Πολιτισμικοί Προσανατολισμοί, Αποδοχή-Απόρριψη από τους Συνομηλίκους και Ψυχολογική Προσαρμογή Εφήβων με Μεταναστευτικό Υπόβαθρο

This item is provided by the institution :
/aggregator-openarchives/portal/institutions/uoa   

Repository :
Pergamos Digital Library   

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



Πολιτισμικοί Προσανατολισμοί, Αποδοχή-Απόρριψη από τους Συνομηλίκους και Ψυχολογική Προσαρμογή Εφήβων με Μεταναστευτικό Υπόβαθρο

Καπλανίδη Ανθή (EL)
Kaplanidi Anthi (EN)

born_digital_postgraduate_thesis
Διπλωματική Εργασία (EL)
Postgraduate Thesis (EN)

2024


Η παρούσα διπλωματική εργασία διερευνά τους πολιτισμικούς προσανατολισμούς που υιοθετούν οι έφηβοι με μεταναστευτικό υπόβαθρο, την ψυχολογική προσαρμογή και την αποδοχή ή απόρριψη που βιώνουν από τους συνομηλίκους. Το δείγμα της έρευνας αποτέλεσαν 430 έφηβοι με μεταναστευτικό υπόβαθρο, οι οποίοι φοιτούν στην Α’ και Β’ Γυμνασίου. Στους συμμετέχοντες χορηγήθηκαν ερωτηματολόγια αυτοαναφοράς για τα καταθλιπτικά συμπτώματα (Salokangas et al., 1995), την αυτοεκτίμηση (Rosenberg, 1965), την ικανοποίηση από τη ζωή (Diener et al., 1985), τον εθνοτικό/εθνικό προσανατολισμό (Nguyen & Von Eye, 2002) και την αποδοχή-απόρριψη από συνομηλίκους (Asendorpf & Motti-Sefanidi, 2017). Τα αποτελέσματα ανέδειξαν ότι οι έφηβοι επιλέγουν τον εθνικό προσανατολισμό έναντι του εθνοτικού, ενώ φάνηκε πως προτιμούν περισσότερο τη στρατηγική της εναρμόνισης. Το φύλο αλλά και η γενιά μετανάστευσης συνδέθηκαν με τον πολιτισμικό προσανατολισμό που επιλέγουν οι έφηβοι. Ο εθνικός προσανατολισμός φάνηκε πως συνδέεται θετικά με την ικανοποίηση από τη ζωή και την αποδοχή από τους συνομηλίκους, ενώ ο εθνοτικός προσανατολισμός με την ικανοποίηση από τη ζωή και την αυτοεκτίμηση. Τέλος, φάνηκε πως η εναρμόνιση έχει τα θετικότερα αποτελέσματα για την ψυχολογική προσαρμογή των εφήβων με μεταναστευτικό υπόβαθρο, ενώ όσον αφορά την αποδοχή από τους συνομηλίκους, η αφομοίωση συνδέθηκε με τα θετικότερα αποτελέσματα και το χαμηλότερο επίπεδο προσαρμογής παρατηρήθηκε σε εφήβους που υιοθετούν τη στρατηγική της περιθωριοποίησης. Τα ευρήματα συζητούνται σε συνάρτηση με τη διεθνή βιβλιογραφία για την επιπολιτισμοποίηση και την προσαρμογή των εφήβων με μεταναστευτικό υπόβαθρο. (EL)
This dissertation investigates the cultural orientations adopted by adolescents with an immigration background, their psychological adjustment, and the acceptance or rejection they experience from their peers. The research sample consisted of 430 adolescents with an immigration background attending first and second grade of high school. Participants were administered self-report questionnaires assessing depressive symptoms (Salokangas et al., 1995), self-esteem (Rosenberg, 1965), life satisfaction (Diener et al., 1985), ethnic/national orientation (Nguyen & Von Eye, 2002), and acceptance-rejection by peers (Asendorpf & Motti-Sefanidi, 2017). Results indicated that adolescents tend to choose national orientation over ethnic, while preferring the strategy of assimilation more. Gender and generation of migration were associated with the cultural orientation chosen by adolescents. National orientation was positively related to life satisfaction and acceptance by peers, while ethnic orientation was associated with life satisfaction and self-esteem. Finally, assimilation had the most positive outcomes for the psychological adjustment of adolescents with an immigration background, whereas regarding acceptance by peers, assimilation was associated with more positive outcomes, and the lowest level of adjustment was observed in adolescents adopting the strategy of marginalization. Findings are discussed in relation to international literature on acculturation and adjustment of adolescents with an immigration background. (EN)

Φιλοσοφία- Ψυχολογία

Φιλοσοφία- Ψυχολογία (EL)
Philosophy - Psychology (EN)

Greek

Σχολή Φιλοσοφική » Τμήμα Ψυχολογίας » ΠΜΣ Σχολική ψυχολογία » Κατεύθυνση Σχολική ψυχολογία
Βιβλιοθήκη και Κέντρο Πληροφόρησης » Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής

https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)