Η παρούσα διπλωματική εργασία είχε ως στόχο την αποτύπωση των απόψεων των μαθητών της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης για τη βαθμολογία, με την οποία ο δάσκαλος εκφράζει το αποτέλεσμα της αξιολόγησης των επιδόσεών τους στο σχολείο.
Η έρευνα είχε ως αντικείμενο τους μαθητές της Ε΄ και ΣΤ΄ τάξης δημοτικών σχολείων του αστικού πληθυσμού του νομού Αττικής. Το τελικό δείγμα της έρευνας αποτέλεσαν 134 μαθητές. Η εργασία αποτελείται από δύο μέρη: το θεωρητικό και το εμπειρικό μέρος. Το θεωρητικό μέρος αναφέρεται στην αξιολόγηση του μαθητή, στα είδη της αξιολόγησης, το παιδαγωγικό περιεχόμενο της αξιολόγησης, τα στάδια της αξιολόγησης και τις συνέπειές της, με έμφαση σε εκείνες της αρνητικής αξιολόγησης. Ακολούθως, γίνεται αναφορά στις τεχνικές αξιολόγησης καθώς και στην επιλογή των διαφόρων τεχνικών αξιολόγησης. Τέλος, παρουσιάζονται οι αρνητικές επιδράσεις της βαθμολογίας και επιπλέον αναφέρεται η σχέση ανάμεσα στους βαθμούς και τις λειτουργίες που τους αποδίδονται, αυτές της ανατροφοδότησης και του κινήτρου.
Το εμπειρικό μέρος περιλαμβάνει τη μεθοδολογία της έρευνας, τα ερευνητικά ευρήματα, τα συμπεράσματα και τις προτάσεις. Από τη διερεύνηση των απόψεων των μαθητών διαπιστώθηκε ότι η πλειονότητά τους εμφανίζει θετική στάση ως προς τη χρήση των βαθμών, το δε άγχος σε συνάρτηση με τη διαδικασία της βαθμολόγησης είναι πολύ διαδεδομένο ανάμεσα στους μαθητές.
Από τα ευρήματα προκύπτει επίσης, ότι οι βαθμοί στο σχολείο δημιουργούν και ενισχύουν το
ανταγωνιστικό πνεύμα, αναφορικά δε με τη γενικευμένη διαπίστωση ότι οι βαθμοί δεν παρέχουν
καθόλου ανατροφοδότηση στους μαθητές, υπάρχουν συγκεκριμένα ευρήματα που ενισχύουν αυτή
τη διαπίστωση.
(EL)
The aim of the present thesis was to record the views of Primary School students about the grading with which the teacher express the result of the evaluation of their performance at school.
The sample of the research was students among 5th and 6th grade of the primary school of Attica. The final sample of the survey consisted of 134 students. This paper consists of two parts: the theoretical and the empirical part. The theoretical part refers to the evaluation of the student, the types of evaluation, the pedagogical content of evaluation, the stages of evaluation and its consequences, with emphasis on the consequences of negative evaluation. Moreover, it refers to assessment techniques and the choice among different evaluation techniques. Finally, the negative effects of grading are presented and, it is mentioned the relationship between grades and the function given to them, those of feedback and the motivation to learn.
The empirical part includes the research methodology, the research findings, the conclusion and the recommendations. According to student’ views, it was found that the majority of them show a positive attitude towards the use of grades, and their anxiety related to the grading process is very common. Furthermore, the grades in school create and reinforce a competitive spirit, with regard to the generalized belief that the grades do not provide any feedback to students, there are specific findings that support this statement.
(EN)