Η βιωματική διάσταση του τοιχογραφικού διακόσμου του ανακτόρου της Κνωσού

This item is provided by the institution :
/aggregator-openarchives/portal/institutions/uoa   

Repository :
Pergamos Digital Library   

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



Η βιωματική διάσταση του τοιχογραφικού διακόσμου του ανακτόρου της Κνωσού

Γεωργιοπούλου Βασιλική (EL)
Georgiopoulou Vasiliki (EN)

born_digital_postgraduate_thesis
Διπλωματική Εργασία (EL)
Postgraduate Thesis (EN)

2023


Ο τοιχογραφικός διάκοσμος του ανακτόρου της Κνωσού έχει αποτελέσει το επίκεντρο πλήθους μελετών της Προϊστορικής Αιγαιακής εικονογραφίας. Οι εντυπωσιακές εικόνες που έφεραν στο φως οι ανασκαφικές έρευνες στο λόφο της Κεφαλάς, αντιμετωπίστηκαν αρχικά ως σύμβολα της μινωικής ιδεολογίας και ως μέσα εδραίωσης της εξουσίας της ανακτορικής ελίτ. Βασικά ζητήματα σχετικά με τη θέση εύρεσης και κυρίως την χρονολόγηση των τοιχογραφιών, ταλανίζουν ακόμα τους ερευνητές. Οι πιο σύγχρονες προσεγγίσεις θέτουν ερωτήματα σχετικά με τη σχέση των παραστάσεων με συγκεκριμένους χώρους του ανακτορικού συγκροτήματος, αντιμετωπίζοντας τις ως φορείς πολυδιάστατων νοημάτων. Στα βήματα της νεότερης έρευνας και με βάση τις πιο εμπεριστατωμένες χρονολογικές μελέτες, η παρούσα εργασία επιχειρεί μια φαινομενολογική προσέγγιση του τοιχογραφικού διακόσμου του ανακτορικού συγκροτήματος. Οι παραστάσεις των τοιχογραφιών παρουσιάζονται με βάση τις κατευθύνσεις κίνησης εντός του ανακτόρου της Κνωσού. Μέσω της χωρικής και της χρονολογικής τοποθέτησής τους, διερευνάται η σχέση των παραστάσεων με την αρχιτεκτονική, με άλλες τοιχογραφίες του συγκροτήματος, αλλά και με εικονογραφικά παράλληλα της αιγαιακής εικονογραφίας. Στόχος της έρευνας είναι η ανάδειξη της αλληλένδετης σχέσης των τοιχογραφιών με τον χώρο, η μελέτη της γενεαλογίας των μοτίβων που φέρουν και τέλος, η συμβολή τους στο «βίωμα» του κνωσιακού ανακτόρου από τις διάφορες ομάδες της προϊστορικής κοινωνίας της Κρήτης. (EL)
The fresco decoration of the palace of Knossos has been the focus of numerous studies regarding prehistoric Aegean iconography. The impressive images brought to light by the excavations on the Kefala hill were initially seen as symbols of Minoan ideology and as a means of consolidating the power of the palatial elite. Issues considering the original location of the finds and especially their dating still plague researchers. More recent approaches raise questions about the relationship of the frescoes to the architecture of the palace, treating them as carriers of multifarious meanings. Following in the footsteps of recent research, and based on the most thorough chronological studies, this study attempts a phenomenological approach of the mural decoration of the knossian complex. The images of the frescoes are presented in terms of the patterns of human circulation within the palace. Investigation of the interconnection of the frescoes to the architectural space, to other frescoes of the complex, and to iconographic parallels of the Aegean iconography, is conducted through their spatial and chronological positioning. Ultimately, this research aims to explore the underlying factors that impose a significant role in the perception of the Knossian palace by the different groups of the prehistoric society of Crete. (EN)

Αρχαιολογία

Αρχαιολογία (EL)
Archaeology (EN)

Greek

Σχολή Φιλοσοφική » Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας » ΠΜΣ Αρχαιολογία και Ιστορία του Αρχαίου Κόσμου: από την Απώτατη Προϊστορία έως την Ύστερη Αρχαιότητα » Κατεύθυνση Προϊστορική Αρχαιολογία
Βιβλιοθήκη και Κέντρο Πληροφόρησης » Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής

https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)