Συμπερίληψη και αξιολόγηση μαθητών στη διδασκαλία των μαθηματικών: Βιβλιογραφική ανασκόπηση

Το τεκμήριο παρέχεται από τον φορέα :
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών   

Αποθετήριο :
Πέργαμος   

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



Συμπερίληψη και αξιολόγηση μαθητών στη διδασκαλία των μαθηματικών: Βιβλιογραφική ανασκόπηση

Κανάβης Χρήστος (EL)
Kanavis Christos (EN)

born_digital_postgraduate_thesis
Διπλωματική Εργασία (EL)
Postgraduate Thesis (EN)

2024


Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι να αναδείξει την έννοια της συμπερίληψης υπό το πρίσμα της αξιολόγησης ως προς το μάθημα των μαθηματικών, δίνοντας έμφαση σε διάφορες διαστάσεις, με βάση τα ερευνητικά ερωτήματα που τέθηκαν. Ειδικότερα, διερευνάται το είδος των ερευνών, τα εργαλεία συλλογής δεδομένων και το αντικείμενο των ερευνών που σχετίζονται, κυρίως, με το δείγμα της κάθε έρευνας. Επίσης, δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στις εναλλακτικές μορφές αξιολόγησης, ώστε να είναι σε θέση να συμμετέχουν και να ανταποκρίνονται όλοι οι μαθητές, ενώ παρουσιάζονται ζητήματα και οφέλη που προκύπτουν με βάση τη συμπερίληψη που υιοθετείται κατά τη διαδικασία αξιολόγησης των μαθηματικών. Για την υλοποίηση της συγκεκριμένης έρευνας, πραγματοποιήθηκε μια συστηματική βιβλιογραφική ανασκόπηση με την επιλογή και ανάλυση 22 άρθρων. Με βάση τα αποτελέσματα που προέκυψαν από τη βιβλιογραφική ανασκόπηση, διαπιστώθηκε ότι ως προς το είδος της έρευνας, η πλειονότητα αυτών, αφορά ποσοτικές / πειραματικές μελέτες, οι οποίες εφαρμόζονται κυρίως σε μαθητές. Επιπλέον, με βάση τα άρθρα που μελετήθηκαν και τις ποσοτικές κυρίως έρευνες που εφαρμόστηκαν, παρατηρήθηκαν βελτιώσεις των μαθητών με το πέρασμα του χρόνου μετά την υλοποίηση προγραμμάτων και δραστηριοτήτων με εναλλακτικές μορφές αξιολόγησης. Αναφορικά με τους συμμετέχοντες, διαπιστώθηκε πως το μεγαλύτερο μέρος των ερευνών αφορά μαθητές και πως τα εργαλεία συλλογής δεδομένων μπορεί να λάβουν τη μορφή παρατήρησης, συνέντευξης, ερωτηματολογίου, δοκιμασιών. Ως προς την ομάδα (ειδικές ανάγκες, πολιτισμικό υπόβαθρο), την οποία εντάσσονται οι μαθητές, πολλές έρευνες αναφέρονται σε μαθητές με διαφορετικό πολιτισμικό υπόβαθρο, με μαθησιακές δυσκολίες αλλά και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Οι εναλλακτικές μέθοδοι που αξιοποιούνται μπορεί να σχετίζονται είτε με την αξιοποίηση νέων τεχνολογιών και ειδικών – βοηθητικών εργαλείων/ μέσων, είτε με τη διαφοροποίηση αυτών σύμφωνα με τις ανάγκες όλων των μαθητών. Τέλος, προέκυψαν ζητήματα ως προς την κατάρτιση των εκπαιδευτικών και την καταλληλότητα των μέσων και εργαλείων που αξιοποιούνται σε κάθε ομάδα μαθητών, ενώ τα οφέλη συνδέονται με καλύτερα μαθησιακά αποτελέσματα και τη συμπερίληψη των μαθητών στο πλαίσιο της τάξης και της διαδικασίας της διδασκαλίας. Η έρευνα για τη συμπεριληπτική αξιολόγηση χρειάζεται να αναπτυχθεί περαιτέρω, καθώς πρέπει να βρεθούν οι κατάλληλες πρακτικές αξιολογήσεις για κάθε διαταραχή ή δυσκολία που αντιμετωπίζουν οι μαθητές. Δηλαδή, πρέπει να γίνει έρευνα ως προς τις πρακτικές αξιολόγησης που κρίνονται κατάλληλες για κάθε διαταραχή, ενώ θα πρέπει να διερευνηθεί η ετοιμότητα των εκπαιδευτικών και οι επιμορφωτικές ανάγκες τους, οι αντιλήψεις που διαθέτουν για τη συμπεριληπτική αξιολόγηση αλλά και το πλαίσιο που προδιαθέτει την υιοθέτηση αυτών των πρακτικών. Ειδικότερα, θα μπορούσε να διερευνηθεί κατά πόσο οι σχολικές μονάδες μπορούν να εφαρμόσουν αυτές τις πρακτικές, καθώς μπορεί να μη διαθέτουν τους κατάλληλους πόρους ή εξοπλισμό ή ακόμη και το κατάλληλο ακαδημαϊκό υπόβαθρο. (EL)
The purpose of this paper is to highlight the concept of inclusion in the light of assessment in the mathematics course, emphasizing various dimensions, based on the research questions raised. In particular, the type of research, the data collection tools and the subject of the research related mainly to the sample of each research are investigated. Also, a special emphasis is placed on alternative forms of assessment, so that all students are able to participate and respond, while presenting issues and benefits that arise based on the inclusion adopted in the mathematics assessment process. For the implementation of this research, a systematic literature review was carried out with the selection and analysis of 22 articles. Based on the results obtained from the literature review, it was found that in terms of the type of research, the majority of them concern quantitative / experimental studies, which are mainly applied to students. In addition, based on the articles studied and the mostly quantitative research applied, student improvements were observed over time following the implementation of programs and activities with alternative forms of assessment. Regarding the participants, it was found that most of the research concerns students and that the data collection tools can take the form of observation, interview, questionnaire, tests. Regarding the group (special needs, cultural background), which the students belong to, many researches refer to students with different cultural backgrounds, with learning difficulties and also with special educational needs. The alternative methods used may be related either to the utilization of new technologies and special - auxiliary tools/media, or to the differentiation of these according to the needs of all students. Finally, issues arose regarding the training of teachers and the suitability of the means and tools used for each group of students, while the benefits are linked to better learning outcomes and the inclusion of students in the context of the classroom and the teaching process. Research on inclusive assessment needs to be developed further, as appropriate practical assessments need to be found for each disorder or difficulty faced by students. That is, research must be done regarding the assessment practices that are deemed appropriate for each disorder, while the readiness of teachers and their training needs, their perceptions of inclusive assessment and the context that predisposes to their adoption should be investigated. of practices. That is, it could be investigated whether school units can implement these practices, as they may not have the appropriate resources or equipment or even the appropriate academic background. (EN)

Θετικές Επιστήμες

Θετικές Επιστήμες (EL)
Science (EN)

Ελληνική γλώσσα

Βιβλιοθήκη και Κέντρο Πληροφόρησης » Βιβλιοθήκη Σχολής Θετικών Επιστημών
Σχολή Θετικών Επιστημών » Τμήμα Μαθηματικών » Διαπανεπιστημιακό ΠΜΣ Διδακτική και Μεθοδολογία των Μαθηματικών » Κατεύθυνση Διδακτική και Μεθοδολογία των Μαθηματικών

https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.