Η παρούσα έρευνα έχει ως στόχο να διερευνήσει τον τρόπο με τον οποίο οι έφηβοι μετανάστες πρώτης και δεύτερης γενιάς προσεγγίζουν τον πολιτισμό της χώρας υποδοχής και τον πολιτισμό της χώρας καταγωγής. Επιπλέον, επιδίωξη είναι η μελέτη της ανάπτυξης της σχεσιακής ταυτότητας και κατ΄ επέκταση η αναζήτηση πιθανών σχέσεων μεταξύ των διαστάσεων επιπολιτισμού και της σχεσιακής ταυτότητας.
Το δείγμα της παρούσας έρευνας αποτελείται από 1041 εφήβους μαθητές, από τους οποίους οι 640 είναι μετανάστες, οι οποίοι φοιτούν στη Β’ Γυμνασίου. Πιο συγκεκριμένα, οι 123 ανήκουν στην πρώτη γενιά και οι 517 στη δεύτερη γενιά. Όσον αφορά το φύλο, το συνολικό δείγμα μας απαρτίζεται από 552 αγόρια και 489 κορίτσια, ενώ το δείγμα των μεταναστών εφήβων αποτελείται από 307 αγόρια και 287 κορίτσια. Για τη μέτρηση του επιπολιτισμού χορηγήθηκε στους εφήβους προσαρμοσμένη έκδοση της κλίμακας επιπολιτισμού των Nguyen και von Eye (2002). Για για τη μέτρηση της σχεσιακής ταυτότητας χορηγήθηκε η κλίμακα σχεσιακής ταυτότητας U-MICS των Crocetti et al. (2008).
Τα αποτελέσματα της έρευνας βρίσκονται σε συμφωνία με τη βιβλιογραφία, καθώς το φύλο δεν βρέθηκε να διαφοροποιεί τον πολιτισμικό προσανατολισμό των εφήβων, ενώ οι έφηβοι μετανάστες δεύτερης γενιάς επιλέγουν περισσότερο τις σχέσεις με την ευρύτερη κοινωνία από ότι οι έφηβοι μετανάστες πρώτης γενιάς. Η χώρα γέννησης διαφοροποιεί τους εφήβους μετανάστες μόνο ως προς τη διάσταση του εθνοτικού προσανατολισμού. Ως προς τη σχεσιακή ταυτότητα η επίδραση του φύλου βρέθηκε στατιστικώς σημαντική ως προς τις διαστάσεις της σχεσιακής ταυτότητας. Ωστόσο, δεν εντοπίστηκαν στατιστικώς σημαντικές διαφορές μεταξύ των εθνικοτήτων, της μεταναστευτικής ιδιότητας και της γενιάς μετανάστευσης ως προς τις διαστάσεις της σχεσιακής ταυτότητας.
Τέλος, αναδεικνύεται η ανάγκη για περαιτέρω έρευνα αλλά και σχεδιασμό παρεμβάσεων που θα λαμβάνουν υπόψη παράγοντες όπως το φύλο, η γενιά μετανάστευσης και το πολιτισμικό υπόβαθρο των συμμετεχόντων, θέτοντας ως στόχο τη διαμόρφωση μιας συνεκτικής σχεσιακής ταυτότητας.
(EL)
The present research aims to explore how first and second generation’s immigrants approach the culture of the host country and the culture of the country of origin. An additional goal is to study the development of relational identity and thus to search for possible relationships between acculturation and relational identity.
The sample of the present survey consists of 1041 teenage students, of whom 640 are immigrants, who attend the second grade of High School The total sample consisted of 552 boys and 489 girls, while the sample of immigrant adolescents consists of 307 boys and 287 girls. For the measurement of culture, adolescents were given a customized version of the Nguyen and von Eye scale (2002). For the relational identity measurement, the U-MICS relational identity scale of Crocetti et al. (2008).
The results of the research are in accordance with the literature. Gender was not found to differentiate the cultural orientation of adolescents, while second-generation adolescent immigrants are more likely to opt for relations with wider society than first-generation adolescent immigrants. The country of birth differentiates adolescent immigrants only regarding the ethnic orientation. As far as relational identity is concerned, the effect of gender was found to be statistically significant in relation to the dimensions of relational identity. However, there were no statistically significant differences between nationalities, migratory status and immigrant generation as regards the dimensions of relational identity.
Finally, further research and design of interventions that take into account factors such as gender, immigration and the cultural background of the participants are needed, with the aim of forming a coherent relational identity.
(EN)