Οι απόψεις των εκπαιδευτικών Π.Ε. σχετικά με τον ρόλο του διευθυντή στην (ενδοσχολική) επιμόρφωση και επαγγελματική ανάπτυξή τους

Το τεκμήριο παρέχεται από τον φορέα :
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών   

Αποθετήριο :
Πέργαμος   

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



Οι απόψεις των εκπαιδευτικών Π.Ε. σχετικά με τον ρόλο του διευθυντή στην (ενδοσχολική) επιμόρφωση και επαγγελματική ανάπτυξή τους

Δήμας Χαράλαμπος (EL)
Dimas Charalampos (EN)

born_digital_postgraduate_thesis
Διπλωματική Εργασία (EL)
Postgraduate Thesis (EN)

2023


Έρευνες έχουν αποδείξει τον καθοριστικό ρόλο που παίζει ο διευθυντής στην επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών και στη δημιουργία επαγγελματικών κοινοτήτων μάθησης. Η παρούσα έρευνα μελετά τις απόψεις των εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης που εργάζονται σε σχολεία των νομών Αττικής και Κορινθίας σχετικά με τη λειτουργία των σχολείων τους ως επαγγελματικές κοινότητες μάθησης και τη συμμετοχή των εκπαιδευτικών σε δράσεις επαγγελματικής ανάπτυξης. Παράλληλα, ερευνώνται οι ηγετικές πρακτικές που χρησιμοποιεί ο διευθυντής αναφορικά με την επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών. Πραγματοποιήθηκε ποσοτική έρευνα με 123 συμμετέχοντες κατά τη χρονική περίοδο Ιανουαρίου- Μαρτίου του 2022. Βασίστηκε στα εργαλεία έρευνας : TALIS (2013, 2018), το Professional Learning Communities Assessment-Revised – PLCA-R των Olivier και Hipp (2010), το Multifactor Leadership Questionnaire – MLQ 5X-Short των Bass και Avolio (1997) και το Principal Instructional Management Rating Scale (PIMRS) των Hallinger & Wang (2015). Όλα τα ερευνητικά εργαλεία προσαρμόστηκαν στην ελληνική εκπαιδευτική πραγματικότητα μέσω πιλοτικής έρευνας. Τα ερευνητικά αποτελέσματα έδειξαν ότι τα σχολεία λειτουργούν σε μέτριο βαθμό ως επαγγελματικές κοινότητες μάθησης, ότι οι εκπαιδευτικοί προτιμούν να χρησιμοποιούν στην πλειοψηφία τους τις τυπικές μορφές επαγγελματικής ανάπτυξης, ενώ σε υψηλά επίπεδα βρίσκεται η χρήση των νέων τεχνολογιών, των καινοτόμων πρακτικών στη διδασκαλία τους και η επιμόρφωση μέσω της βιβλιογραφικής ανασκόπησης. Επίσης σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας οι εκπαιδευτικοί θεωρούν πως οι διευθυντές έχουν αναπτύξει σε μέτριο βαθμό τις κατάλληλες εκείνες ηγετικές πρακτικές που βοηθούν τους εκπαιδευτικούς να αναπτυχθούν επαγγελματικά, όπως της παιδαγωγικής, της κατανεμημένης και της μετασχηματιστικής ηγεσίας. Τα παραπάνω ευρήματα αναδεικνύουν τη σημασία του συνεργατικού, υποστηρικτικού και παιδαγωγικού ρόλου των διευθυντών στις σχολικές μονάδες. (EL)
Research has demonstrated the key role that the principal plays in the professional development of teachers and the creation of professional learning communities. This research studies the opinions of Primary Education teachers working in schools in the prefectures of Attica and Corinthia regarding the functioning of their schools as professional learning communities and the participation of teachers in professional development actions. At the same time, the leadership practices used by the principal regarding the professional development of teachers are investigated. A quantitative survey was conducted with 123 participants during the period January-March 2022. It was based on the survey tools: TALIS (2013, 2018), the Professional Learning Communities Assessment-Revised – PLCA-R by Olivier and Hipp (2010), the Multifactor Leadership Questionnaire – MLQ 5X-Short by Bass and Avolio (1997) and the Principal Instructional Management Rating Scale (PIMRS) by Hallinger & Wang (2015). All research tools were adapted to the Greek educational reality through pilot research. The research results showed that schools function to a moderate degree as professional learning communities where teachers prefer to use the standard forms of professional development in the majority, while the use of new technologies and innovative practices of high level are used in their teaching and training by means of the literature review. Also, according to the results of the research, the teachers believe that the school principals have developed the appropriate leadership practices to a moderate degree that help teachers to develop up professionally, such as instructional, distributed and transformational leadership. The above findings highlight the importance of the collaborative, supportive and pedagogical role of principals at school units. (EN)

Εκπαίδευση

Εκπαίδευση (EL)
Education (EN)

Ελληνική γλώσσα

Σχολή Επιστημών της Αγωγής » Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης » ΠΜΣ Διαχείριση της Σχολικής Μονάδας και Διά Βίου Μάθηση » Κατεύθυνση Διαχείριση και Ανάπτυξη της Σχολικής Μονάδας: Παιδαγωγικές και Διοικητικές Πρακτικές
Βιβλιοθήκη και Κέντρο Πληροφόρησης » Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής

https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.