Το παρόν πόνημα αποτελεί διπλωματική εργασία στο πλαίσιο του Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών «Δημόσιο Δίκαιο και Δημόσια Πολιτική» του Τμήματος Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης της Σχολής Οικονομικών και Πολιτικών Επιστημών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και εκπονήθηκε υπό την επίβλεψη της λέκτορος κας Μαρίας – Ηλιάνας Πραβίτας.
Με αυτή την εργασία επιχειρείται η μελέτη και η καταγραφή των περιπτώσεων κακοδιοίκησης και διαφθοράς στην ελληνική δημόσια διοίκηση, όπως αποτυπώνονται από τα ελεγκτικά σώματα, που είναι κατά κύριο λόγο υπεύθυνα για την διερεύνηση και επίλυση τέτοιων περιπτώσεων. Πιο συγκεκριμένα, στην εργασία παρουσιάζονται τα στοιχεία που προκύπτουν από τις ετήσιες εκθέσεις του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης και του Σώματος Επιθεωρητών - Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης, καθώς και της ανεξάρτητης αρχής του Συνηγόρου του Πολίτη, όπως αυτές είναι αναρτημένες στις επίσημες σελίδες τους στο διαδίκτυο. Η χρονική περίοδος καταγραφής των δεδομένων αυτών ξεκινά από το 2004 μέχρι την τελευταία έως σήμερα ετήσια έκθεση των φορέων αυτών, που είναι το 2016. Κύριος στόχος είναι να αναζητηθεί - εξεταστεί (ύστερα από τη μελέτη των περιπτώσεων) κατά πόσον η δημόσια διοίκηση συμμορφώνεται στα πορίσματα και τις προτάσεις των ελεγκτικών σωμάτων και πόσο πρόθυμη φαίνεται να αντιμετωπίσει και να ξεπεράσει τις οποιεσδήποτε δυσλειτουργίες, κωλύματα και ελλείψεις που επηρεάζουν τη σχέση της με τους πολίτες.
Σε πρώτο στάδιο, αντλώντας πληροφορίες από δευτερογενείς πηγές (βιβλιογραφία) καταγράφεται το νομοθετικό και κανονιστικό πλαίσιο που διέπει τη λειτουργία, τις αρμοδιότητες και την οργανωτική δομή των προαναφερόμενων θεσμών ελέγχου, επεξηγώντας παράλληλα την εν γένει σημασία της ύπαρξής τους για την επίλυση ζητημάτων που προκύπτουν από φαινόμενα κακοδιοίκησης και διαφθοράς και επηρεάζουν αρνητικά τις σχέσεις μεταξύ πολιτών και δημόσιας διοίκησης. Στην συνέχεια, μέσω της μελέτης των ετήσιων εκθέσεων καταγράφονται ανά έτος τα διάφορα προβλήματα κακοδιοίκησης, οι υπηρεσίες του κράτους που εντοπίζονται τα μεγαλύτερα ζητήματα, οι λόγοι αύξησης ή και μείωσης του αριθμού των αναφορών – καταγγελιών των περιστατικών κακοδιοίκησης στην πορεία των χρόνων, οι υποθέσεις που στάθηκε δυνατή ή αδύνατη η επίλυσή τους, οι υποθέσεις που αρχειοθετήθηκαν, καθώς και το κατά πόσο η διοίκηση έδειξε συμμόρφωση στις προτάσεις που τέθηκαν από τους ελεγκτικούς φορείς ύστερα από παρέμβασή τους. Φυσικά, τα στοιχεία αυτά αποτιμώνται και ποσοτικά μέσω στατιστικών αναλύσεων και διαγραμμάτων για την καλύτερη αποτύπωση της κατάστασης που διερευνάται αλλά και τη δυνατότητα σύγκρισης ανάμεσα στα έτη.
Τέλος, η εργασία ολοκληρώνεται με κάποια γενικά συμπεράσματα και διαπιστώσεις για την εικόνα της ελληνικής δημόσιας διοίκησης μέσα στα έτη που μελετήθηκαν και διατυπώνονται απόψεις επί του θέματος.
(EL)
This dissertation is a diploma thesis within the framework of the Public Law and Public Policy Program of the Department of Political Science and Public Administration of the School of Economics and Political Sciences of the National and Kapodistrian University of Athens and was developed under the supervision of lecturer Maria - Εliana Pravita.
This work attempts to study and record the cases of maladministration and corruption in the Greek public administration, as impressed by the auditing bodies, which are primarily responsible for investigating and resolving such cases. More specifically, the work presents the data from the annual reports of the General Inspector of Public Administration and the Body of Inspectors of Public Administration Auditors, as well as of the independent authority of the Ombudsman, as they are posted on their official pages on the Internet. The recording period of these data starts from 2004 until the last annual report of these bodies, which is in 2016. The main goal for the author of the work is, of course, after the study of the cases to examine whether the public administration complies with the auditors’ findings and suggestions, and how willing it appears to be to overcome any malfunctions, impediments and shortcomings that affect its relationship with citizens.
The author, in the first instance, drawing on information from secondary sources (bibliography) focuses on the legislative and regulatory framework governing the functioning, competences and organizational structure of the above-mentioned control institutions, while explaining the general significance of their existence for solving issues resulting from maladministration and corruption and adversely affect relations between citizens and the public administration. Then, through the study of annual reports, the graph records annually the various problems of maladministration, the services of the state that identify the biggest issues, the reasons for increasing or even reducing the number of complaints of maladministration in the course of years, the cases that were possible or impossible to resolve, the cases filed, and whether the administration showed compliance with the proposals put forward by the auditing bodies following their intervention. Of course, these figures are also quantified with numbers, statistical analyzes and diagrams to better capture the situation being investigated, as well as comparability between years.
Finally, in the last pages of the paper, the author concludes with some general conclusions and observations about the image of the Greek public administration in the years studied and formulates his opinion and impressions on the subject.
(EN)