Με την παρούσα ερευνητική εργασία (επιστημονικής και δημιουργικής υφής), στοχεύουμε σε μια ολοκληρωμένη μελέτη του μονόπρακτου έργου του Luigi Pirandello, Στην Έξοδο, υπό το πρίσμα των φιλοσοφικών προεκτάσεων που προκύπτουν μέσα από αυτό, προκειμένου να κατανοήσουμε σε βάθος τα κεντρικά του νοήματα, και να προχωρήσουμε σε μια θεατρική μεταγραφή του, βασισμένη στους δραματουργικούς και θεματικούς άξονες του πρωτοτύπου.
Στο πρώτο μέρος της εργασίας, εξετάζουμε το μονόπρακτο μέσα στο γενικότερο πλαίσιο της ιταλικής δραματουργίας των αρχών του 20ού αιώνα, εξετάζοντας τα κύρια ρεύματα και χαρακτηριστικά της, αλλά και τα ιδιαίτερα στοιχεία της γραφής του Luigi Pirandello, τόσο θεματολογικά, όσο και υφολογικά. Ερευνώνται τα κοινά σημεία μεταξύ του Στην Έξοδο και άλλων έργων του, που θα μας δώσουν μια ξεκάθαρη εικόνα της χρήσης των εννοιών της «ύπαρξης» και της «ανυπαρξίας» στη δραματουργία του. Μέσω των φιλοσοφικών και υπαρξιακών προβληματισμών που ανακύπτουν από το έργο, θα εντοπίσουμε τις διακειμενικές του συνδέσεις με άλλα, προγενέστερα και μεταγενέστερα έργα, φωτίζοντας, τελικά, τους τρόπους με τους οποίους οι ήρωές του συνομιλούν με το σήμερα, στοιχείο που θα οδηγήσει στη μεταγραφή του.
Η εργασία μας θα ολοκληρωθεί στο δεύτερο μέρος, με τη δημιουργική διαδικασία της μεταγραφής, δηλαδή τη συγγραφή ενός νέου, πρωτότυπου έργου, βασισμένου στο Στην Έξοδο του Pirandello.
(EL)
With this research and creative thesis, we aim for a comprehensive study of Luigi Pirandello’s one-act play At the Gate, examining the philosophical implications that arise from it, in order to deeply understand its core subjects, and to proceed to a theatrical adaptation based on the same principles.
In the first part of our research, we will analyze the one-act play within the broader context of Italian dramaturgy of its time, considering its main currents and characteristics, as well as the distinctive elements of Luigi Pirandello’s writing, when it comes to subject and style. We will explore the commonalities between this and other works by Pirandello, to clarify how the concepts of existence and non-existence are employed in his dramaturgy. Through the philosophical and existential issues that characterize the play, we will identify its intertextual connections with other, earlier and later works, and eventually explore how it resonates with the present day, making its adaptation purposeful.
Our thesis project will be completed at the second part of this thesis, with the creative process of adaptation, that is, the writing of a new, original play, based on Pirandello’s At the Gate.
(EN)