δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
The role of imagery in metaphor interpretation: a relevance-theoretic approach
Αν και ο ρόλος του ξεκάθαρου περιεχομένου (‘propositional content’) μιας
πρότασης έχει καιρό πριν αναγνωριστεί, ενώ επιπλέον έχει αφιερωθεί και έχει
δοθεί μεγάλη προσοχή σε αυτό από καταξιωμένους θεωρητικούς, έχει πλέον γίνει
γνωστό ότι οι προτάσεις απαιτούν μεγαλύτερη πραγματολογική ενίσχυση σε
επίπεδο μη ξεκάθαρου περιεχομένου (‘non-propositional content’) σε σχέση με τη
μεταφορική χρήση γλώσσας και πρωτίστως τη χρήση μεταφοράς. Η ικανότητα των
ανθρώπων να παράγουν και να κατανοούν μεταφορές πραγματοποιείται ακόμη
από την ηλικία των 2 ετών, ενώ μία ευρεία σειρά μελετών επιδεικνύουν ότι η
κατανόηση μεταφορών λαμβάνει χώρα κυρίως στο αριστερό ημισφαίριο του
εγκεφάλου. Σε αυτή τη διπλωματική εργασία ερευνώ τη χρήση των εικόνων στα
δύο κύρια είδη μεταφορών (δηλαδή, στις πιο δημιουργικές/ποιητικές και στις πιο
συμβατικές/καθημερινές μεταφορές) στο λογοτεχνκό τομέα και στις καθημερινές
μας διεπαφές. Μέσα από ένα ερωτηματολόγιο πολλαπλής επιλογής, οι
συμμετέχοντες-ουσες στη μελέτη απάντησαν βασιζόμενοι-ες στο τι είδους
επιρροή έχει η κάθε πρόταση/μεταφορά σε αυτούς-ές, δηλαδή στο τι τους
προκαλεί η κάθε πρόταση (συμπεριλαμβανομένων των εικόνων στις επιλογές). Οι
απαντήσεις τους επιδεικνύουν την ισχυρή «εικονοληπτική» φύση των ποιητικών
μεταφορών που συλλέχθηκαν από τον λογοτεχνικό τομέα σε σύγκριση με τις πιο
συμβατικές, καθημερινές μεταφορές. Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι οι εικόνες
λειτουργούν ως «αρωγοί» στην επαγωγική διαδικασία και την επίτευξη της
σχετικότητας (‘relevance’, Sperber and Wilson 1986/95).
(EL)
Although the role of ‘propositional content’ has long been acknowledged and
dedicated a great deal of attention by notable theorists, it has now become known
that utterances demand for further pragmatic enrichment at the level of ‘nonpropositional
content’ in relation to figurative use of language and predominantly
to the use of metaphor. The ability of humans to produce and comprehend
metaphors is realized even at the age of 2 while a wide range of studies
demonstrate that metaphor comprehension occurs mainly in the left brain
hemisphere. In this MA thesis, I investigate the use of imagery in the two major
types of metaphors (i.e., novel and conventional metaphors) in the literary domain
and in everyday interactions. On a reading, multiple-choice task in the form of a
questionnaire participants answered based on what kind of effect a particular
utterance caused to them (including images). Participants’ responses indicate the
considerable ‘imagistic’ nature of novel metaphors culled from the literary domain
compared to more conventionalized, everyday metaphors. The results show that
images work as ‘facilitators’ in the inferential process and achievement of
relevance (Sperber and Wilson 1986/95).
(EN)
Γλώσσα – Λογοτεχνία
Humanities and the Arts ▶ Languages and literature Φιλολογία
(EL)
Γλώσσα – Λογοτεχνία
(EL)
Language – Literature
(EN)
Αγγλική γλώσσα
Βιβλιοθήκη και Κέντρο Πληροφόρησης » Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Σχολή Φιλοσοφική » Τμήμα Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας » ΠΜΣ Αγγλική Γλώσσα, Γλωσσολογία και Μετάφραση » Κατεύθυνση Γλωσσολογία: Θεωρία και Εφαρμογές
*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.
Βοηθείστε μας να κάνουμε καλύτερο το OpenArchives.gr.