία της κοινωνικοσυναισθηματικής ανάπτυξης των παιδιών κατά την πρώτη παιδική ηλικία για την ολόπλευρη ανάπτυξη τους, για τη μάθηση και για την ευημερία τους σε όλη τη ζωή, η παρούσα ερευνητική εργασία θέτει υπό διερεύνηση: α) το πώς αντιλαμβάνονται οι νηπιαγωγοί την κοινωνικοσυναισθηματική ανάπτυξη (ΚΣΑ) των παιδιών, β) το ποιός θεωρούν ότι είναι ο ρόλος του νηπιαγωγείου στην προαγωγή της ΚΣΑ, και γ) το ποιά πιστεύουν ότι είναι η σημασία της συνεργασίας μεταξύ γονέων και νηπιαγωγών για την προαγωγή της ΚΣΑ. Στην παρούσα εργασία, η εξέταση αυτών των ερωτημάτων, βασίζεται θεωρητικά στις προσεγγίσεις του πολιτισμικού θεωρητικού πλαισίου και των οικολογικών συστημάτων, όπως είναι, μεταξύ άλλων, η ιστορική-πολιτισμική προσέγγιση του Vygotsky, η καθοδηγούμενη συμμετοχή και μαθητεία της Rogoff, το βιοοικολογικό μοντέλο του Bronfenbrenner και ο αναπτυξιακός θύλακας των Super & Harkness. Στις προσεγγίσεις αυτές, τονίζεται η υποστήριξη της ανάπτυξης των παιδιών -επομένως και της ΚΣΑ τους- από πιο έμπειρους συνομηλίκους αλλά και ενήλικες, στα διαφορετικά πλαίσια που συμμετέχουν στην καθημερινότητά τους, καθώς και η επικοινωνία και η αλληλεπίδραση μεταξύ των διαφορετικών αυτών πλαισίων. Η συνεργασία γονέων-νηπιαγωγών αντιπροσωπεύει μια τέτοια αλληλεπίδραση πλαισίων ανάπτυξης των παιδιών, του σχολείου και της οικογένειας και ως εκ τούτου έχει σημαντικό ρόλο στην κοινωνικοσυναισθηματική ανάπτυξη των παιδιών. Μεθοδολογικά, η έρευνα μας εστίασε στην ποιοτική διερεύνηση των απόψεων των εκπαιδευτικών με την μέθοδο της ήμι-δομημένης συνέντευξης. Το δείγμα αποτελούν 20 νηπιαγωγοί που εργάζονται σε δημόσια νηπιαγωγεία στην περιοχή της Αθήνας, της Σπάρτης και της Σύρου. Η επιλογή αυτή έγινε με στόχο να διερευνηθούν τυχόν διαφορές ως προς την συνεργασία μεταξύ σχολείου-οικογένειας σε Αθήνα και Επαρχία. Από την ανάλυση των ευρημάτων προέκυψε ότι οι νηπιαγωγοί αντιλαμβάνονται την κοινωνικοσυναισθηματική ανάπτυξη των παιδιών ως προς την ικανότητά τους σε διάφορους τομείς, όπως το να εντάσσονται στην ομάδα και να αναπτύσσουν κοινωνικά αποδεκτή συμπεριφορά, να αναπτύσσουν θετικές σχέσεις με άλλους, να παίζουν κ.α. Έγινε ακόμη λόγος για τις τρείς πτυχές της συναισθηματικής ανάπτυξης (αναγνώριση-έκφραση-διαχείριση), για το πώς η ανάπτυξη κοινωνικοσυναισθηματικών ικανοτήτων εκφράζεται στην καθημερινή συμπεριφορά και τέλος μίλησαν για την ανάπτυξη της έννοιας του εαυτού των παιδιών. Θεωρούν, ακόμη, ότι η ΚΣΑ συνδέεται με τις πρακτικές που ακολουθούνται στο νηπιαγωγείο, ανάμεσα στις οποίες είναι και η συνεργασία με τους γονείς, λαμβάνοντας σημαντική θέση τόσο ως διευκολυντικός όσο και ως επιβαρυντικός παράγοντας. Οι απαντήσεις των νηπιαγωγών δεν παρουσίασαν διαφοροποιήσεις σε Αθήνα και επαρχία, με μια μικρή μόνο εξαίρεση που διαπιστώσαμε όσον αφορά στις πρακτικές συνεργασίας που ακολουθούνται. Από την ανάλυση των συνεντεύξεων συμπεράναμε ότι οι πρακτικές που ακολουθούνται στην επαρχία είναι περισσότερες σε αριθμό, στο πλαίσιο όμως μιας αντίληψης της συνεργασίας ως οποιασδήποτε αλληλεπίδρασης τους με τους γονείς. (EL)
Taking into consideration the importance of children’s social-emotional development during their early childhood for their whole development, learning and welfare for their whole life, this paper questions: a. the way kindergarten teachers understand children’s social-emotional development, b. what, in their opinion, is kindergarten’s role in promoting children’s social-emotional development, c. what, in their opinion, is the importance of the collaboration between parents and teachers in promoting children’s social-emotional development. In this paper, the consideration of these questions is based theoretically on approaching the cultural theoretical frame and the ecological systems. For example, the historical-cultural approach by Vygotsky, the guided participation and pupilage by Rogoff, the bio-ecological model by Bronfenbrenner and the developmental enclave by Super& Harkness. In these approaches, the importance of supporting children’s development– and therefore their social-emotional development- by more experienced peers or adults, in different contexts in everyday life, is pointed out. Also, communication and interaction among these different contexts is emphasized. The cooperation between parents and kindergarten teachers represents an interaction between different children’s development frames, school and family. Therefore, it plays a major role in their social-emotional development. In practice, our research focuses on the quality exploration of educators’ opinions using the method of semi-structured interview. Our sample consists of 20 kindergarten teachers who work in public kindergartens in Athens, Sparta and Syros. This choice was made in order to explore any differences as for the school-family cooperation between Athens and the province. After analyzing our data, we concluded that kindergarten teachers understand children’s social-emotional development concerning their abilities in different life fields. For example, being incorporated in a team, developing socially acceptable behavior, developing positive relations with others, playing etc. Also, they mentioned the three aspects of emotional development (recognition-expression-management)and which is the positive and negative social-emotional development. Finally, they talked about the development of the meaning of children’s self. They also think that children’s social-emotional development is connected to the practices of kindergarten, among which is the cooperation with the parents, which plays an important role both facilitating and aggravating. The teachers’ answers were not really different in Athens and the province. The only exception is a small differentiation that we noticed concerning the practices used. Through interviews we concluded that the practices used in the province are more in number, taking into consideration what they understand as “cooperation”, this is to say, whatever interaction with the parents. In other words, kindergarten teachers in the province provided us with more examples as for their practices. (EN)

Φιλοσοφία- Ψυχολογία (EL)
Philosophy - Psychology (EN)

Greek




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)