Σκοπός της παρούσας έρευνας είναι να διερευνήσει την έννοια της συναισθηματικής
νοημοσύνης και την επιρροή της ως προς τον τρόπο ηγεσίας στη σχολική μονάδα.
Στο ολοένα και ανταγωνιστικότερο εργασιακό περιβάλλον, η συναισθηματική
νοημοσύνη και οι δεξιότητες που την αποτελούν, ξεχωρίζουν τους ικανούς
εργαζόμενους από τους εξαιρετικούς. Έννοιες όπως αυτοέλεγχος, αυτογνωσία,
ενσυναίσθηση, κίνητρο δεν λείπουν από το καθημερινό εργασιακό πλαίσιο, καθώς
χωρίς αυτές δεν δύναται να λειτουργήσει ομαλά. Η εφαρμογή της ωστόσο, χρειάζεται
και ένα ευρύτερο πλαίσιο στο οποίο μπορεί να ενσωματωθεί. Η ηγεσία έρχεται να
καλύψει αυτό το ρόλο, καθώς όσο πιο συνυφασμένος είναι ο ηγέτης με τις δεξιότητες
της συναισθηματικής νοημοσύνης, τόσο πιο ορθά επιτελεί το ρόλο του στον
οργανισμό που διοικεί. Το όραμα, η ευελιξία, η αυτορρύθμιση, η λήψη
πρωτοβουλιών, η πειθώ του ηγέτη συμβάλλουν στην επίτευξη αυτού του στόχου. Το
σχολείο, ως ένας οργανισμός που διοικείται από ηγέτη, χαρακτηρίζεται από πληθώρα
συναισθημάτων. Τόσο οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές, όσο και ο διευθυντής,
αλληλεπιδρούν και εξελίσσονται καθημερινά χρησιμοποιώντας, υποσυνείδητα και
μη, τη συναισθηματική τους νοημοσύνη. Η παρούσα έρευνα αναζητά και περιγράφει
τη σύνδεση μεταξύ των δύο αυτών εννοιών. Μέσω του ποιοτικού εργαλείου της
συνέντευξης, 15 εκπαιδευτικοί και διευθυντές περιέγραψαν το πώς η συναισθηματική
νοημοσύνη επιδρά στον τρόπο που ασκείται η ηγεσία και το πώς αυτό με τη σειρά
του, επηρεάζει την απόδοση όλων στη σχολική μονάδα. Το ηγετικό στυλ του
διευθυντή, το κλίμα το οποίο δημιουργείται και οι δεξιότητες της συναισθηματικής
νοημοσύνης που εκείνος διαθέτει συμβάλλουν στην οικοδόμηση ενός, τελικά,
αποτελεσματικού σχολείου.
(EL)
The purpose of this paper is to explore the concept of Emotional Intelligence and its
impact on the way leadership is exercised in a school environment. In a constantly
competitive work environment, Emotional Intelligence’s skills, differentiates good
employees from outstanding ones. Concepts such as self-control, self-consciousness,
empathy and motive should and do exist in any business surroundings because the
lack of them can cost the peaceful function of the latter. The use of emotional
intelligence needs a context to be applied. Leadership plays, as the more the leader is
connected to his emotional skills, the more motivational he will be to his followers.
Vision, flexibility, self-regulation, taking initiative and persuasiveness are skills that
enhance the leader’s role and goals towards the company he manages. School can be
such an example, given the fact that it consists of a variety of emotions. Teachers,
students and school leaders interact with each other, using their emotional
intelligence, either consciously or not. This paper examines the connection between
these two concepts. Through the use of qualitative research and the tool of interview,
15 teachers and school principals managed to describe how emotional intelligence
affects leadership and eventually, the school performance. Finally, leadership style,
school climate and the leader’s emotional intelligence skills, construct an effective
school unit.
(EN)