Στην παρούσα Διδακτορική Διατριβή εξετάζονται οι εκδοχές της μορφής της Παναγίας στην ιταλική και τη νεοελληνική ποίηση κατά την περίοδο από τον 13ο έως και τον 18ο αιώνα. Κρίθηκε αρχικά απαραίτητη μια θεολογική εισαγωγή για την καλύτερη κατανόηση του θέματος. Η μεθοδολογία που ακολουθήθηκε στη συνέχεια είναι η παρουσίαση των ποιητών με βάση τον αιώνα στον οποίο ανήκουν κατά προσέγγιση, και η συγκριτική μελέτη των ποιημάτων, όπου αυτό κρίθηκε εφικτό και αναγκαίο. Σκοπός ήταν αφενός να δούμε την εξέλιξη της παράδοσης που σχετίζεται με το πρόσωπο της Παρθένου ανά τους αιώνες, και αφετέρου να εντοπιστούν αναλογίες, διαφορές και πιθανές επιδράσεις ανάμεσα σε ιταλικά και νεοελληνικά ποιήματα. Πράγματι, στη μελέτη αυτή αναδύθηκε ο πλούτος των όψεων της Θεοτόκου και εντοπίστηκαν όλα τα προαναφερθέντα στοιχεία. Η Παναγία είναι κάθε άλλο παρά ένα μονοδιάστατο πρόσωπο και ο πολύπλευρος χαρακτήρας της βρήκε τελικά στην ποίηση, όπως άλλωστε και στην Τέχνη, έναν ιδανικό τρόπο για να εκφραστεί.
(EL)
In this Phd Dissertation, the representation of the Virgin Mary in Italian and Modern Greek poetry from the 13th to the 18th century is examined. A theological introduction was initially deemed necessary for a better understanding of the subject. The methodology employed is the presentation of the poets based on the century in which they approximately lived, followed by a comparative study of the poems, where this was deemed possible and necessary. The purpose was, on the one hand, to trace the evolution of the tradition associated with the person of the Virgin Mary over the centuries, and on the other hand to identify similarities, differences, and possible influences between Italian and Modern Greek poems. Indeed, in this study the richness of the Virgin’s portrayals emerged, and all the aforementioned elements were identified. Far from being one-dimensional, the Virgin Mary’s multifaceted character found in poetry, as well as in other forms of art, an ideal medium through which it could be expressed.
(EN)