Η σχέση των συμπτωμάτων της Διαταραχής καταναγκαστικών αγορών με την αυτοεκτίμηση και τη μοναξιά-ο ρόλος του φύλου

This item is provided by the institution :
/aggregator-openarchives/portal/institutions/uoa   

Repository :
Πέργαμος   

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



Η σχέση των συμπτωμάτων της Διαταραχής καταναγκαστικών αγορών με την αυτοεκτίμηση και τη μοναξιά-ο ρόλος του φύλου

Ποντίκα Σοφία (EL)
Pontika Sofia (EN)

born_digital_postgraduate_thesis
Διπλωματική Εργασία (EL)
Postgraduate Thesis (EN)

2024


Εισαγωγή: Η παρούσα μελέτη καταπιάνεται με ένα σχετικά νέο φαινόμενο στο χώρο της ψυχικής υγείας,την Διαταραχή καταναγκαστικών αγορών.Σύμφωνα με έρευνες τα άτομα που εμφανίζουν συμπτώματα καταναγκαστικών αγορών αναφέρουν ότι πριν από τα παρορμητικά επεισόδια αγοράς προηγούνται δυσάρεστα συναισθήματα με κυριότερα την αίσθηση μοναξιάς και τη χαμηλή αυτοεκτίμηση.Έτσι οι αγορές αποτελούν ένα μέσο βραχύχρονης ευχαρίστησης σε μια προσπάθεια όσων υποφέρουν συναισθηματικά να διαχειριστούν τα αρνητικά τους συναισθήματα.Ωστόσο οι πλέον καταναγκαστικοί καταναλωτές μακροπρόθεσμα έρχονται αντιμέτωποι με πολύπλευρες ολέθριες συνέπειες. Σκοπός:Σκοπός της παρούσας έρευνας είναι να διερευνήσει τη σχέση των συμπτωμάτων της Διαταραχής καταναγκαστικών αγορών με δύο ψυχολογικούς παράγοντες,την υποκειμενική αίσθηση μοναξιάς και την αυτοεκτίμηση σε δείγμα ελληνικού πληθυσμού.Ακόμα στόχος της έρευνας είναι η διερεύνηση της σχέσης του φύλου με την εμφάνιση συμπτωμάτων καταναγκαστικών αγορών. Μεθοδολογία: Πρόκειται για συγχρονική μελέτη που πραγματοποιήθηκε σε δείγμα 201 ατόμων από το γενικό πληθυσμό (48 άνδρες-153 γυναίκες) με μέσο όρο ηλικίας τα 35,9 έτη (SD=12,1).H περίοδος διεξαγωγής της μελέτης χρονολογείται από τις αρχές Νοεμβρίου 2023 έως και τον Μάρτιο του 2024.Τα εργαλεία συλλογής δεδομένων που χρησιμοποιήθηκαν είναι τα εξής: Για την ανίχνευση της καταναγκαστικής αγοραστικής συμπεριφοράς χορηγήθηκε η κλίμακα καταναγκαστικών αγορών(Compulsive Buying Scale),για την μέτρηση της αυτοεκτίμησης χορηγήθηκε η κλίμακα αυτοεκτίμησης του Rosenberg(Rosenberg’s Self-Esteem Scale, RSES) και γα την μέτρηση της αίσθησης μοναξιάς η κλίμακα μέτρησης υποκειμενικού αισθήματος μοναξιάς(The UCLA Loneliness Scale). Τέλος, οι συμμετέχοντες κλήθηκαν να απαντήσουν σε ερωτήσεις σχετικά με δημογραφικά και κοινωνικο-οικονομικά χαρακτηριστικά. Αποτελέσματα:Από την στατιστική ανάλυση προέκυψε ότι το 31,8% των συμμετεχόντων πληροί τα συμπτώματα διαταραχής καταναγκαστικών αγορών.Από το σύνολο του δείγματος οι γυναίκες (41,8%) πραγματοποιούν περισσότερες καταναγκαστικές αγορές σε σχέση με τους άντρες.Τόσο η κλίμακα μοναξιάς όσο και η κλίμακα αυτοεκτίμησης βρέθηκαν να σχετίζονται σημαντικά με τις διαστάσεις και την συνολική κλίμακα καταναγκαστικών αγορών(p<0,001). Συγκεκριμένα, η συσχέτιση της κλίμακας μοναξιάς με τις διαστάσεις και την συνολική κλίμακα καταναγκαστικών αγορών ήταν θετική. Αντίθετα, μεγαλύτερη αυτοεκτίμηση συνεπαγόταν λιγότερο καταναγκαστική καταναλωτική συμπεριφορά(p<0,001).Το φύλο και η κλίμακα σχετικά με τη μοναξιά βρέθηκαν να σχετίζονται ανεξάρτητα, με υψηλότερες μέσες τιμές με την κλίμακα καταναγκαστικών αγορών και τις διαστάσεις της (p<0.001). Επίσης, συν τοις άλλοις η αυτοεκτίμηση φάνηκε να σχετίζεται με υψηλές τιμές με τη διάσταση της κλίμακας των καταναγκαστικών αγορών «ενοχές μετά τις αγορές». Συμπεράσματα: Στην παρούσα μελέτη επιχειρείται μια πρώτη προσπάθεια αποτύπωσης της διαταραχής καταναγκαστικών αγορών στον ελληνικό πληθυσμό και διερεύνηση της σχέσης της με την αυτοεκτίμηση και την μοναξιά, προκειμένου να παρατηρηθεί αν υπάρχει συμφωνία με τη διεθνή βιβλιογραφία.Τα ευρήματα της διπλωματικής αυτής καταδεικνύουν πως ο επιπολασμός των συμπτωμάτων καταναγκαστικών αγορών είναι αρκετά υψηλότερος στις γυναίκες και πως η σύνδεση με την αυτοεκτίμηση και την μοναξιά είναι σημαντική.Τέλος,λαμβάνοντας υπόψιν και τους περιορισμούς της έρευνας, θα ήταν πολύ χρήσιμο η διεξαγωγή περαιτέρω μελετών με στόχο την πληρέστερη κατανόηση και πλαισίωση του φαινομένου των καταναγκαστικών αγορών. (EL)
Introduction:. The present study tackles a relatively new phenomenon in the field of mental health, Compulsive Buying Disorder. According to research, people who show symptoms of compulsive buying report that before the impulsive buying episodes are preceded by negative emotional states, with the main ones being a feeling of loneliness and low self-esteem. Thus, shopping is a means of short-term pleasure in an effort of those who suffer emotionally to manage their negatives. emotions.However in the long run they are faced with multifaceted harmful consequences. Purpose: The research presented aims to investigate the relationship between the symptoms of Compulsive Shopping Disorder and two psychological factors, the subjective feeling of loneliness and self-esteem. Another aim of the research is to look for any differences that may exist in terms of gender and the appearance of compulsive buying symptoms. Method: This is a cross-sectional study carried out on a sample of greek adults.In particular, it involved men and women (aged 18-55) from all over the country. In total, 201 people (48 men-153 women) participated in the survey with an average age 35.9 years old. The time period of the study dates from the beginning of November 2023 until February 2024.The data collection tools used are as follows: To detect compulsive buying behavior, the Compulsive Buying Scale (CBS) tool was administered, to measure self-esteem, Rosenberg's Self-Esteem Scale was administered(RSES). and for the measurement of the feeling of loneliness the Scale for measuring subjective feeling of loneliness (The UCLA Loneliness Scale). Finally, participants were asked to answer questions about demographic and socio-economic characteristics. Results: Statistical analysis revealed that31.8% meet the criteria for compulsive buying disorder.From the entire sample, women (41.8%) make more compulsive purchases than men. Both the Loneliness Scale and the Self-Esteem Scale were found to be significantly related to the dimensions and total scale of Compulsive Buying(p<0,001).Specifically, the correlation of the loneliness scale with the dimensions and the total scale of compulsive buying was positive. Conversely, higher self-esteem was associated with less compulsive consumption behavior (p<0.001). Gender and the loneliness scale were found to be associated with higher mean values on the compulsive buyingscale and its dimensions (p<0.001).Specifically, women made more compulsive purchases, compared to men, and greater loneliness was associated with more intense compulsive consumption behavior.Also, among other things, self-esteem appeared to be related to high average scores on the dimension of the compulsive shopping scale "guilt after purchases". Conclusions: In this study, a first attempt is made to pinpoint the compulsive buying disorder in the Greek population and investigate its relationship with self-esteem and loneliness, in order to observe if there is agreement with the international literature. The resulting findings, which are in agreement with the relevant literature, demonstrate that the prevalence of compulsive buying symptoms is significantly higher in women and that the link with self-esteem and loneliness is significant. Finally, taking into account the limitations of the research, it would be very useful to conduct further studies aimed at a more complete understanding and framing of the phenomenon of compulsive shopping. (EN)

Επιστήμες Υγείας

Επιστήμες Υγείας (EL)
Health Sciences (EN)

Greek

Βιβλιοθήκη και Κέντρο Πληροφόρησης » Βιβλιοθήκη Επιστημών Υγείας
Σχολή Επιστημών Υγείας » Τμήμα Ιατρικής » ΠΜΣ Αντιμετώπιση Εξαρτήσεων-Εξαρτησιολογία » Κατεύθυνση Αντιμετώπιση Εξαρτήσεων-Εξαρτησιολογία

https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)