Στο παρόν πόνημα γίνεται μια απόπειρα διερεύνησης των αντιλήψεων των νεοδιοριζόμενων νηπιαγωγών σε σχέση με τη συμμετοχή τους σε προγράμματα mentoring μεταξύ ομότιμων, κατά την εισαγωγή τους στον εργασιακό χώρο της εκπαίδευσης. Σε ένα εκπαιδευτικό περιβάλλον όπου οι ρυθμοί ένταξης καινοτομιών αυξάνονται είναι σημαντικό να εξευρεθούν τρόποι υποστήριξης των νέων εργαζόμενων εκπαιδευτικών. Η παρούσα μελέτη ακολούθησε μικτή μεθοδολογία και τα αποτελέσματα έδειξαν πως οι νεοδιόριστοι νηπιαγωγοί έχουν θετική αντίληψη, τόσο για τη χρησιμότητα του mentoring μεταξύ ομότιμων, κατά την ένταξή τους στο Νηπιαγωγείο, όσο και για τη συμβολή του στην επαγγελματική τους εξέλιξη. Γενικά, οι συμμετέχοντες στην έρευνα φάνηκε πως χρειάζονται η ηλικία του μέντορα να είναι κοντινή με τη δική τους και θεωρούν ότι η ισοτιμία στη σχέση τους βοηθά την υποστήριξη των νεοδιόριστων νηπιαγωγών, στοιχεία που αποτελούν κύρια γνωρίσματα του mentoring μεταξύ ομότιμων. Ακόμη, οι νεοδιόριστοι νηπιαγωγοί θεωρούν πως έχουν ανάγκη καθοδήγησης σε θέματα ψυχολογικής υποστήριξης και ενίσχυσης του διδακτικού τους έργου με πρακτικές συμβουλές από τον μέντορα. Σημαντικό είναι ότι δεν προέβαλαν ανυπέρβλητα εμπόδια στη συμμετοχή τους στο mentoring μεταξύ ομότιμων, καθώς εάν η δομή του προγράμματος είχε ευελιξία και τους ενέπλεκε στη διαμόρφωσή του θα ήταν ιδανικό. Ωστόσο, οι νεοδιόριστοι νηπιαγωγοί εκφράζουν τη δυσπιστία τους σε σχέση με το κατά πόσο οι αρμόδιοι φορείς στην Ελλάδα είναι ικανοί να διαμορφώσουν ένα σωστό πλαίσιο λειτουργίας του mentoring μεταξύ ομότιμων. Επίσης, οι συμμετέχοντες τόνισαν πως χρειάζονται μια αξιολόγηση που να συνάδει με τη φιλοσοφία του mentoring αυτού του είδους, με εναλλακτικές μορφές αξιολόγησης της μεντορικής διαδικασίας. Τέλος, η έρευνα έδειξε ότι μπορούν να αξιοποιηθούν στοιχεία του mentoring μεταξύ ομότιμων για την αναβάθμιση της ποιότητας του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου, μέσα από τη συνεργασία, τη συναδελφικότητα και την ανταλλαγή γνώσεων, πρακτικών και συναισθημάτων μεταξύ συναδέλφων. Κατά συνέπεια, η έρευνα εφοδιάζει τον τομέα της Παιδαγωγικής με ερευνητικά δεδομένα για το mentoring μεταξύ ομότιμων, τα οποία είναι δυνατό να επηρεάσουν θετικά το παρεχόμενο διδακτικό έργο και κατ’ επέκταση τη μάθηση των μαθητών.
(EL)
In this paper, an attempt is made to investigate the perceptions of novice kindergarten teachers, in relation to their participation in a peer mentoring program, during their introduction to the educational workplace. In an educational environment, where innovation rates are increasing, it is important to find ways to support new working teachers. This study followed a mixed methodology and the results showed that the novice kindergarten teachers have a positive perception, both of the usefulness of peer mentoring, when joining the Kindergarten and of its contribution to their professional development. In general, research participants appeared to need the mentor to be close in age to their own and felt that parity in their relationship helps support newly appointed kindergarten teachers. These parameters are also the key features of peer mentoring. Furthermore, the novice kindergarten teachers considered that they need guidance in matters of psychological support and reinforcement of their teaching work with practical advice from their mentor. Importantly, they did not present insurmountable barriers to their participation in peer mentoring, as it would be ideal, if the structure of the program was flexible and involved them in shaping it. However, the novice kindergarten teachers expressed their disbelief, in relation to whether the educational policy bodies in Greece are capable of forming a proper operating framework for peer mentoring. Also, the participants emphasized that they need an evaluation, consistent with the philosophy of mentoring of this kind, with alternative forms of evaluation of the mentoring process. Finally, the research showed that elements of peer mentoring can be used to upgrade the quality of the educational work provided, through cooperation, collegiality and the exchange of knowledge, practices and feelings between colleagues. Consequently, the research provides the field of Pedagogy with research data on peer mentoring, which can positively influence the teaching work provided and, by extension, student learning.
(EN)