Το παρόν πόνημα ασχολείται με τις πρακτικές του Στρατηγικού Μάνατζμεντ και πως η χρήση αυτών μπορεί να βελτιώσει ή όχι τις επιδόσεις των ΜμΕ στην χώρα μας.
Επιχειρεί να αναζητήσει και να αναδείξει εκείνα τα εργαλεία της Στρατηγικής Διοίκησης, που μπορούν να ενισχύσουν την παρουσία των επιχειρήσεων τόσο εντός του κλάδου τους, όσο και εντός της Ελληνικής Οικονομίας.
Αρχικά εξετάζει αν οι επιχειρήσεις έχουν υιοθετήσει κάποια στρατηγική κατά τα τελευταία τρία έτη. Όπως προκύπτει από την έρευνα, η συντριπτική πλειοψηφία των επιχειρήσεων εφάρμοσε κάποιου είδους στρατηγική σε αυτό το χρονικό διάστημα.
Εν συνεχεία, παρουσιάζει τους παράγοντες που τις επηρεάζουν ώστε να υιοθετήσουν μια νέα στρατηγική. Αυτοί, όπως θα αναλυθεί στο κύριο μέρος της εργασίας προέρχονται τόσο από το εξωτερικό, όσο και από το εσωτερικό της περιβάλλον.
Αυτό γίνεται με τη χρήση των κυριότερων υποδειγμάτων της βιβλιογραφίας για την ανάλυση του περιβάλλοντος μιας επιχείρησης.
Όσον αφορά το εξωτερικό περιβάλλον, η έρευνα ανέδειξε πως οι σημαντικότεροι παράγοντες που επιδρούν στην υιοθέτηση νέας στρατηγικής είναι οι Οικονομικές εξελίξεις και η Πανδημία των τελευταίων δυο ετών. Στην δυο επόμενες θέσεις με τις περισσότερες θετικές απαντήσεις εμφανίζονται οι μεταβολές της Τεχνολογίας και η Ένταση του Ανταγωνισμού.
Σχετικά με το εσωτερικό περιβάλλον, η Φήμη της επιχείρησης (Brand name) επηρεάζει περισσότερο τις ΜμΕ. Αμέσως μετά, οι Χρηματοοικονομικοί πόροι, το Ανθρώπινο δυναμικό και οι Φυσικοί πόροι ακολουθουν με τα μεγαλύτερα ποσοστά.
Πέρα από την ανάλυση των παραγόντων αυτών, η έρευνα προσπαθεί, επίσης, να διευκρινίσει τις πρακτικές Στρατηγικού Μάνατζμεντ που χρησιμοποιούν οι οργανισμοί, ώστε να επιτύχουν το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα κάνοντας χρήση των διαθέσιμων πόρων και ικανοτήτων τους. Το αποτέλεσμα της έρευνας καταδεικνύει το ιδιαίτερο βάρος που δίνουν οι εταιρείες στη Φήμη του Προϊόντος/Υπηρεσίας και στην Εξυπηρέτηση των Πελατών (customer experience και after sales services). Ύστερα, ακολουθούν κατά σειρά σε προτίμηση πρακτικών, η Τεχνολογία, ο Έλεγχος Κόστους, η Καινοτομία και η Διαφοροποίηση Προϊόντος.
Έπειτα, η παρούσα διερευνά την εταιρική στρατηγική που χαράσσουν οι οργανισμοί. Εδώ, 2 στις 10 επιχειρήσεις ακολουθούν στρατηγική διείσδυσης σε υφιστάμενη αγορά και άλλες τόσες αναπτύσσουν νέα προϊόντα και υπηρεσίες. Ενώ, 1,9 στους 10 οργανισμούς υιοθετούν στρατηγικές συμμαχίες με άλλες επιχειρήσεις.
Επιπροσθέτως, τα στελέχη των ΜμΕ θεωρούν ότι την απόφαση για την ακολουθούμενη Στρατηγική επηρεάζεται πρωτίστως από το εξωτερικό τους περιβάλλον και δευτερεύοντος από το εσωτερικό. Ακόμα, πιστεύουν πως ο οργανισμός τους ακολουθεί πρακτικές Στρατηγικού Μάνατζμεντ ώστε να επιτύχει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.
Γενικά, συμφωνούν με την άποψη πως το Στρατηγικό Μάνατζμεντ επηρεάζει τις επιδόσεις των επιχειρήσεων.
Και ειδικά, εκτιμούν ότι οι στρατηγικές που εφάρμοσαν βοήθησαν τον οργανισμό τους να βελτιώσει τις επιδόσεις του και την εικόνα του.
Αυτό το τελευταίο εύρημα και είναι και αυτό που τονίζει την σημαντικότητα του Στρατηγικού Μάνατζμεντ για τις επιχειρήσεις και δη για τις ΜμΕ.
(EL)
This paper deals with the Strategic Management Practices and how their use can improve or not the performance of SMEs in our country.
It attempts to search for and highlight those tools of Strategic Management, which can strengthen the presence of businesses both within their sector and within the Greek Economy.
First it examines whether the companies have adopted any strategy during the last three years. According to the survey, the vast majority of businesses implemented some kind of strategy during this time period.
Then, it presents the factors that influence them to adopt a new strategy. These, as will be analyzed in the main part of the work, come from both the external and internal environment.
This is done by using the main models of global literature for the analysis of the environment of a enterprise.
Regarding the external environment, the research showed that the most important factors influencing the adoption of a new strategy are the Economic developments and the Pandemic of the last two years. In the next two positions with the most positive answers, changes in Technology and Intensity of Competition appear.
Regarding the internal environment, the company's reputation (Brand name) affects SMEs more. Immediately after, Financial resources, Human resources and Natural resources follow with the largest percentages.
Beyond the analysis of these factors, the research also tries to clarify the Strategic Management practices used by organizations in order to achieve competitive advantage by making use of their available resources and capabilities. The result of the research demonstrates the special importance that companies give to Product/Service Reputation and Customer Service (customer experience and after sales services). Then, in order of practice preference, Technology, Cost Control, Innovation and Product Differentiation follow.
Then, this paper explores the corporate strategy that organizations draw up. Here, 2 out of 10 companies follow a strategy of penetrating an existing market and as many develop new products and services. Whereas, 1.9 out of 10 organizations adopt strategic alliances with other businesses.
In addition, the executives of SMEs consider that the decision on the followed Strategy is primarily influenced by their external environment and secondarily by the internal one. Also, they believe that their organization follows Strategic Management practices in order to achieve a competitive advantage.
In general, they agree with the view that Strategic Management affects business performance.
And especially, they believe that the strategies they implemented helped their organization improve its performance and image.
This last finding is what underlines the importance of Strategic Management for businesses and especially for SMEs.
(EN)