Ένα συχνό φαινόμενο που επικρατεί στα σχολικές τάξεις είναι μαθητές, με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή χωρίς κάποια αναγνωρισμένη δυσκολία, να εκδηλώνουν προκλητική συμπεριφορά, η οποία διαταράσσει την εκπαιδευτική διαδικασία και μπορεί να επιφέρει κινδύνους για την ψυχική και σωματική ακεραιότητα των ίδιων αλλά και των συμμαθητών τους. Επίσης, αποτελεί μια από τις σημαντικότερες και τις πιο δύσκολα διαχειρίσιμες συνθήκες που καλούνται να αντιμετωπίσουν οι εκπαιδευτικοί. Ακόμη, οι πεποιθήσεις των εκπαιδευτικών και οι αιτιακοί παράγοντες στους οποίους αποδίδουν αυτές τις συμπεριφορές επιδρούν στον τρόπο με τον οποίο τις αντιμετωπίζουν. Συγκεκριμένα, η επαγγελματική τους προετοιμασία σχετικά με τη διαχείριση των προκλητικών συμπεριφορών επηρεάζει σημαντικά την αυτοπεποίθησή τους, τις στρατηγικές που χρησιμοποιούν και την επίδραση που ασκούν οι προκλητικές συμπεριφορές σε αυτούς. Η παρούσα έρευνα στοχεύει στη διερεύνηση των πεποιθήσεων των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης για τις προκλητικές συμπεριφορές των μαθητών, των στρατηγικών που χρησιμοποιούν για την αποτελεσματική αντιμετώπισή τους, την επαγγελματική προετοιμασία των εκπαιδευτικών κατά τη διάρκεια των σπουδών και της εργασίας τους σχετικά με τη διαχείριση προκλητικών συμπεριφορών, την αυτοπεποίθησής τους να τις αντιμετωπίζουν αποτελεσματικά, καθώς και την υποστήριξη και τη συνεργασία που λαμβάνουν από φορείς του περιβάλλοντός τους στην προσπάθειά τους να αντιμετωπίσουν τα προβλήματα συμπεριφοράς των μαθητών τους. Για τον σκοπό αυτό χρησιμοποιήθηκε ένα ερωτηματολόγιο, το οποίο οι συμμετέχοντες κλήθηκαν να συμπληρώσουν ηλεκτρονικά σε μια σειρά κλειστών ερωτήσεων μέσω της κλίμακας Likert. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι η πλειοψηφία των εκπαιδευτικών πίστευε ότι πολλές προκλητικές συμπεριφορές πηγάζουν από το σπίτι και την κοινωνία, ότι μαθαίνονται και ότι μπορούν να βελτιωθούν, αλλά και ότι ασκούν μεγάλη επίδραση σε αυτούς αυξάνοντας τα επίπεδα του άγχους τους. Επίσης, οι περισσότεροι εκπαιδευτικοί δήλωσαν ότι δεν έχουν λάβει επαρκή εκπαίδευση κατά τη διάρκεια των σπουδών και κατά την εργασία τους σχετικά με τη διαχείριση προκλητικών συμπεριφορών και επαρκή υποστήριξη και συνεργασία από το περιβάλλον τους για την αντιμετώπισή τους. Παράλληλα, η πολυπαραγοντική ανάλυση απέδειξε ότι οι εκπαιδευτικοί που είχαν λάβει περισσότερη εκπαίδευση κατά τις σπουδές και κατά την εργασία τους σχετικά με τις προκλητικές συμπεριφορές των μαθητών, εμφάνιζαν περισσότερη εμπιστοσύνη στην ικανότητά τους να τις διαχειριστούν και χρησιμοποιούσαν πιο συχνά στρατηγικές αντιμετώπισής τους. Επιπλέον, οι εκπαιδευτικοί που είχαν εκπαιδευτεί επαρκέστερα κατά την εργασία τους, λάμβαναν και περισσότερη υποστήριξη από πηγές του περιβάλλοντός τους. Τέλος, οι εκπαιδευτικοί ειδικής αγωγής είχαν σημαντικά μικρότερη επίδραση στην εργασία τους από τις προκλητικές συμπεριφορές των μαθητών, τις οποίες απέδιδαν πιο συχνά σε ενδογενείς παράγοντες.
(EL)
A common phenomenon prevailing in school classrooms is students with special educational needs or without any recognized difficulty, exhibiting challenging behavior, which disrupts the educational process and can pose risks to their own and their classmates' mental and physical well-being. It is also one of the most important and difficult to manage conditions that educators are called to adress. Furthermore, the beliefs of the educators and the causal factors they attribute to these behaviors influence how they deal with them. Specifically, their professional preparation regarding the management of challenging behaviors significantly affects their self-confidence, the strategies they employ, and the impact that challenging behaviors have on them. This study aims to investigate the beliefs of primary school teachers regarding students’ challenging behavior, the strategies they apply for effective management, the preservice and inservice professional preparation of teachers regarding the management of challenging behaviors, their confidence to deal with them effectively, as well as the support and cooperation they receive from their environment in trying to deal with their students' behavior problems. For this purpose, a questionnaire was used, which the participants were asked to complete online using a Likert scale for a series of closed questions. The results showed that the majority of teachers believed that many challenging behaviors stem from home and community, that they can be learned and improved upon, and that they have a significant impact on them, increasing their anxiety levels. Additionally, most teachers stated that they have not received sufficient preservice and inservice preparation regarding the management of challenging behaviors, as well as adequate support and collaboration from their environment to address them. Moreover, the multiple regression analysis demonstrated that teachers who received training during their studies and work regarding students' challenging behaviors displayed more confidence in their ability to manage them and used coping strategies more frequently. In addition, teachers who were more adequately trained during their work received more support from sources in their environment. Finally, special education teachers had significantly less impact on their work from students’ challenging behaviors which they more frequently attributed to inherent factors.
(EN)