Μετά τη διακήρυξη της Σαλαμάνκα (1994) και τη Σύμβαση του Οργανισμός Ηνωμένων
Εθνών (OHE), η ιδέα ενός σχολείου για όλους ξεκινά να θεμελιώνεται. Το παγκόσμιο
συγκείμενο οδήγησε σε θεμελιακές αλλαγές στην ελληνική εκπαιδευτική
πραγματικότητα. Η συνεκπαίδευση ή συμπεριληπτική εκπαίδευση (inclusion
education), δηλαδή η εκπαίδευση όλων των μαθητών ανεξαιρέτως στις τάξεις του
γενικού σχολείου, έχει πλέον ξεκινήσει να τίθεται σε εφαρμογή στην Ελλάδα. Στόχος
της παρούσας Διπλωματικής εργασίας είναι η βιβλιογραφική ανασκόπηση του θεσμού
της συνεκπαίδευσης, της εξέλιξής του στο χρόνο και τις εκπαιδευτικές προεκτάσεις του.
Αρχικά, στο θεωρητικό μέρος της εργασίας παρουσιάζεται μία ιστορική αναδρομή της
ειδικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα. Στη συνέχεια, αναλύονται τα μοντέλα προσέγγισης
της αναπηρίας, όπως αυτά παρουσιάζονται στη βιβλιογραφία. Ακολουθεί ο
εννοιολογικός προσδιορισμός των όρων ενσωμάτωση, ένταξη και
συμπερίληψη/συνεκπαίδευση. Τα επόμενα υποκεφάλαια της παρούσας εργασίας
αναφέρονται περισσότερο στην πρακτική εφαρμογή της συνεκπαίδευσης,
πραγματοποιώντας μνεία στις τροποποιήσεις των αναλυτικών προγραμμάτων για την
επίτευξη της συνεκπαίδευσης, τα μοντέλα συνεκπαίδευσης και συνδιδασκαλίας και τον
θεσμό της παράλληλης στήριξης. Ακολουθεί συζήτηση αναφορικά με την υπάρχουσα
βιβλιογραφία.
(EL)
Following the Salamanca Declaration (1994) and the UN Convention, the idea of ‘Α
School for Αll’ begins to be established. The global context has led to fundamental
changes in the Greek educational reality. Inclusion education or co-education, that is the
education of all students without limitations, in general schools, has now begun to be
implemented in Greece. The purpose of the following thesis is to provide a bibliographic
overview of the institution of co-education, its evolution over time and its educational
implications. Initially, the theoretical part of the work presents a historical overview of
special education in Greece. Next, the disability approach models, as presented in the
literature, are analyzed. Additionally, the conceptual definition of the terms integration
and inclusion is discussed. The following chapters of this thesis mainly focus on the
practical implementation of inclusive education, with reference to modifications of the
curricula for achieving inclusion, co-teaching models and the institution of parallel
support. A discussion of the existing literature is also presented.
(EN)