Στάσεις μαθητών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ως προς τη χρήση Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών σε σχέση με τη σχολική εμπλοκή και τη σχολική επίδοση

This item is provided by the institution :
/aggregator-openarchives/portal/institutions/uoa   

Repository :
Pergamos Digital Library   

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



Στάσεις μαθητών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ως προς τη χρήση Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών σε σχέση με τη σχολική εμπλοκή και τη σχολική επίδοση

Μαλαματένια Μαρία (EL)
Malamatenia Maria (EN)

born_digital_postgraduate_thesis
Διπλωματική Εργασία (EL)
Postgraduate Thesis (EN)

2024


Στην παρούσα έρευνα επιχειρήθηκε η διερεύνηση των σχέσεων των στάσεων των εφήβων απέναντι στις Τεχνολογίες της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας σε σχέση με τη σχολική τους εμπλοκή και επίδοση. Επιπλέον, μελετήθηκε η σχέση του χρόνου χρήσης των ΤΠΕ για ακαδημαϊκούς και μη σκοπούς με τη σχολική εμπλοκή και επίδοση. Τέλος, μελετήθηκε η επίδραση των δημογραφικών στοιχείων των συμμετεχόντων στις υπό μελέτη μεταβλητές. Το δείγμα της έρευνας αποτέλεσαν 201 μαθητές που φοιτούσαν στην Β’ και Γ’ Γυμνασίου. Οι συμμετέχοντες συμπλήρωσαν ερωτηματολόγιο για τη σχολική εμπλοκή (Student Engagement Inventory, Lam et al., 2014), ερωτηματολόγιο για τη χρήση ΤΠΕ και τη σχέση της με τη σχολική επίτευξη (Salomon & Kolikant, 2016), ερωτηματολόγιo για την εμπλοκή ως προς τις ΤΠΕ (ICT engagement, Zylka et al., 2015), ενώ συλλέχθηκαν και δημογραφικά στοιχεία (φύλο, τάξη φοίτησης, μορφωτικό επίπεδο και χώρα γέννησης γονέων, πολιτισμικό κεφάλαιο). Όσον αφορά στα ευρήματα, φάνηκε ότι το ενδιαφέρον των μαθητών για τους υπολογιστές συνδέεται θετικά με τη σχολική επίδοση, ενώ η κοινωνική έκθεση στις ΤΠΕ συνδέεται αρνητικά με τη συμπεριφορική διάσταση της σχολικής εμπλοκής. Επιπλέον, προέκυψε ότι ο χρόνος χρήσης των ψηφιακών τεχνολογιών για ακαδημαϊκούς σκοπούς συνδέεται θετικά με όλες τις διαστάσεις της σχολικής εμπλοκής και τη σχολική επίδοση. Από την άλλη πλευρά, ο χρόνος χρήσης των ψηφιακών τεχνολογιών για ψυχαγωγικούς σκοπούς φάνηκε να σχετίζεται αρνητικά με τις διαστάσεις της σχολικής εμπλοκής και επίδοσης, με τους μαθητές να αναγνωρίζουν και οι ίδιοι αυτή την αρνητική σχέση. Επιπρόσθετα, ορισμένες δημογραφικές μεταβλητές φάνηκε να αποτελούν προβλεπτικούς παράγοντες για τις διαστάσεις της σχολικής εμπλοκής και τις στάσεις απέναντι στις ΤΠΕ. Τα παραπάνω ευρήματα μπορούν να συντελέσουν στο σχεδιασμό παρεμβάσεων για την αποτελεσματική ένταξη των ΤΠΕ στο σχολικό περιβάλλον, με τρόπο που να προάγει τη σχολική εμπλοκή και επίδοση των μαθητών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. (EL)
The present study attempted to investigate the relationship between adolescents' attitudes towards Information and Communication Technologies (ICT) and their school engagement and performance. Additionally, the relationship between the time spent using ICT for academic and non-academic purposes with school engagement and performance was examined. Finally, the impact of demographic characteristics of the participants on the variables under study was investigated. The sample of the study consisted of 201 students attending junior high school. Participants completed a questionnaire on school engagement (Student Engagement Inventory, Lam et al., 2014), a questionnaire on ICT usage and its relationship with academic achievement (Salomon & Kolikant, 2016), a questionnaire on ICT engagement (Zylka et al., 2015), while demographic data (gender, grade level, parental education level, country of parents' birth, cultural capital) were also collected. Regarding the findings, it was found that students' interest in computers is positively related to academic performance, while social exposure to ICT is negatively related to the behavioral dimension of school engagement. Furthermore, it emerged that the time spent using digital technologies for academic purposes is positively related to all dimensions of school engagement and academic performance. On the other hand, the time spent using digital technologies for entertainment purposes appeared to be negatively related to the dimensions of school engagement and performance, with students themselves recognizing this negative relationship. Furthermore, certain demographic variables appeared to be predictive factors for the dimensions of school engagement and attitudes towards ICT. The above findings can contribute to the design of interventions for the effective integration of ICT into the school environment, in a way that promotes the school engagement and performance of secondary education students. (EN)

Φιλοσοφία- Ψυχολογία

Φιλοσοφία- Ψυχολογία (EL)
Philosophy - Psychology (EN)

Greek

Σχολή Φιλοσοφική » Τμήμα Ψυχολογίας » ΠΜΣ Σχολική ψυχολογία » Κατεύθυνση Σχολική ψυχολογία
Βιβλιοθήκη και Κέντρο Πληροφόρησης » Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής

https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)