Στην παρούσα διπλωματική εργασία διερευνάται η συμβολή της Αυτοαξιολόγησης της σχολικής μονάδας στην επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών τόσο της Πρωτοβάθμιας όσο και της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, μέσα από την εφαρμογή της από το εκάστοτε θεσμικό πλαίσιο στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια. Σε αυτό το εγχείρημα, είναι αρκετά ελπιδοφόρο το γεγονός ότι οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί αντιλαμβάνονται τα οφέλη από την εφαρμογή της αυτοαξιολόγησης για την επαγγελματική τους ανάπτυξη και εξέλιξη, αλλά και την ευρύτερη βελτίωση της αποτελεσματικότητας του εκπαιδευτικού τους έργου. Οι εκπαιδευτικοί φαίνεται να συμμορφώνονται με την υποχρεωτικότητα της εφαρμογής της Αυτοαξιολόγησης, η οποία επιφέρει θετικά αποτελέσματα. Συγκεκριμένα, μέσα από τις διαδικασίες του Συλλογικού Προγραμματισμού, των Ομάδων και Σχεδίων Δράσης, της γενικότερης αποτίμησης του εκπαιδευτικού έργου με την τελική Έκθεση Αξιολόγησης διαμορφώνεται ένα αίσθημα αυτογνωσίας, αυτοπεποίθησης και ένα πνεύμα συνεργατικότητας και διαλόγου ανάμεσα στους εκπαιδευτικούς από τη μεταξύ τους αλληλεπίδραση και ανταλλαγή καλών πρακτικών. Εντούτοις, τα στοιχεία που προκύπτουν από τις ποσοτικές έρευνες αποκαλύπτουν τα ελλείμματα που παρατηρούνται στις έρευνες σχετικά με τις επιδράσεις της Αυτοαξιολόγησης της σχολικής μονάδας στην επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών, καθώς και στις δυσκολίες που υφίσταται η εφαρμογή της Αυτοαξιολόγησης στην Ελλάδα από τις συχνές αλλαγές του θεσμικού πλαισίου. Κρίνεται επομένως, απαραίτητη η εφαρμογή των διαδικασιών της Αυτοαξιολόγησης στις σχολικές μονάδες, μέσα από τις οποίες διασφαλίζεται η συνεχής λειτουργία του εκπαιδευτικού έργου, η ανάπτυξη των ικανοτήτων, των στάσεων και των πεποιθήσεων των εκπαιδευτικών για την παρακολούθηση των εκπαιδευτικών αλλαγών και την καλύτερη βελτίωση και αποδοτικότητα των διδακτικών/μαθησιακών/παιδαγωγικών τους στόχων.
(EL)
This thesis investigates the contribution of the Self-Evaluation of the school unit to the professional development of both Primary and Secondary Education teachers, through its implementation by the respective institutional framework in Greece in recent years. In this endeavour, it is quite promising that teachers themselves realize the benefits of implementing self-evaluation for their professional growth and development, but also for the wider improvement of the effectiveness of their educational work. Teachers seem to comply with the obligation to implement Self-Assessment, which brings positive results. Specifically, through the processes of Collective Planning, Teams and Action Plans, the more general evaluation of the educational project with the final Evaluation Report, a feeling of self-awareness, self-confidence and a spirit of cooperation and dialogue between the teachers is formed from the interaction and exchange of good practices. However, the data obtained from the quantitative researches reveal the deficits observed in the researches regarding the effects of the Self-Evaluation of the school unit on the professional development of the teachers, as well as the difficulties faced by the implementation of the Self-Evaluation in Greece due to the frequent changes of the institutional framework. It is therefore deemed necessary to implement Self-Evaluation procedures in school units, through which the continuous operation of the educational project is ensured, the development of the abilities, attitudes and beliefs of teachers to monitor educational changes and better improvement and efficiency of their teaching/learning/pedagogical objectives.
(EN)