Η Ελλάδα κατέχει την πρώτη θέση από άποψη σεισμικότητας στην Ευρώπη και την έκτη σε παγκόσμιο επίπεδο. Σε ότι αφορά στη σχολική κοινότητα, καθοριστικής σημασίας είναι η ανάπτυξη αντισεισμικής συνείδησης και συμπεριφοράς στους εκπαιδευτικούς και στους μαθητές με τη διαρκή ευαισθητοποίηση, ενημέρωση και εκπαίδευσή τους.
Σκοπός της παρούσας μεταπτυχιακής διατριβής είναι η διερεύνηση του βαθμού ετοιμότητας των εκπαιδευτικών της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης της νήσου Λήμνου στις φυσικές καταστροφές και ειδικότερα στον σεισμικό κίνδυνο. Τα θέματα που αναλύονται είναι οι περιπτώσεις διαχείρισης σεισμικών γεγονότων στα σχολεία της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης της νήσου Λήμνου και οι γνώσεις και στάσεις των εκπαιδευτικών σε σχέση με αυτά. Επιπλέον, εξετάζεται εάν εφαρμόστηκαν τα κατάλληλα μέτρα προστασίας κατά τη διάρκεια του σεισμού, καθώς και η συναισθηματική κατάσταση που βίωσαν οι εκπαιδευτικοί.
Στο πρώτο κεφάλαιο της διπλωματικής αυτής εργασίας, αναφέρονται βασικές αρχές για τις φυσικές καταστροφές που πλήττουν το φυσικό και το δομημένο περιβάλλον. Επίσης αναλύονται οι φάσεις του κύκλου διαχείρισης Καταστροφών.
Ακολούθως, στο δεύτερο κεφάλαιο, πραγματοποιείται περιγραφή του θεσμικού πλαισίου που αφορά στην αντισεισμική προστασία των κτιρίων, των αρμοδιοτήτων των Δήμων για τις σχολικές μονάδες, καθώς και του Σχεδιασμού Εκτάκτων Αναγκών.
Αμέσως μετά, στο τρίτο κεφάλαιο, αναλύεται η διαχείριση σεισμικών γεγονότων σε επίπεδο σχολικής κοινότητας, με αναφορά στις γνώσεις των εκπαιδευτικών και των μαθητών.
Στο τέταρτο κεφάλαιο αναφέρονται γενικά στοιχεία για τη μορφολογία και τη γεωλογία της περιοχής μελέτης, τη σεισμικότητά της, καθώς και για τα ισχυρά σεισμικά γεγονότα που έχουν πλήξει τη νήσο Λήμνο.
Στο πέμπτο κεφάλαιο παρουσιάζεται η ερευνητική διαδικασία που πραγματοποιήθηκε μέσω ερωτηματολογίου σε εκπαιδευτικούς της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης της νήσου Λήμνου, ενώ γίνεται ανάλυση των απαντήσεών τους και σχολιασμός.
Στο έκτο κεφάλαιο περιγράφεται το «Εργαστήριο Δεξιοτήτων περί Σεισμών», που υλοποιήθηκε με τη βοήθεια των μαθητών.
Τέλος, παρουσιάζονται συγκεντρωτικά τα συμπεράσματα που εξήχθησαν από τη συγκε
κριμένη διατριβή, καθώς και προτάσεις για τη βελτίωση της ετοιμότητας των σχολικών μονάδων για την αντιμετώπιση του σεισμικού κινδύνου.
(EL)
Greece ranks first in terms of seismicity in Europe and sixth in the world. As far as the school community is concerned, it is crucial to develop seismic awareness and behavior in teachers and students through their constant awareness, information and education. The purpose of this master's thesis is to investigate the degree of readiness of teachers of Primary Education of Lemnos’island in Natural Disasters and in particular in seismic risk.The topic that analyzed is the seismic risk management in the schools of Primary Education of Lemnos’ island and the relative knowledge and attitudes of teachers. In addition, it is examined whether the appropriate protection measures were applied during the earthquake, as well as the emotional state experienced by the teachers.
The first chapter includes general aspects on natural disaster issues.
In the second one, there is a description of the national legal framework regarding the seismic codes of buildings, the responsibilities of the municipalities for the school units, as well as the school emergency planning.
In the third chapter referred general basic principles concerning the school management of seismic events..
In fourth chapter,the morphology, geologyand the seismicity of Lemnos island are described.
The fifth chapter includes the research process and its results, and the sixth one includes the procedure of students’earthquake skills workshop.
Finally, the conclusions are summarized, as well as proposals for improving the readiness of school units to deal with seismic risk.
(EN)