Σκοπός της παρούσας διπλωματικής εργασίας είναι η διερεύνηση των απόψεων των εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης αναφορικά με τη διαχείριση της πολιτισμικής ετερότητας.
Αρχικά παρουσιάζονται οι έννοιες της πολυπολιτισμικότητας, της διαπολιτισμικότητας και της ετερότητας, αναλύονται τα μοντέλα εκπαίδευσης που υιοθέτησαν οι χώρες υποδοχής των μεταναστών από το 1960 και μετά.
Παράλληλα επιχειρείται ιστορική προσέγγιση της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα και γίνεται αναφορά στη διαπολιτισμική ετοιμότητα και μάθηση με την προϋπόθεση του σεβασμού και της αποδοχής της ετερότητας. Τονίζεται η σημασία της διαπολιτισμικής επικοινωνίας υπό την προϋπόθεση του σεβασμού και της αποδοχής της πολιτισμικής ετερότητας.
Η έρευνα διεξήχθη στο νομό Αττικής σε εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης και σύμφωνα με τα αποτελέσματα φάνηκε ό,τι οι εκπαιδευτικοί του δείγματός μας:
• Δεν ακολουθούν σε μια πολυπολιτισμική τάξη, τη χρήση στοιχείων από τη γλώσσα και τον πολιτισμό των αλλοδαπών/ μεταναστών/ προσφύγων μαθητών, ως στρατηγική.
• Δεν ακολουθούν σε μια πολυπολιτισμική τάξη, σε σχέση με την διαπολιτισμική ετοιμότητά τους, τη δημιουργία κατάλληλου διδακτικού υλικού (για αλλοδαπούς, μετανάστες, πρόσφυγες μαθητές), ως στρατηγική.
• Δεν ακολουθούν σε μια πολυπολιτισμική τάξη, σε σχέση με την διαπολιτισμική ετοιμότητά τους, την Εξατομικευμένη διδασκαλία (π.χ. γλώσσας), ως στρατηγική
• Ακολουθούν σε μια πολυπολιτισμική τάξη, σε σχέση με την διαπολιτισμική ετοιμότητά τους, τη δημιουργία μεικτών ομάδων παιδιών, ως στρατηγική.
(EL)
The purpose of this diploma thesis is to investigate the views of primary school teachers on the management of cultural diversity.
Initially, the concepts of multiculturalism, interculturalism and diversity are presented, the education models adopted by the immigrant host countries from 1960 onwards are analyzed.
At the same time, a historical approach to intercultural education in Greece is attempted and reference is made to intercultural readiness and learning on the condition of respect and acceptance of otherness. The importance of intercultural communication is emphasized on the condition of respect for and acceptance of cultural diversity.
The survey was conducted in the prefecture of Attica in primary school teachers and according to the results, what was shown by the teachers of our sample are the following:
• They do not follow in a multicultural class, the use of elements from the language and culture of foreign / immigrant / student refugees, as a strategy.
•Moreover teachers do not follow in a multicultural classroom, in relation to their intercultural readiness, the creation of appropriate teaching material (for foreigners, migrants, refugee students) as a strategy.
• Also they do not follow in a multicultural classroom, with regard to their intercultural readiness, in Individualized teaching (eg language) as a strategy
•Instead they follow in a multicultural classroom, in relation to their intercultural readiness, the creation of mixed groups of children as a strategy.
(EN)