Οι παράγοντες που επιδρούν στον σχεδιασμό των συστημάτων κοστολόγησης και η ικανοποίηση των βιομηχανικών μονάδων

This item is provided by the institution :
/aggregator-openarchives/portal/institutions/uoa   

Repository :
Pergamos Digital Library   

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



Οι παράγοντες που επιδρούν στον σχεδιασμό των συστημάτων κοστολόγησης και η ικανοποίηση των βιομηχανικών μονάδων

Αλεξοπούλου Σοφία (EL)
Alexopoulou Sofia (EN)

born_digital_postgraduate_thesis
Διπλωματική Εργασία (EL)
Postgraduate Thesis (EN)

2023


Η παρούσα εργασία αναφέρει τα ευρήματα μιας έρευνας που εξετάζει το βαθμό επίδρασης των βασικών παραγόντων όπως η δομή, η πολυπλοκότητα και η χρησιμότητα ενός συστήματος κοστολόγησης, στο σχεδιασμό των συστημάτων κοστολόγησης, στην απορρέουσα ικανοποίηση καθώς και την συμβολή του στην λήψη σωστών αποφάσεων. Εξετάστηκε επίσης η σχέση της δομής και πολυπλοκότητας των συστημάτων με α) τις κατηγορικές μεταβλητές δημογραφικά στοιχεία των εταιρειών όπως το επίπεδο δραστηριοποίησης της επιχείρησης, τα έτη λειτουργίας της επιχείρησης, ο κλάδος επιχείρησης, το μέγεθος επιχείρησης, το φύλο, η ηλικία, το επίπεδο εκπαίδευσης, η θέση στην επιχείρηση και με β) τα στοιχεία παραγωγής και ανταγωνισμού όπως ο αριθμός προϊόντων ,ο αριθμός των γραμμών παραγωγής , ο ανταγωνισμός και ο βαθμός επίδρασης του ανταγωνισμού στην διαμόρφωση τιμολογιακής πολιτικής . Πραγματοποιήθηκε εμπειρική έρευνα μέσω ερωτηματολογίου που απεστάλη σε ένα δείγμα 114 βιομηχανικών επιχειρήσεων στην Ελλάδα. Τα ευρήματα έδειξαν ότι τόσο η δομή όσο και η χρησιμότητα, αλλά όχι η πολυπλοκότητα του κόστους, επιδρούν στατιστικά σημαντικά στην ικανοποίηση που παρέχεται στους χρήστες από το σύστημα για την λήψη γρήγορων και σωστών αποφάσεων. Βρέθηκε θετική συσχέτιση της ικανοποίησης από το σύστημα με την δομή του συστήματος, των αριθμό κέντρων κόστους, με την κοστολογική πληροφόρηση και με την χρησιμότητα. Βρέθηκε επίσης ότι οι εταιρείες που παράγουν περισσότερα αγαθά και έχουν πολύπλοκη διαδικασία παραγωγής, διαθέτουν συστήματα κοστολόγησης που παρέχουν πιο λεπτομερή πληροφόρηση . Όσο μεγαλύτερος ο βαθμός επίδρασης ανταγωνισμού στην διαμόρφωση της τιμολογιακής πολιτικής και όσο μεγαλύτερη είναι η εταιρεία τόσο περισσότερο οι επιχειρήσεις διαθέτουν συστήματα με πιο λεπτομερή δομή κοστολογικής πληροφόρησης. Το κύριο γνώρισμα αυτής της έρευνας είναι ότι δεν εξετάζει μεμονωμένα τον κάθε παράγοντα που επιδρά στο σχεδιασμό των συστημάτων κοστολόγησης όπως οι προηγούμενες έρευνες αλλά εξετάζει συνδυαστικά σε μια περίοδο κρίσης την επίδραση των παραγόντων δομής, πολυπλοκότητας , ποιότητας και χρησιμότητας στον σχεδιασμό και στην ικανοποίηση. (EL)
We examine the extent to which basic factors, such as the structure, complexity and usefulness of a cost system, not only affect the design of cost systems and the resulting satisfaction but also help companies make right decisions. Moreover, we examine the relationship between the structure and complexity of cost systems with (a) a company’s demographic data, such as the volume of its activities, the number of years it has been operating, its sector, its size and the gender, age, level of training and position of its employees, and (b) information concerning production and competition, such as the number of products that a company produces, the number of a company’s production lines, the level of competition and the extent to which competition affects a company’s pricing policy. Empirical research was conducted via a questionnaire in which a sample of 114 industrial companies in Greece took part. The findings revealed that the structure and the usefulness of a cost system, but not its complexity, significantly affect the satisfaction users get from the system when they are called to make fast and right decisions. The results point out a positive correlation between the satisfaction a user gets from a cost system and the range of information (R), the calculation of deviations (CS), the provision of accurate information (CS), the quality of information (CS), the number of cost pools (C), the number of allocation bases (C) and the cost information (U). Companies that produce more goods and have a complex production process have cost systems that not only have a more detailed structure and provide more detailed information with the calculation of deviations, as well as accurate information, but also have more cost pools and cost allocation bases. The more competition affects a company’s pricing policy, the more a company seeks systems that categorise costs based on behaviour (structure) and more cost allocation bases (complexity). The larger a company is, with a long (>20 years) and international presence, the higher the probability a company will have a system with a more detailed cost information structure. (EN)

Κοινωνικές, Πολιτικές και Οικονομικές επιστήμες

Κοινωνικές, Πολιτικές και Οικονομικές επιστήμες (EL)
Social, Political and Economic sciences (EN)

Greek

Βιβλιοθήκη και Κέντρο Πληροφόρησης » Βιβλιοθήκη Σχολής Οικονομικών και Πολιτικών Επιστημών » Βιβλιοθήκη Τμήματος Οικονομικών Επιστημών και Τμήματος Διοίκησης Επιχειρήσεων και Οργανισμών
Σχολή Οικονομικών και Πολιτικών Επιστημών » Τμήμα Οικονομικών Επιστημών » Διατμηματικό ΠΜΣ Διοίκηση Οικονομικών Μονάδων (ΔΟΜ) » Κατεύθυνση Λογιστική

https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)