Η ανάλυση, η επιλογή και η εφαρμογή της στρατηγικής δημιουργεί έντονο προβληματισμό και δυσκολία διαχείρισης στις σύγχρονες επιχειρήσεις, καθώς δρουν σε ένα περιβάλλον αυξημένης πολυπλοκότητας. Η κατάλληλη στρατηγική επιτρέπει στις επιχειρήσεις να πετύχουν μια αρμονική σύνδεση ανάμεσα στο εξωτερικό και εσωτερικό περιβάλλον, ώστε τελικά να της προσδώσει ένα βιώσιμο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Η διαμορφούμενη στρατηγική αν και δεν εξασφαλίζει με βεβαιότητα την επιτυχία, ωστόσο σίγουρα βοηθά την επιχείρηση να επιτύχει τους στόχους της.
Στο πλαίσιο αυτό, η παρούσα διπλωματική εργασία έχει ως στόχο την παρουσίαση και ανάλυση της διαμόρφωσης στρατηγικής τόσο σε θεωρητικό όσο και σε πρακτικό επίπεδο μέσω της μελέτης περίπτωσης της αμερικάνικης πολυεθνικής εταιρείας τεχνολογίας Apple στην αγορά της κινητής τηλεφωνίας.
Στο πρώτο μέρος αναλύεται η θεωρητική προσέγγιση της στρατηγικής, όπου περιλαμβάνει τα πρώτα τρία κεφάλαια της διπλωματικής εργασίας. Ο αντικειμενικός σκοπός είναι η παρουσίαση των βασικών εννοιών της στρατηγικής, η ανάλυση του ευρύτερου και άμεσου περιβάλλοντος και η διαμόρφωση της στρατηγικής.
Στο πρακτικό μέρος αναλύεται η εταιρεία Apple, όπου και παρουσιάζονται τα γενικά χαρακτηριστικά και οι βασικές της δραστηριότητες. Εν συνεχεία ανιχνεύεται το εσωτερικό και εξωτερικό περιβάλλον της μέσω της επίδρασης του περιβάλλοντος των ΗΠΑ, της ανάλυσης PESTLE, του μοντέλου των πέντε δυνάμεων του Porter και της ανάλυσης SWOT. Ακολουθούν οι στρατηγικές της Apple, όπου επιλέγει τη στρατηγική της διαφοροποίησης σε πολλές διαστάσεις, ώστε τελικά καταφέρνει να επιτύχει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα και οι στρατηγικές ανάπτυξης, οι οποίες οδηγούν την εταιρεία σε μεγαλύτερα μερίδια αγοράς και κατ’ επέκταση υψηλή κερδοφορία. Επίσης αναλύεται ο ανταγωνισμός στην αγορά των smartphones, όπου παρουσιάζονται τα μερίδια αγοράς, τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και οι στρατηγικές κινήσεις των βασικών της ανταγωνιστών και πως αυτές επηρεάζουν ή επηρεάζονται από τις στρατηγικές επιλογές της Apple. Τέλος εμφανίζεται η υπεροχή της Apple έναντι του ανταγωνισμού.
(EL)
The analysis, selection and implementation of the strategy creates a strong concern and difficulty in managing modern businesses, as they act in an environment of increased complexity. The appropriate strategy allows businesses to achieve a harmonious link between the outside and the internal environment, ultimately giving it a sustainable competitive edge. The strategy, although it does not secure success, certainly helps the business to achieve its goals.
In this context, this diploma thesis aims at presenting and analyzing strategy formulation both theoretically and practically, by studying the case of the American multinational Apple technology company in the mobile telephony market.
The first part analyzes the theoretical approach of the strategy, which includes the first three chapters of diplomatic work. The objective is to present the basic concepts of strategy, analyze the broader and immediate environment and shape the strategy.
The practical part analyzes Apple, where its general features and basic activities are presented. It then detects its internal and external environment through the impact of the US environment, PESTLE analysis, Porter's five forces model and SWOT analysis. Following are the strategies of Apple, where it selects the strategy of differentiation in many dimensions, so that finally it manages to achieve competitive advantage and growth strategies, which lead the company to higher market shares and thus high profitability. It also analyzes competition in the smartphones market, which presents market shares, special features and strategic moves of key competitors and how they affect or are affected by Apple's strategic choices. Finally, Apple's superiority over competition is emerging.
(EN)