Το τεχνητό φως στη μεταπολεμική τέχνη - Εκδοχές και προεκτάσεις

This item is provided by the institution :
/aggregator-openarchives/portal/institutions/uoa   

Repository :
Pergamos Digital Library   

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



Το τεχνητό φως στη μεταπολεμική τέχνη - Εκδοχές και προεκτάσεις

Στάικου Ελένη (EL)
Staikou Eleni (EN)

born_digital_postgraduate_thesis
Διπλωματική Εργασία (EL)
Postgraduate Thesis (EN)

2018


Θέμα της μεταπτυχιακής διπλωματικής εργασίας είναι η περίπτωση του τεχνητού φωτός. Μελετώνται παραδείγματα σύγχρονων καλλιτεχνών και ακολουθεί η θεωρητική ανάλυση του τεχνητού φωτός υπό το πρίσμα της φαινομενολογίας. Αρχικά παρατίθεται κεφάλαιο με την ιστορία του τεχνητού φωτός, από τις πρώτες εκφάνσεις φωτισμού έως την ανακάλυψη του ηλεκτρισμού. Το φως ωστόσο αποτελεί μείζον ζήτημα και στην τέχνη. Γι' αυτό τον λόγο συντίθεται κεφάλαιο στο οποίο παρουσιάζονται συνοπτικά ο ρόλος και η συμβολή του φωτός σε διάφορα καλλιτεχνικά κινήματα. Έπεται το ιστορικό πλαίσιο το οποίο ενσωματώνει τους καλλιτέχνες οι οποίοι καταγίνονται αμιγώς με εκδοχές του τεχνητού φωτισμού στην τέχνη τους. Πρόκειται για έντεκα καλλιτέχνες ξένους και Έλληνες οι οποίοι χρησιμοποιούν, καθένας με τον δικό του τρόπο το τεχνητό φως, με διαφορετικά μεταξύ τους αποτελέσματα. Αυτά τα αποτελέσματα κινούνται μεταξύ μινιμαλισμού, εννοιολογικής τέχνης αλλά εμπεριέχουν στοιχεία και πολλών άλλων ρευμάτων. Ακόμη η ποικιλία στην έκφραση καθίσταται εμφανής και από την ποικιλία των ειδών τεχνητού φωτισμού. Ορισμένα από αυτά είναι το neon, τα LED κ.α. Ωστόσο, η προσέγγιση κάθε καλλιτέχνη διαφέρει και ως προς τον τρόπο με τον οποίο χειρίζεται το αντικείμενο. Για παράδειγμα ορισμένοι καλλιτέχνες αντιμετωπίζουν τις κατασκευές με τεχνητό φως σε μια διάσταση γλυπτού-έργου τέχνης ενώ άλλοι τις διευρύνουν στον χώρο, καταλήγοντας σε μια περισσότερο αρχιτεκτονική ή χωροταξική σύλληψη. Μετά την παράθεση των καλλιτεχνών και των έργων τους ακολουθεί η ερμηνεία βάσει φαινομενολογίας. Αναλύεται το τεχνητό φως και τα παράγωγά του, κυρίως μέσα από την προσέγγιση του Γάλλου φιλοσόφου Maurice Merleau-Ponty. Κεντρικός άξονας εν προκειμένω είναι ο συνδυασμός φωτός, χώρου και ατόμου, η ανάμειξη δηλαδή αυτών των τριών παραγόντων: η επίδραση του τεχνητού φωτισμού στο χώρου, η εκ νέου διαμόρφωσή του μέσα από το φως αλλά και η πρόσληψη των νέων δεδομένων από τον θεατή. Η αίσθηση και η πραγματική έννοια του ρήματος αισθάνομαι, όπως αναλύεται στην φαινομενολογία, είναι ο μόνος δίαυλος επικοινωνίας και αφομοίωσης των καινούριων εντυπώσεων οι οποίες δημιουργούνται από το φως. Η μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία ολοκληρώνεται με το κεφάλαιο των συμπερασμάτων στο οποίο συνοψίζονται σημαντικά σημεία της μελέτης, η γενική και ειδική βιβλιογραφία και το ευρετήριο των ονομάτων προσώπων που έχουν αναφερθεί σε όλο το εύρος της εργασίας. Οι εικόνες είναι η τελική ενότητα στην οποία παρατίθεται το σχετικό εικονογραφικό υλικό από τα έργα των καλλιτεχνών οι οποίοι αναλύονται στην παρούσα εργασία. (EL)
The focal point of this postgraduate will be artificial light, and its use in post-war art. More specifically, we will be examining the works of modern artists, and will follow up with a theoretical analysis of artificial light in the framework of phenomenology. The first chapter of this paper will emphasize on the history of artificial light, from its first instances, all the way to the discovery of electricity; in an attempt to set a foundation. Apart from a staple in everyday life, light has also played an integral role in art, as previously mentioned. As such, the aforementioned will be the main focus for the subsequent chapters. The role and contribution of light during various artistic movements are briefly presented during the first chapter of the main body. This is then followed by a more in depth look at a segment exploring a historical period during which artists purely focused on variations of artificial light in their work. More specifically, we will be analyzing the works of eleven (11) Greek and foreign artists, and how each incorporated unique lighting techniques in their works. These range between minimalism and conceptual art, but also include a plethora of influences from other artistic trends. Furthermore, their variety in artistic expression using artificial light becomes even more apparent with the introduction of various luminous sources, such as LED, neon, etc., as well as methods of using each. For instance, some artists chose to incorporate these newfound sources into sculptural pieces, while others venture into a more architectural or spatial constructs. Once the analysis of the aforementioned artists and their works is complete, we proceed to look into a more phenomenological interpretation. This examines artificial light, and its derivatives, primarily through the approach of the French philosopher Maurice Merleau-Ponty. The central axis in this case is the combination of light, space and person, mixing these three factors: the influence of artificial lighting in space, its redevelopment through sources of light, and its re-interpretation by the viewer. The sensation and the real meaning of the verb “I feel”, as it is analyzed in phenomenology, is the only channel of communication and assimilation of the new impressions created by the light. The thesis comes to an end with a chapter underlining important conclusions, and summarizes key points of the paper. As is customary, the final chapter is followed by a bibliography and index, while the appendix includes illustrations of the works of artists mentioned throughout the study. (EN)

Καλές Τέχνες - Ψυχαγωγία

Καλές Τέχνες - Ψυχαγωγία (EL)
Fine arts - Entertainment (EN)

Greek

Σχολή Φιλοσοφική » Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας » ΠΜΣ Ιστορίας και Αρχαιολογίας » Κατεύθυνση Ιστορία της Νεότερης Τέχνης
Βιβλιοθήκη και Κέντρο Πληροφόρησης » Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής

https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)