Εισαγωγή: Η επιληψία είναι μια διαδεδομένη νευρολογική διαταραχή στην παιδική ηλικία, που θέτει σημαντικές προκλήσεις στο σχολικό περιβάλλον. Οι σχολικοί νοσηλευτές διαδραματίζουν έναν κρίσιμο ρόλο στην υποστήριξη των παιδιών με επιληψία.Σκοπός: Σκοπός της παρούσας συστηματικής ανασκόπησης ήταν η διερεύνηση του ρόλου των επαγγελματιών στο χώρο του σχολείου και ειδικότερα των σχολικών νοσηλευτών στη διαχείριση των παιδιών με επιληψία σε ειδικά σχολεία. Επιπλέον, μελετήθηκαν τα εμπόδια που αντιμετωπίζουν οι σχολικοί νοσηλευτές στην καθημερινή πρακτική τους, ο τρόπος διαχείρισης των παιδιών με επιληψία στο σχολικό περιβάλλον, καθώς και η επίδραση των εκπαιδευτικών προγραμμάτων στις γνώσεις των σχολικών νοσηλευτών αναφορικά με την επιληψία.Μεθοδολογία: Πραγματοποιήθηκε συστηματική ανασκόπηση. Διενεργήθηκε αναζήτηση της βιβλιογραφίας στη βάση δεδομένων Medline (Pubmed) για το
χρονικό διάστημα 2010-2023. Η συστηματική βιβλιογραφική ανασκόπηση βασίστηκε στις οδηγίες της πρότασης PRISMA. Οι λέξεις κλειδιά που χρησιμοποιήθηκαν ήταν στην Αγγλική γλώσσα και περιλάμβαναν τους όρους «epilepsy/seizure και «school nurse».Αποτελέσματα: Επιλέχθηκαν 12 μελέτες στην παρούσα ανασκόπηση, με βάση τα κριτήρια συμπερίληψης. Αναφορικά με τις γνώσεις των επαγγελματιών στο χώρο του σχολικού περιβάλλοντος, εντοπίστηκαν κενά, γεγονός που οδηγεί σε αύξηση των επιπέδων ανασφάλειας στη διαχείριση ενός παιδιού με επιληπτική κρίση στο σχολικό περιβάλλον. Επιπλέον, εμπόδια στην εκτέλεση του ρόλου των σχολικών νοσηλευτών βρέθηκαν να είναι η σύγχυση σχετικά με τα νομοθετικά τους καθήκοντα, η έλλειψη επαρκούς νοσηλευτικού προσωπικού, καθώς και η απουσία σχεδίων δράσης. Η βελτίωση του επιπέδου των γνώσεων και των στάσεων των σχολικών νοσηλευτών θα μπορούσε να επιτευχθεί με την παροχή προγραμμάτων συνεχούς εκπαίδευσης, τα οποία φαίνεται να έχουν ενθαρρυντικά αποτελέσματα.Συμπεράσματα: Η βελτίωση των γνώσεων των επαγγελματιών μέσα στο σχολικό περιβάλλον για την αποτελεσματική διαχείριση των επιληπτικών κρίσεων στο σχολικό περιβάλλον μπορεί να επιτευχθεί με την ανάπτυξη κατάλληλων εξατομικευμένων σχεδίων δράσης και εκπαιδευτικών προγραμμάτων τα οποία εκτός από τη βελτίωση των γνώσεων θα συμβάλλουν και στην αλλαγή και βελτίωση των στάσεων τους.
(EL)
Introduction: Epilepsy is a widespread neurological disorder in childhood, which poses significant challenges in the school environment. School nurses play a critical role in supporting children with epilepsy.Aim: The aim of this systematic review was to investigate the role of school professionals, particularly school nurses, in the management of children with epilepsy in special schools. Additionally, to recognise the obstacles school nurses face in their daily practice, the way of managing children with epilepsy in the school environment, as well as the effect the educational programs can have on the knowledge of school nurses regarding epilepsy.Methodology: A systematic review was performed. The literature was searched in the database Medline (Pubmed) for the period 2010-2023. The systematic literature review was based on the PRISMA proposal guidelines. The keywords used were in the English language and included the terms "epilepsy/seizure" and "school nurse".
Results: 12 studies were selected in the present systematic review, based on the inclusion criteria. Regarding the knowledge of professionals in the school environment, gaps were identified, which leads to an increase in levels of insecurity in the management of a child with seizures in the school environment. In addition, according to the barriers to the performance of the role of school nurses were found to be confusion about their statutory duties, a lack of adequate nursing staff, as well as the absence of individualized action plans. Improving the level of knowledge and attitudes of school nurses could be achieved by providing continuing education programs, which seem to have encouraging results.Conclusions: Improving the knowledge of professionals in the school environment for the effective management of seizures in the school environment can be achieved by developing appropriate individualized action plans and educational programs which, in addition to improving knowledge, will also contribute to changing and improving their attitudes towards epilepsy.
(EN)