Η έννοια του ιερού στο έργο του συνθέτη John Tavener (1944-2013): Μουσική ανάλυση των έργων της περιόδου 1977-2000

This item is provided by the institution :
/aggregator-openarchives/portal/institutions/uoa   

Repository :
Pergamos Digital Library   

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



Η έννοια του ιερού στο έργο του συνθέτη John Tavener (1944-2013): Μουσική ανάλυση των έργων της περιόδου 1977-2000

Κόρδης Παύλος (EL)
Kordis Pavlos (EN)

born_digital_thesis
Διδακτορική Διατριβή (EL)
Doctoral Dissertation (EN)

2024


Η παρούσα μελέτη επιχειρεί να σχολιάσει την έννοια του ιερού στο έργο του Άγγλου συνθέτη John Tavener (1944-2013) και για την ακρίβεια στο έργο της περιόδου 1977-2000. Γίνεται ξεκάθαρο ότι κατά την συγκεκριμένη περίοδο η παράδοση της Χριστιανικής ορθόδοξης εκκλησίας αποτέλεσε την κυριότερη επιρροή στην συνθετική διαδικασία του συνθέτη. Ως εκ τούτου, το εν λόγω σώμα έργων συνιστά μία ενότητα, η οποία αποτελεί με την σειρά της μία ασφαλής ερευνητική αφετηρία. Η εν λόγω έννοια, αυτή του ιερού, ορίζεται από τον συγγραφέα ως η σχέση μεταξύ των μουσικών διεργασιών και της θεολογικής ουσίας του κειμένου που χρησιμοποιείται. Τονίζεται επομένως ότι, η μελέτη αυτή θέτει στο επίκεντρο φωνητικά έργα. Έργα δηλαδή στα οποία υπάρχει εκφορά λόγου. Μεθοδολογικά, ο συγγραφέας τοποθετεί τις μουσικές αναλύσεις των έργων και τα γραπτά κείμενα του συνθέτη στο απόλυτο επίκεντρο προκειμένου να αρθρωθεί ένας θεωρητικός λόγος με μέσο και σκοπό το ίδιο το έργο, ο οποίος θα λειτουργήσει παράλληλα και ως προϋπόθεση για την συζήτηση γύρω από την συνθετική διαδικασία και την σχέση μουσικής και κειμένου, την στρατηγική δηλαδή βάσει της οποίας το εκάστοτε κείμενο οργανώνεται με μουσικό τρόπο. Στην πραγματικότητα όμως, η ανάλυση και η αποσαφήνιση του δίπολου μουσική – λόγος με ισχυρότερο εργαλείο αυτό της μουσικής ανάλυσης, και πάντοτε αναφορικά με το συγκεκριμένο σώμα έργων, αναδεικνύει ένα σημαντικότερο ζήτημα· αυτό της σχέσης μεταξύ του μουσικού έργου και του περιεχομένου του: τον τρόπο δηλαδή με τον οποίο σχετίζεται το έργο με το ιερό, με την ουσία, με την θεολογική πραγματικότητα που επιχειρεί να μεταφέρει στον ακροατή του. Η προσέγγιση του παραπάνω εν γένει περίπλοκου ζητήματος καθιστά απαραίτητη την εφαρμογή θεωρητικών εργαλείων από διαφορετικά γνωστικά πεδία, όπως αυτά της θεολογίας, της φιλοσοφίας και της ιστορίας των εικαστικών τεχνών. Η χρήση μάλιστα των εργαλείων αυτών από διαφορετικά πεδία αναδεικνύει μακρινές θεωρητικές συγγένειες του έργου του συνθέτη με την Χριστιανική ορθόδοξη θεολογία και την Βυζαντινή ζωγραφική. (EL)
This dissertation attempts to comment on the concept of sacred in the work of the English composer John Tavener (1944-2013) and especially in the corpus of works composed between 1977-2000. During this period the tradition of the Christian Orthodox Church was the main influence concerning the composer's compositional process. Therefore, this body of works forms a unity, which constitutes a safe starting point for research. This concept, the idea of sacred in this context, is defined by the author as the relationship between the formal musical properties of each work and the theological essence of the text that is being used. Hence, it must be underlined that this study focuses on vocal works. That is, works in which there is a vocalization of text. The author places the musical analyses of works at the absolute center in order to articulate a theoretical discourse, which will also function as a prerequisite for the discussion about the compositional process and the relationship between music and text, i.e. the strategy according to which the composer treats texts in a compositional context. In reality, however, the analysis and clarification of the dipole music – logos with the most powerful tool being that of musical analysis, and always with regard to the specific body of works, highlights a more important issue; that of the relationship between the musical work and its content: that is, the way in which the work relates to the theological reality that it attempts to convey to its listener. The approach to the above complex issue makes it necessary to apply theoretical tools from different fields, such as those of theology, philosophy and history of visual arts. Indeed, the use of these tools from different fields highlights distant theoretical affinities of the composer's work with theology and Byzantine painting. (EN)

Κοινωνικές, Πολιτικές και Οικονομικές επιστήμες

Κοινωνικές, Πολιτικές και Οικονομικές επιστήμες (EL)
Social, Political and Economic sciences (EN)

Greek

Σχολή Φιλοσοφική » Τμήμα Μουσικών Σπουδών
Βιβλιοθήκη και Κέντρο Πληροφόρησης » Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής

https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)