Η Διερεύνηση και Οικοδόμηση των ικανοτήτων προσανατολισμού στο χώρο, ανάπτυξης της αλγοριθμικής σκέψης και συνεργασίας παιδιών προσχολικής ηλικίας με τη χρήση του Bee-Bot

Το τεκμήριο παρέχεται από τον φορέα :
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών   

Αποθετήριο :
Πέργαμος   

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



Η Διερεύνηση και Οικοδόμηση των ικανοτήτων προσανατολισμού στο χώρο, ανάπτυξης της αλγοριθμικής σκέψης και συνεργασίας παιδιών προσχολικής ηλικίας με τη χρήση του Bee-Bot

Κεντροθανάση Ιωάννα (EL)
Kentrothanasi Ioanna (EN)

born_digital_postgraduate_thesis
Διπλωματική Εργασία (EL)
Postgraduate Thesis (EN)

2023


Η παρούσα εργασία αφορά την διερεύνηση και οικοδόμηση των ικανοτήτων προσανατολισμού στο χώρο, ανάπτυξης της αλγοριθμικής σκέψης και συνεργασίας παιδιών προσχολικής ηλικίας με τη χρήση του Bee-Bot. Η έρευνα υλοποιήθηκε με την εφαρμογή ενός εκπαιδευτικού σεναρίου σε 2 μαθητές νηπιαγωγείου (4 ετών). Το αντικείμενο διδασκαλίας του σεναρίου χωρίζεται σε 3 συνιστώσες. Η πρώτη συνιστώσα αφορά την οικοδόμηση των χωρικών εννοιών οι οποίες είναι απαραίτητες για τον προσανατολισμό. Η δεύτερη συνιστώσα αφορά την ανάπτυξη της αλγοριθμικής σκέψης και η τρίτη την ανάπτυξη της συνεργασίας μεταξύ των μαθητών. Η υλοποίηση των δραστηριοτήτων έγινε με τη χρήση του προγραμματιζόμενου ρομπότ Bee-bot. Στόχος της παρούσας διπλωματικής εργασίας ήταν οι μαθητές να χρησιμοποιήσουν το Bee-bot για να αναπτύξουν χωρικές έννοιες οι οποίες θα συμβάλλουν στην οικοδόμηση των προσανατολιστικών τους ικανοτήτων και μέσα από τον προγραμματισμό του να αναπτύξουν την αλγοριθμική τους σκέψη. Παράλληλα θα έπρεπε να χρησιμοποιήσουν το Bee-bot ώστε να αναπτύξουν ικανότητες συνεργασίας για την επίτευξη ενός κοινού στόχου κατά τη διάρκεια της διδακτικής παρέμβασης. Λαμβάνοντας υπόψιν τις προηγούμενες έρευνες που είχαν υλοποιηθεί σχετικά με τον προσανατολισμό στο χώρο με τη χρήση του Bee-bot επιχειρείται μια περαιτέρω έρευνα η οποία πέραν του χωρικού προσανατολισμού εμπλέκει την αλγοριθμική σκέψη και τη συνεργατικότητα. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε με τη συμμετοχή δύο παιδιών ηλικίας 4 ετών που φοιτούσαν στο νηπιαγωγείο και η διδακτική παρέμβαση περιλάμβανε 3 δραστηριότητες, εκ των οποίων η πρώτη αφορούσε την ανίχνευση πρότερων γνώσεων των μαθητών. Στην δεύτερη δραστηριότητα τα παιδιά έπρεπε να προγραμματίσουν το Bee-bot ώστε να προσανατολιστεί στο χώρο και να ακολουθήσει μια διαδρομή και να φτάσει σε ένα προορισμό. Στη τρίτη και τελευταία δραστηριότητα οι μαθητές έπρεπε να συνεργαστούν και να προγραμματίσουν το ρομπότ ώστε να ακολουθήσει τη πιο σύντομη διαδρομή. Ως τεχνική συλλογής δεδομένων χρησιμοποιήθηκε η παρατήρηση. Τα αποτελέσματα έδειξαν πως οι μαθητές δυσκολεύονται να διακρίνουν τις χωρικές έννοιες δεξιά-αριστερά, ενώ η συνεργασία τους ήταν αποτελεσματική. Όσον αφορά τον προγραμματισμό του ρομπότ και την ανάπτυξη της αλγοριθμικής σκέψης τα παιδιά κατάφεραν να αναπτύξουν την ακολουθία εντολών σε μικρές αποστάσεις καθώς οι μεγάλες τους δυσκόλεψαν. Τέλος, με βάση τα αποτελέσματα της παρούσας έρευνας προτείνονται κάποιες μελλοντικές προτάσεις που αφορούν την αύξηση του δείγματος καθώς και την πολυπλοκότητα της. (EL)
The present study investigates the investigation and construction about spatial orientation, algorithmic thinking and cooperation skills of preschool children using Bee-Bot. The research was implemented by applying an educational scenario to 2 kindergarten students (4 years old). The teaching object of the scenario is divided into 3 components. The first component concerns the construction of spatial concepts which are necessary for orientation. The second component is about the development of algorithmic thinking and the third component is about the development of cooperation between students. The implementation of the activities was carried out using the programmable robot Bee-bot. The aim of this thesis was for students to use the Bee-bot to develop spatial concepts that will help construct their orientation skills and through its programming to develop their algorithmic thinking. At the same time, they should use the Bee-bot to develop collaborative skills to achieve a common goal during the teaching intervention. Considering the previous research that had been implemented on spatial orientation using the Bee-bot, a further research is attempted which besides spatial orientation involves algorithmic thinking and collaborative thinking. The research was carried out with the participation of two 4-year-old children attending kindergarten and the teaching intervention included 3 activities, of which the first one involved the detection of students' prior knowledge. In the second activity, the children had to program the Bee-bot to orient itself and follow a path to reach a destination. In the third and final activity, the students had to work together and program the Bee-bot to take the shortest route. The data collection technique that was used was observation. The results showed that students had difficulty distinguishing right-left spatial concepts, while their cooperation was effective. In terms of programming the robot and developing algorithmic thinking, the children were able to develop the sequence of commands at short distances as long distances made it difficult for them. Finally, based on the results of the present study, some future suggestions are suggested regarding the increase of the sample size as well as its complexity. (EN)

Εκπαίδευση

Εκπαίδευση (EL)
Education (EN)

Ελληνική γλώσσα

Βιβλιοθήκη και Κέντρο Πληροφόρησης » Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Σχολή Επιστημών της Αγωγής » Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης » ΠΜΣ Εκπαίδευση STEM και Συστήματα Εκπαιδευτικών Ρομποτικών Διατάξεων » Κατεύθυνση Εκπαίδευση STEM και Συστήματα Εκπαιδευτικών Ρομποτικών Διατάξεων

https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.