Θέμα της παρούσας μελέτης είναι η πρόσληψη της ρωμαϊκής ιστοριογραφίας και βιογραφίας της αυτοκρατορικής περιόδου στο έργο του Βρετανού συγγραφέα, Robert Graves. Η εργασία εστιάζει στην απεικόνιση των γυναικείων μελών της Ιουλιοκλαυδιανής δυναστείας, συγκεκριμένα, στη σύζυγο του Οκταβιανού Αυγούστου, Λιβία Δρουσίλλα, καθώς και στις συζύγους του Τιβερίου Κλαυδίου, Βαλερία Μεσσαλίνα και Ιουλία Αγριππίνα, εντός των μυθιστορημάτων του Graves, "I, Claudius" και "Claudius the God" (1934).
Συγκρίνοντας τα πορτραίτα των αυτοκρατειρών στα εν λόγω πεζογραφικά έργα με τη λογοτεχνική κατασκευή τους από τις αρχαίες πηγές, καταδεικνύω πως ο Graves επηρεάστηκε καταλυτικά από τους "Annales" του Κορνηλίου Τακίτου, τη "Ῥωμαϊκὴ Ἱστορία" του Δίωνα Κασσίου και τις "Vitae Caesarum" του Γαΐου Σουητωνίου. Ο διάλογος του Graves με την αυτοκρατορική γραμματεία προσφέρει πλούσιο αφηγηματικό υλικό για τη σύνθεση της "κλαυδιανής διλογίας" του, ενώ, ταυτόχρονα, τού επιτρέπει να την εμπλουτίσει με τη σκέψη των υπό εξέταση αρχαίων συγγραφέων. Ακόμη, παραλλάσσοντας βασικά στοιχεία των πηγών και παραλείποντας ή τονίζοντας καίρια σημεία τους, ο μυθιστοριογράφος συνδέει τα έργα του με τα πολιτικοκοινωνικά γεγονότα των δεκαετιών 1920-1930.
(EL)
The subject of the present study is the reception of Roman historiography and biography of the imperial period in the work of the author, Robert Graves. The paper focuses on the portrayal of the female members of the Julio-Claudian dynasty, specifically, Octavian Augustus' wife, Livia Drusilla, and Tiberius Claudius' wives, Valeria Messalina and Julia Agrippina, within Graves' novels, "I, Claudius" and "Claudius the God" (1934).
By comparing the portraits of the empresses in the aforementioned novels with their literary construction from ancient sources, I demonstrate how Graves was fundamentaly influenced by Cornelius Tacitus' "Annales", Dion Cassius' "Roman History", and Gaius Suetonius' "Vitae Caesarum". Graves' dialogue with imperial literature provides him with rich narrative material for the composition of his "Claydian duology", while at the same time allowing him to enrich it with the thought of the ancient authors under consideration. Furthermore, by paraphrasing key elements of the sources and omitting or emphasizing key points, the novelist links his works to the political and social events of the 1920's and 1930's.
(EN)