Σκοπός της παρούσας διπλωματικής εργασίας αποτέλεσε η παρουσίαση των περιβαλλοντικού χαρακτήρα κρατικών ενισχύσεων, οι οποίες παρά την αυξημένη σημασία τους για την επίτευξη των νέων ευρωπαϊκών πρασίνων στόχων και την αναβάθμιση της περιβαλλοντικής προστασίας, υπάγονται αναμφίβολα στο κανονιστικό πλαίσιο των άρθρων 107-109ΣΛΕΕ.
Αρχικά αναλύεται η υπαγωγή τους στην δυναμική έννοια της κρατικής ενίσχυσης της παρ. 1 του άρθρου 107, με ιδιαίτερη αναφορά στην περιβαλλοντική φορολογία και τις φοροελαφρύνσεις και ακολουθεί η παρουσίαση της δυνατότητας υπαγωγής τους στον ΓΚΑΚ, καθώς και στις ειδικές κατηγορίες των ενισχύσεων ήσσονος σημασίας και στις ΥΓΟΣ.
Στη συνέχεια, παρουσιάζεται η κρίση συμβατότητάς τους, υπό το πρίσμα των περιπτώσεων β’ και γ’ της παρ. 3 του άρθρου 107 ΣΛΕΕ, με την δεύτερη εξ αυτών να εφαρμόζεται με γνώμονα τις πρόσφατες κατευθυντήριες γραμμές για το περιβάλλον, την προστασία του κλίματος και την ενέργεια (CEEAG).
Για την ολοκληρωμένη τέλος παρουσίαση των περιβαλλοντικών κρατικών ενισχύσεων κρίθηκε αναγκαία η επισήμανση της σημασίας της αρχής «ο ρυπαίνων πληρώνει», αφενός κατά το στάδιο κατάφασης περιβαλλοντικής κρατικής ενίσχυσης, αφετέρου κατά το στάδιο κρίσης συμβατότητας των ενισχύσεων με το ισχύον κανονιστικό πλαίσιο, αλλά και η ανάδειξη του διττού ρόλου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία όχι μόνο ηγείται του προληπτικού και κατασταλτικού ελέγχου των κρατικών ενισχύσεων αλλά υιοθετεί πρωτεύοντα ρόλο στην διαμόρφωση του πλαισίου των περιβαλλοντικών κρατικών ενισχύσεων.
(EL)
The purpose of the following master thesis was the presentation of environmental state aid law, which despite their increased importance at the achievement of the new European green goals and the upgrading of environmental protection, fall undoubtedly under the regulatory framework of articles 107-109 TFEU.
First, the inclusion of environmental state aid law in the dynamic concept of State Aid in Art. 107 (1) is analyzed, with particular reference to environmental taxation and tax reliefs, while a presentation of their possible inclusion in the GBER, as well as in the specific categories of de minimis aid and SGEIs follows.
In the following chapter, the compatibility assessment of environmental state aid law in accordance with points b) and c) of Art. 107 (3) is presented, as well as the implementation of point c) in the light of the recent Environment, Climate and Energy Guidelines (CEEAG).
For a comprehensive presentation of environmental State aid, it is necessary to highlight the importance of the 'polluter pays' principle, both at the stage of qualification as state aid and at the stage of assessing the compatibility of aid with the applicable regulatory framework, and, last but not least, to point out the dual role of the European Commission, which not only leads the preventive and punitive control of State aid but also plays a leading role in shaping the framework for environmental State aid.
(EN)