Διερεύνηση Μηχανισμών Λειτουργικής Ασυμμετρίας Εγκεφάλου Κωφών και Ακουόντων Μαθητών

This item is provided by the institution :
/aggregator-openarchives/portal/institutions/uoa   

Repository :
Pergamos Digital Library   

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



Διερεύνηση Μηχανισμών Λειτουργικής Ασυμμετρίας Εγκεφάλου Κωφών και Ακουόντων Μαθητών

Ράντου Μαρία-Νεφέλη (EL)

born_digital_thesis
Διδακτορική Διατριβή (EL)
Doctoral Dissertation (EN)

2017


Εισαγωγή Η σχέση μεταξύ εγκεφαλικής πλευρίωσης για τη γλώσσα και προτίμησης χεριού αποδίδεται στον Paul Broca και επιβεβαιώνεται στη συνέχεια από σύγχρονα ευρήματα (Knetch et al., 2000a. Papadatou-Pastou, 2011. Szaflarski et al., 2002). Η σύνδεση μεταξύ συμπεριφορικής και εγκεφαλικής πλευρίωσης των κωφών πληθυσμών παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον καθώς για την παραγωγή της Νοηματικής Γλώσσας (ΝΓ) χρησιμοποιούνται τα χέρια. Υπάρχει, ακόμα, η δυνατότητα σε κωφούς πληθυσμούς να μελετηθούν οι επιπτώσεις της αισθητηριακής αποστέρησης ακουστικής εν προκειμένω- σε συνδυασμό με την καθυστερημένη γλωσσική ανάπτυξη στην εγκεφαλική οργάνωση. Στόχοι Στόχος της παρούσας διατριβής, αποτελούμενης από τέσσερις μελέτες, είναι η ανίχνευση των διαφορών στην προτίμηση και την επιδεξιότητα χεριού, αλλά και στην πλευρίωση του εγκεφάλου για τη γλώσσα μεταξύ κωφών και ακουόντων. Ακόμα, ανιχνεύεται η πιθανότητα η χρήση των χεριών σε κωφούς πληθυσμούς να διαφοροποιείται για την παραγωγή γλωσσικών σε σχέση με τις μη-γλωσσικές δραστηριότητες, καθώς και η πιθανότητα οι διαφορές στην εγκεφαλική πλευρίωση να σχετίζονται με την εκμάθηση της Νοηματικής Γλώσσας (ΝΓ) και όχι με το ακουστικό έλλειμμα. Διερευνάται εκτενώς και η σχέση μεταξύ ηλικίας απόκτησης γλώσσας και συμπεριφορικής και εγκεφαλικής πλευρίωσης. Μέθοδος Για τη διερεύνηση των παραπάνω, διεξήχθησαν τέσσερις μελέτες, στο Κέντρο Μελέτης Ψυχοφυσιολογίας και Εκπαίδευσης ΠΤΔΕ Παν/μίου Αθηνών, με διευθυντή τον κ. Παπαδάτο Γιάννη. Χρησιμοποιήθηκαν συμπεριφορικά εργαλεία καταγραφής της προτίμησης και της επιδεξιότητας χεριού, η μέθοδος της βιντεοσκόπησης αλλά και μία τεχνική απεικόνισης της εγκεφαλικής δραστηριότητας, ο λειτουργικός Διακρανιακός Υπέρηχος Doppler (fTCD). Το δείγμα αποτέλεσαν κωφοί και ακούοντες συμμετέχοντες, καθώς και ακούοντες χρήστες και μη-χρήστες της Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας (ΕΝΓ). Αποτελέσματα Στα κυριότερα ευρήματα της παρούσας διατριβής συγκαταλέγονται τα υψηλότερα ποσοστά αριστεροχειρίας των κωφών σε σύγκριση με τους ακούοντες καθώς και η ισχυρότερη προτίμηση χεριού για τις γλωσσικές σε σχέση με τις μη-γλωσσικές δραστηριότητες. Η ΝΓ εδράζεται στο αριστερό ημισφαίριο των κωφών ενώ καταγράφηκε στα όρια της στατιστικής σημαντικότητας αριστερότερη πλευρίωση στην περίπτωση των κωφών συμμετεχόντων σε σχέση με τους ακούοντες. Συσχέτιση μεταξύ ηλικίας απόκτησης γλώσσας και συμπεριφορικής και εγκεφαλικής πλευρίωσης δεν παρατηρήθηκε. Τέλος, οι διαφορές στην προτίμηση χεριού που αναδείχθηκαν δε συνδέονται με τη γνώση και χρήση της ΝΓ, αλλά με την ακουστική αποστέρηση. Τα ευρήματα της παρούσας έρευνας συζητούνται ως προς τις επιστημονικές, μεθοδολογικές αλλά και εκπαιδευτικές τους προεκτάσεις. (EL)
Introduction Paul Broca was the first that claimed that there is a strong relation between brain lateralization and handedness, and this finding is confirmed by many contemporary studies (Knetch et al., 2000a. Papadatou-Pastou, 2011. Szaflarski et al., 2002). There is growing scientific interest in the connection between handedness and brain laterality of the population of the deaf, as the hands are used for the production of sign language. There is room for studying the consequences of the deafness in combination with the delayed language development in brain organization. Objectives The objective of the current thesis, which comprises of four studies, is the detection of the differences in hand preference, hand skill and language lateralization of the brain between deaf and hearing individuals. The possibility of the differentiation of the production of linguistic activities in comparison to those of the non-linguistic is investigated. Additionally, the possibility of the difference in the laterality to be attributed to the use of sign language and not to the hearing deficiency is also detected. Finally, the connection between the age of language acquisition and behavioral and brain laterality is thoroughly studied. Μethod For assessing the objectives of this Thesis the following tools were used: behavioral hand skill and hand preference tests, video recording and a brain imaging technique - functional Transcranial Doppler Ultrasound (fTCD). In these four studies deaf and hearing participated as well as hearing users and non-users of Greek Sign Language. Results Among the most significant findings of this Thesis are the higher percentages in left handedness between deaf and hearing individuals. Hand preference was found to be stronger for the production of sign language compared to non-linguistic activities. Sign Language is established to the left hemisphere, while the fact that deaf participants have their language more lateralized to the left hemisphere compared to hearing participants was recorded within the limits of statistical significance. Correlation between age of language acquisition and behavioral and brain laterality was not observed. Finally, the differences in hand preference were not linked to the Sign Language but to hearing deprivation. The findings of this Thesis are discussed in relation to their scientific, methodological and educational practices. (EN)

Ειδική Εκπαίδευση

Ειδική Εκπαίδευση (EL)
Special education (EN)

Greek

Σχολή Επιστημών της Αγωγής » Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης » Τομέας Ειδικής Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας
Βιβλιοθήκη και Κέντρο Πληροφόρησης » Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής » Βιβλιοθήκη Δημοτικής Εκπαίδευσης

https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)