ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Η παρούσα μελέτη πραγματεύεται την αξιοποίηση και τα οφέλη των τεχνικών του
εκπαιδευτικού δράματος στην Εκπαίδευση Ενηλίκων, σε συνάρτηση με τις βασικές αρχές
της. Συγκεκριμένα, κεντρικό σκοπό διεξαγωγής της έρευνας αποτέλεσε η διερεύνηση της
αξιοποίησης του εκπαιδευτικού δράματος ως διδακτική τεχνική από τους/ τις εκπαιδευτές/
τριες ενηλίκων και των πλεονεκτημάτων του στα εκάστοτε μαθησιακά περιεχόμενα.
Ωστόσο, για να επιτευχθεί μια πληρέστερη πρόσληψη και κατανόηση των πτυχών του εν
λόγω θέματος ακολουθήθηκε μικτή ερευνητική μέθοδος με συνδυασμό ποσοτικής και
ποιοτικής μεθόδου, η οποία στην ποσοτική μελέτη αφορούσε την ποσοτική συλλογή
δεδομένων με ερευνητικό εργαλείο ένα αυτοχορηγούμενο ερωτηματολόγιο 15 ερωτήσεων
κλειστού και ημίκλειστου τύπου από ένα πληθυσμιακό δείγμα 64 εκπαιδευτών/τριών
ενηλίκων, ενώ σε δεύτερο στάδιο πραγματοποιήθηκε η ποιοτική συλλογή δεδομένων με
ερευνητικό εργαλείο την συνέντευξη έξι εκπαιδευτών/ τριών ενηλίκων με ερωτήσεις
ανοικτού τύπου. Με αυτόν τον τρόπο, η μελέτη επιδίωξε να μειώσει τους περιορισμούς
της έρευνας και να προσεγγίσει πληρέστερα το παρόν ερευνητικό ζήτημα και τις επιμέρους
πτυχές του. Το πρώτο στάδιο της έρευνας κατέδειξε την ύπαρξη αυξημένης επίγνωσης του
εκπαιδευτικού πληθυσμού που έλαβε μέρος στην έρευνα αναφορικά με τις τεχνικές του
εκπαιδευτικού δράματος. Ακόμη, ο εκπαιδευτικός πληθυσμός στην πλειονότητα του είχε
λάβει σχετική εκπαίδευση ενώ αξιοποιούσε τεχνικές του εκπαιδευτικού δράματος. Το
δεύτερο στάδιο της μελέτης κατέδειξε ένα πλήθος προκλήσεων, όπως η ελλιπής
υλικοτεχνική υποδομή, η έλλειψη υποστήριξης και κατανόησης, οι διαστρεβλωμένες
αντιλήψεις, η αδιαφορία εκ μέρους των εκπαιδευόμενων, η ύπαρξη αναστολών και
δισταγμών, η ανάδυση τραυμάτων, και ένα πλήθος άλλων, τα οποία οι εκπαιδευτές- τριες/ καλούνται να αντιμετωπίσουν κατά την διεξαγωγή ή/ και ενσωμάτωση τεχνικών του εκπαιδευτικού δράματος στα μαθήματα τους.
(EL)
ABSTRACT
The present study is concerned with the understanding of the benefits of educational drama
techniques in Adult Education, in conjunction with its basic principles. More specifically,
the central purpose of the present study is to reveal the utility of educational drama as a
teaching technique by adult educators and its advantages in various learning contents. To
achieve a more complete understanding and comprehension of the aspects of this topic, a
mixed research method was followed, combining quantitative and qualitative methods.
This initially involved the quantitative collection of data with a research tool, specifically
designed for the purposes of this research, a questionnaire of 15 closed and semi-closed
questions, from a population sample of 64 Adult Educators. In the second stage, the study employed with the qualitative method for the collection of data using interviews with open ended questions. In this way, the study sought to minimize the limitations of the research design and more fully approach the current research issue and its individual aspects. The quantitative research showed the existence of increased awareness of the educational population that took part in the study regarding the usefulness of educational drama. Moreover, the majority of the educational population had received relevant training and utilized techniques of educational drama. The qualitative study revealed a multitude of challenges, such as inadequate material-technical infrastructure, lack of support and
understanding, distorted perceptions, indifference on the part of the students/trainees, the existence of inhibitions and hesitations, the emergence of traumas, and a host of others, that educators are called to address during the conduct and/or integration of educational drama techniques into their classes.
(EN)