Η ζωή του σύγχρονου εφήβου περιστρέφεται γύρω από το διαδίκτυο. Ωστόσο, η εφηβεία χαρακτηρίζεται από υψηλή ευαλωτότητα και ευπλαστότητα (σωματική, πνευματική και ψυχική). Συνεπώς, η έκθεση του εφήβου στο διαδίκτυο οφείλει να είναι ελεγχόμενη και να κινείται πάντοτε στα πλαίσια της ορθολογικής χρήσης.
Σκοπός της παρούσης έρευνας ήταν να διερευνήσει τους παράγοντες που δυνητικά οδηγούν τους εφήβους σε μια εθιστική συμπεριφορά στο διαδίκτυο, να αναλύσει τις στρατηγικές αντιμετώπισης που επιστρατεύουν, προκειμένου να αντιμετωπίσουν αγχογόνες καταστάσεις, και, εν τέλει, να διαπιστώσει αν υπάρχει αλληλεπίδραση μεταξύ του άγχους, των στρατηγικών αντιμετώπισης και του εθισμού στο διαδίκτυο στους εφήβους.
Για τους σκοπούς της έρευνας, χορηγήθηκαν τέσσερα (4) ερωτηματολόγια (δημογραφικών στοιχείων, internet addiction test, ΣΑΚΑ, SCAS-GR) σε μαθητές όλων των τάξεων (ηλικίας 12-15 ετών) ενός Γυμνασίου. Το δείγμα αποτελούνταν από πενήντα επτά (57) άρρενες μαθητές και εβδομήντα έξι (76) μαθήτριες.
Η στατιστική ανάλυση ανέδειξε ότι εκατόν είκοσι δυο (122) μαθητές κατετάγησαν σε τουλάχιστον ήπια επίπεδα εθισμού στο διαδίκτυο. Παράλληλα, η πολλαπλή ανάλυση παλινδρόμησης ανέδειξε ότι ένας στατιστικά σημαντικός συντελεστής που μπορεί να προβλέψει τον εθισμό στο διαδίκτυο είναι αυτός της στρατηγικής αντιμετώπισης του άγχους ‘’Αδυναμία-Παραίτηση’’ (B = 4,739). Ένας άλλος στατιστικά σημαντικός συντελεστής είναι η χρήση της στρατηγικής ‘’Αναζήτηση κοινωνικής στήριξης’’ (B = 7, 182). Το ίδιο ισχύει και για τις ώρες που αφιερώνονται στο διαδίκτυο με σκοπό την αναψυχή (Β = 0,164). Ένας τελευταίος στατιστικά σημαντικός συντελεστής είναι οι στρατηγικές αντιμετώπισης του άγχους που εστιάζουν στο συναίσθημα (Β = 11,199, p < .001). Στην αντίπερα όχθη, οι στρατηγικές αντιμετώπισης του άγχους που εστιάζουν στο πρόβλημα εμφανίζουν έναν αρνητικό, στατιστικά σημαντικό συντελεστή (Β = -7, 216). Τέλος, βλέπουμε ότι η ενασχόληση με ηλεκτρονικά παιχνίδια παρουσιάζει έναν στατιστικά σημαντικό συντελεστή ύψους 8, 874. Παρομοίως, αξιολογήθηκε ως στατιστικά σημαντικός συντελεστής η χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης (Β = 4, 806). Αντιθέτως, αρνητικός είναι ο συντελεστής χρήσης του διαδικτύου με σκοπό την ενημέρωση (Β = -4,557).
(EL)
Life of the contemporary adolescent revolves around the Internet. Moreover, adolescence is characterized by high vulnerability (physical, mental and psychological) and neuro-plasticity. Ergo, Internet use by adolescents should be regulated and utilized within reason.
The purpose of the current study was to investigate possible factors that could lead adolescents to an addictive Internet behavior, to analyze coping strategies which they might use in order to deal with stressful situations, and lastly to figure out whether there is an interaction between stress, coping strategies and internet addiction regarding adolescents.
Four (4) questionnaires (demographic data, internet addiction test, ΣΑΚΑ, SCAS-GR) were administered to High School students (12-15 years of old). The data sample consisted of fifty seven (57) male and seventy six (76) female students.
Statistical analysis showed that a hundred and twenty two (122) students were ranked as at least mildly addicted to the Internet. At the same time, multiple regression analysis showed that a statistically significant coefficient which could predict internet addiction was the ‘’Inadequacy – Quitting’’ coping strategy (B = 4, 739). Another statistically significant coefficient was the ‘’Social support’’ coping strategy (B = 7, 182). The same goes for recreational use of the internet (B = 0, 164). One last statistically significant coefficient was emotion-focused coping strategies (B = 11, 199, p< .011). On the other side, problem-focused coping strategies had a negative, statistically significant coefficient (B = -7, 216). Lastly, online video games had a statistically significant coefficient of 8, 874. Likewise, social media use was also found to be a statistically significant coefficient (B = 4, 806). In contrast, internet use for information searching was found to be a negative coefficient (B = -4, 557).
(EN)