The role of imagery in metaphor interpretation: a relevance-theoretic approach

Το τεκμήριο παρέχεται από τον φορέα :
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών   

Αποθετήριο :
Πέργαμος   

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



The role of imagery in metaphor interpretation: a relevance-theoretic approach

Κούκουνας Παναγιώτης (EL)
Koukounas Panagiotis (EN)

born_digital_postgraduate_thesis
Διπλωματική Εργασία (EL)
Postgraduate Thesis (EN)

2023


Αν και ο ρόλος του ξεκάθαρου περιεχομένου (‘propositional content’) μιας πρότασης έχει καιρό πριν αναγνωριστεί, ενώ επιπλέον έχει αφιερωθεί και έχει δοθεί μεγάλη προσοχή σε αυτό από καταξιωμένους θεωρητικούς, έχει πλέον γίνει γνωστό ότι οι προτάσεις απαιτούν μεγαλύτερη πραγματολογική ενίσχυση σε επίπεδο μη ξεκάθαρου περιεχομένου (‘non-propositional content’) σε σχέση με τη μεταφορική χρήση γλώσσας και πρωτίστως τη χρήση μεταφοράς. Η ικανότητα των ανθρώπων να παράγουν και να κατανοούν μεταφορές πραγματοποιείται ακόμη από την ηλικία των 2 ετών, ενώ μία ευρεία σειρά μελετών επιδεικνύουν ότι η κατανόηση μεταφορών λαμβάνει χώρα κυρίως στο αριστερό ημισφαίριο του εγκεφάλου. Σε αυτή τη διπλωματική εργασία ερευνώ τη χρήση των εικόνων στα δύο κύρια είδη μεταφορών (δηλαδή, στις πιο δημιουργικές/ποιητικές και στις πιο συμβατικές/καθημερινές μεταφορές) στο λογοτεχνκό τομέα και στις καθημερινές μας διεπαφές. Μέσα από ένα ερωτηματολόγιο πολλαπλής επιλογής, οι συμμετέχοντες-ουσες στη μελέτη απάντησαν βασιζόμενοι-ες στο τι είδους επιρροή έχει η κάθε πρόταση/μεταφορά σε αυτούς-ές, δηλαδή στο τι τους προκαλεί η κάθε πρόταση (συμπεριλαμβανομένων των εικόνων στις επιλογές). Οι απαντήσεις τους επιδεικνύουν την ισχυρή «εικονοληπτική» φύση των ποιητικών μεταφορών που συλλέχθηκαν από τον λογοτεχνικό τομέα σε σύγκριση με τις πιο συμβατικές, καθημερινές μεταφορές. Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι οι εικόνες λειτουργούν ως «αρωγοί» στην επαγωγική διαδικασία και την επίτευξη της σχετικότητας (‘relevance’, Sperber and Wilson 1986/95). (EL)
Although the role of ‘propositional content’ has long been acknowledged and dedicated a great deal of attention by notable theorists, it has now become known that utterances demand for further pragmatic enrichment at the level of ‘nonpropositional content’ in relation to figurative use of language and predominantly to the use of metaphor. The ability of humans to produce and comprehend metaphors is realized even at the age of 2 while a wide range of studies demonstrate that metaphor comprehension occurs mainly in the left brain hemisphere. In this MA thesis, I investigate the use of imagery in the two major types of metaphors (i.e., novel and conventional metaphors) in the literary domain and in everyday interactions. On a reading, multiple-choice task in the form of a questionnaire participants answered based on what kind of effect a particular utterance caused to them (including images). Participants’ responses indicate the considerable ‘imagistic’ nature of novel metaphors culled from the literary domain compared to more conventionalized, everyday metaphors. The results show that images work as ‘facilitators’ in the inferential process and achievement of relevance (Sperber and Wilson 1986/95). (EN)

Γλώσσα – Λογοτεχνία

Γλώσσα – Λογοτεχνία (EL)
Language – Literature (EN)

Αγγλική γλώσσα

Βιβλιοθήκη και Κέντρο Πληροφόρησης » Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Σχολή Φιλοσοφική » Τμήμα Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας » ΠΜΣ Αγγλική Γλώσσα, Γλωσσολογία και Μετάφραση » Κατεύθυνση Γλωσσολογία: Θεωρία και Εφαρμογές

https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.