Σκοπός της παρούσας Διπλωματικής Εργασίας είναι η ανίχνευση του περιβάλλοντος που διαμορφώνει την Στρατηγική Βιώσιμης Ανάπτυξης των εταιρειών αερομεταφορών στην Ευρώπη, καθορίζοντας ταυτόχρονα και έναν οδικό χάρτη για το σύγχρονο τρόπο άσκησης της λειτουργίας τους, με γνώμονα τη προστασία του περιβάλλοντος. Η κλιματική αλλαγή και οι συνέπειές της στο οικοσύστημα και την οικονομία είναι πλέον αδιαμφησβήτητα γεγονότα. Η μεγαλύτερη πρόκληση ανιχνεύεται, στην προστασία του φυσικού περιβάλλοντος μέσα από τον σχεδιασμό και την υιοθέτηση μιας Στρατηγικής Βιώσιμης Ανάπτυξης, η οποία δεν περιορίζει την οικονομική, τεχνολογική και κοινωνική ευημερία. Αντίθετα την προάγει. Η «πράσινη» μετάβαση του κλάδου έχει ήδη ξεκινήσει, εντοπίζοντας τις αδυναμίες της, αλλά αναδεικνύοντας παράλληλα και νέες αναπτυξιακές δυνατότητες, με αποτέλεσμα να αναχθεί τελικά η κλιματική αλλαγή σε βασικό παράγοντα χάραξης της πολιτικής του κλάδου. H εφαρμογή της στρατηγικής αυτής προωθείται με μέτρα και δράσεις που αφορούν τη χρήση βιώσιμων καυσίμων (SAF), καινοτόμες τεχνολογίες αεροσκαφών, το Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών (EU ETS), το αντισταθμιστικό πρόγραμμα για τη μείωση των εκπομπών άνθρακα από τη Διεθνή Αεροπορία (CORSIA), τη δημοσιοποίηση των επιδόσεων των αεροπορικών εταιρειών σε θέματα περιβάλλοντος, κοινωνίας και εταιρικής διακυβέρνησης (ESG), καθώς και σε άλλες τεχνολογικές και λειτουργικές βελτιώσεις στον κλάδο.
Η διπλωματική αυτή εργασία βασίζεται σε θεωρητική έρευνα των προκλήσεων, ρίσκων και ευκαιριών που αντιμετωπίζουν οι εταιρείες αερομεταφορών στην Ευρώπη, μέσα από την ανάλυση των εξωτερικών και εσωτερικών παραγόντων που ασκούν δυνάμεις στο κλάδο. Η έρευνα συνεχίζεται με ανάλυση των δράσεων και πρωτοβουλιών 5 αεροπορικών εταιρειών για την μείωση του περιβαλλοντικού τους αποτυπώματος και εξαγωγή συμπερασμάτων.
(EL)
The purpose of this Diplomatic Thesis is to detect the environment that forms the Sustainable Development Strategy of the air transport companies in Europe, defining at the same time a road map for the modern way of exercising their operation, with a view to protecting the environment. Climate change and its consequences on the ecosystem and the economy are now indisputable facts. The biggest challenge is detected in the protection of the natural environment through the planning and adoption of a Sustainable Development Strategy, which does not limit economic, technological and social well-being. On the contrary, it promotes it. The "green" transition of the sector has already begun, identifying the weaknesses, but at the same time highlighting new development possibilities, with the result that climate change will finally be reduced to a key factor in the sector's policy making. The implementation of this strategy is promoted by measures and actions concerning the use of sustainable fuels (SAF), innovative aircraft technologies, the Emissions Trading System (EU ETS), the compensation program for the reduction of carbon emissions from International Aviation (CORSIA), the disclosure of airlines' environmental, social and corporate governance (ESG) performance, as well as other technological and operational improvements in the industry.
This thesis is based on a theoretical investigation of the challenges, risks and opportunities faced by air transport companies in Europe, through the analysis of the external and internal factors that affect the sector. The research continues with an analysis of the actions and initiatives of 5 airlines to reduce their environmental footprint and drawing conclusions.
(EN)