Στην Ελλάδα, όπου εμφανίζεται μια μαζικοποίηση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση τις τελευταίες δεκαετίες, γίνεται όλο και πιο συχνά λόγος για την ετεροαπασχόληση των αποφοίτων. Η τριτοβάθμια εκπαίδευση που αποτελεί ορόσημο στη ζωή των ατόμων, παρέχει στα άτομα γνώσεις και δεξιότητες στα πλαίσια των προπτυχιακών σπουδών, ικανές να επηρεάσουν τις μετέπειτα ακαδημαϊκές και εργασιακές διαδρομές τους και να καθορίσουν την πορεία τους. Εμφανής είναι η αναντιστοιχία του αντικειμένου σπουδών με την αγορά εργασίας, η οποία απεικονίζεται στα υψηλά ποσοστά ανεργίας των πτυχιούχων όπως επίσης και στα στοιχεία που προσδίδουν την ετεροαπασχόλησή τους. Η ετεροαπασχόληση, εννοούμενη ως αναντιστοιχία μεταξύ εκπαίδευσης και απασχόλησης, υποδηλώνει μια σειρά θεμάτων τα οποία εμπεριέχονται στη σχέση της ανώτατης εκπαίδευσης και της αγοράς εργασίας στη χώρα μας. Σκοπός της παρούσας διπλωματικής εργασίας είναι η διερεύνηση των αιτιών της ετεροαπασχόλησης, συγκεκριμένα, των αποφοίτων ανθρωπιστικών επιστημών, μέσα από την αποτύπωση και την ανάλυση των ακαδημαϊκών και εργασιακών διαδρομών τους. Οι απόφοιτοι ανθρωπιστικών επιστημών, λόγω της δυσκολίας εύρεσης εργασίας στο αντικείμενο του επιστημονικού τους ενδιαφέροντος και της ακαδημαϊκής τους κατάρτισης, αναζήτησαν εναλλακτικές πηγές απόκτησης εισοδήματος, καταλήγοντας έτσι ως ετεροαπασχολούμενοι. Στην παρούσα έρευνα, οι απόφοιτοι εξηγούν τις αιτίες ώθησής στους στην ετεροαπασχόληση, τα συναισθήματά τους για τη θέση αυτή, τις προσδοκίες τους για το επαγγελματικό τους μέλλον, καθώς επίσης προτείνουν και αρκετούς τρόπους για την ανάσχεση του φαινομένου αυτού.
(EL)
In Greece there has been observed a massification of higher education in recent decades. Thus, there is more and more discussion about the hetero-employment of university graduates. Higher or third-level education, which is considered a milestone in individuals’ lives, provides them with knowledge and skills during their undergraduate studies, capable of influencing their subsequent academic and career paths and determining their life course. On the contrary, it is evident that there is a mismatch between their field of study and their current job which is reflected in the high unemployment rates of the graduates as well as in the existing data about hetero-employment. The term “hetero-employment”, which describes exactly that phenomenon (the mismatch between education and employment), signifies a number of issues that follow the relationship between higher education and the labor market in Greece. The purpose of this research is to investigate the causes of hetero-employment, particularly among the graduates of the humanities, through the recording and analysis of their academic and career paths. Graduates of the humanities search alternative sources of income, due to the difficulty of finding a job in the field of their scientific interest and their academic training, thus ending up hetero-employed. In this research, such graduates explain the reasons why they ended up hetero-employed, their feelings about this situation, their expectations for their professional future and suggest several ways to stop or minimize this phenomenon.
(EN)