Η Χριστολογία του αγίου Κυρίλλου Αλεξανδρείας, που αποτελεί το θέμα της παρούσας
εργασίας αποτελεί την κατακλείδα της διπλωματικής μελέτης, η οποία διαρθρώνεται σε
τέσσερις υποενότητες. Στην πρώτη παρατίθεται η προαιώνια (άσαρκη) ύπαρξη του Θεού
Λόγου και η σαρκωμένη (Χριστός). Σε αυτή τονίζεται η ύπαρξη του Υιού και Λόγου του
Θεού ως ιδιαίτερη υπόσταση ομοούσια με την Πατρική υπόσταση ως απαραίτητο εχέγγυο
για την διασφάλιση της σωτηρίας του ανθρώπινου γένους, γίνεται αναφορά στις
θεοφάνειες της Π.Δ., περίοδο κατά την οποία επιδημούσε ως άσαρκος Λόγος και
απεκάλυπτε την βούληση του Θεού Πατρός μέσω των προφητών στο ισραηλητικό έθνος,
προετοιμάζοντας την ανθρωπότητα για την ένσαρκη παρουσία Του.
Επιπλέον
αποτυπώνονται οι Κυριακές φωνές, οι λόγοι του Κυρίου που έχουν άλλοτε ανθρώπινο και
άλλοτε θείο περιεχόμενο χωρίς να διχάζουν το πρόσωπο του Κυρίου σε δύο υποστάσεις,
καθώς και η ενότητα του προσώπου του Χριστού, που δεν αίρεται από τις ποικιλώνυμες
παρομοιώσεις Του με εικόνες που είναι ειλημμένες από τον κόσμο της Παλαιάς
Διαθήκης.
Τέλος εκτίθεται η Χριστολογία σε συνάρτηση με την Πνευματολογία, που είναι
αναπόσπαστα συνδεδεμένη μ΄εκείνη αφού συνδέεται με την επενέργεια του αγίου
Πνεύματος στην πρόσληψη της ανθρώπινης φύσης από τον Θεό Λόγο και στην νέα φάση
της θείας οικονομίας, που εισέρχεται η ανθρώπινη ιστορία τον καιρό της δράσης του
Παρακλήτου περίοδο, κατά την οποία το τρίτο πρόσωπο της Αγίας Τριάδας συνέχει τον
θεσμό της εκκλησίας.
(EL)
The Christology of Saint Cyril of Alexandria, which is the subject of
this study, constitutes the conclusion of the diplomatic study, which
is structured into four sub-sections. The first presents the pre-
eternal (non-incarnate) existence of the God Logos and the
incarnate (Christ). In this, the existence of the Son and Word of
God is emphasized as a unique hypostasis consubstantial with the
Patriarchal hypostasis as a necessary guarantee for the salvation
of the human race; reference is made to the theophanies of the
Old Testament, a period during which the incarnate Word dwelled
as non-incarnate, revealing the will of God the Father through the
prophets to the Israelite nation, preparing humanity for His
incarnate presence.
Additionally, the Lord's voices, His speeches,
which sometimes have a human and sometimes divine content
without dividing the person of the Lord into two substances, as well
as the unity of the person of Christ, which is not detracted from the
various comparisons of Him with images drawn from the world of
the Old Testament, are depicted. Finally, Christology is presented
in relation to Pneumatology, which is inseparably linked to it since
it is connected with the action of the Holy Spirit in the assumption
of human nature by the God Logos and in the new phase of divine
economy, which enters human history during the time of the
Paraclete's period, during which the third person of the Holy
Trinity contains the institution of the church.
(EN)