Η λατρεία των Αντιγονιδών στον ελλαδικό χώρο από τις απαρχές έως την κατάλυση της δυναστείας από τους Ρωμαίους

This item is provided by the institution :
/aggregator-openarchives/portal/institutions/uoa   

Repository :
Pergamos Digital Library   

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



Η λατρεία των Αντιγονιδών στον ελλαδικό χώρο από τις απαρχές έως την κατάλυση της δυναστείας από τους Ρωμαίους

Κατσαράς Νικόλαος (EL)
Katsaras Nikolaos (EN)

born_digital_postgraduate_thesis
Διπλωματική Εργασία (EL)
Postgraduate Thesis (EN)

2023


Η λατρεία των Αντιγονιδών στον ελλαδικό χώρο ξεκινά με αφετηρία την Αθήνα στα τέλη του 4ου αιώνα π.Χ., όταν φθάνει ο Δημήτριος ο Πολιορκητής ως φορέας ενός νέου τύπου πολιτικής εξουσίας για τους Έλληνες. Οι πόλεις της Ελλάδας θ’ αναλάβουν πρωτοβουλία απόδοσης θείων τιμών θέλοντας να ευχαριστήσουν τον εκάστοτε ηγεμόνα της δυναστείας, στον οποίο απέδιδαν τις ιδιότητες του ευεργέτη και σωτήρα. Τα όρια ανάμεσα στον καθαρά πολιτικό υπολογισμό και την αληθή πίστη στην θεότητα ενός βασιλιά τόσο από την πλευρά μιας πόλης όσο και απ’ την πλευρά των μοναρχών παραμένουν ρευστά. Από την άλλη μεριά η θεμελίωση μίας σχέσης συναλλαγής μεταξύ πόλεων και βασιλέων, η οποία τυπικά δηλωνόταν μέσα από το μοτίβο της σχέσης μεταξύ θεών και ανθρώπων αποτελεί το κατεξοχήν πεδίο του προβληματισμού μας. Οι σχετικές γραμματειακές πηγές και το επιγραφικό υλικό είναι τα εργαλεία για την ιχνηλάτηση της διάχυσης της λατρείας στην ελλαδική ενδοχώρα και τα νησιά παράλληλα προς την ιστορία της δυναστείας και τα επεκτεινόμενα συμφέροντα των ηγεμόνων της. Στην εργασία αυτή γίνεται προσπάθεια να περιγραφεί η διαδικασία ανάδυσης λατρευτικών τιμών κατά περιοχές και συγκυρίες αλλά και να κατανοηθούν οι επιμέρους ενέργειες, σκοπιμότητες και παράδοξα από αυτήν την ενδιαφέρουσα συμπόρευση της πολιτικής εξουσίας ενός μοναρχικού κέντρου του ελληνιστικού κόσμου με τον παραδοσιακό κόσμο θρησκευτικότητας της Ελλάδας των πόλεων. (EL)
The cult of the Antigonids in Greece begins in Athens in the late 4th B.C, when Demetrios Poliorcetes makes its appearance as an agent of a new type of political power for the Greeks. The cities of Greece used to take the initiative to render divine honours, wishing to thank the ruler of the dynasty, to whom they attributed the qualities of benefactor and saviour. The range between the purely political interest and the true belief in the divinity of a king both from the side of the city and the monarchs remains fluid. On the other hand, the foundation of a transactional relationship between cities and kings, which was formally expressed through the motif of the relationship between gods and man, is the main field of our research. The relevant literary sources and the epigraphic material are the tools for tracing the diffusion of the cult in the mainland of Greece and the islands, in parallel with the history of the dynasty and the expanding interests of its rulers. In this paper, attempts have been made to describe the process of the gradual appearance of cultic honours by regions and circumstances, but also to understand the individual actions, purposes and paradoxes of this interesting close interaction of the political power of a monarchical centre of the Hellenistic world with the traditional world of religiosity of the Greek city-states. (EN)

Ιστορία

Ιστορία (EL)
History (EN)

Greek

Σχολή Φιλοσοφική » Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας » ΠΜΣ Αρχαιολογία και Ιστορία του Αρχαίου Κόσμου: από την Απώτατη Προϊστορία έως την Ύστερη Αρχαιότητα » Κατεύθυνση Αρχαία Ιστορία
Βιβλιοθήκη και Κέντρο Πληροφόρησης » Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής

https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)