Γυναικεία Στερεότυπα στην Αττική Τραγωδία: Η Ελένη του Ευριπίδη

Το τεκμήριο παρέχεται από τον φορέα :
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών   

Αποθετήριο :
Πέργαμος   

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



Γυναικεία Στερεότυπα στην Αττική Τραγωδία: Η Ελένη του Ευριπίδη

Καραμπούλα Αιμιλία (EL)
Karampoula Aimilia (EN)

born_digital_postgraduate_thesis
Διπλωματική Εργασία (EL)
Postgraduate Thesis (EN)

2023


Στην παρούσα εργασία, εξετάζεται η φωνή της γυναίκας στο έργο του Ευριπίδη και συγκεκριμένα η παρουσία της Ελένης. Σε πρώτο στάδιο, γίνεται αναφορά στον τρόπο που παρουσιάζεται η γυναίκα στην τραγωδία γενικά. Παρά την κοινωνική αφάνεια των γυναικών στην καθημερινή ζωή της Αθήνας, στις τραγωδίες έχουν πρωταγωνιστικό ρόλο. Εξετάζεται ακριβώς αυτή η έντονη αντίθεση μεταξύ πραγματικής και θεατρικής εικόνας. Ιδιαίτερα οι ευριπίδειες γυναίκες δρουν με έναν τρόπο που ξεπερνά τα κοινωνικά όρια και εμφανίζονται στη σκηνή χωρίς καμία συστολή. Πρόκειται για γυναίκες δυναμικές, οι οποίες έχουν το σθένος να ορθώσουν το ανάστημά τους και να φωνάξουν την αλήθεια τους. Εκτενέστερη ανάλυση πραγματοποιείται στον χαρακτήρα της Ελένης. Παραδόξως, η ηρωίδα του Ευριπίδη δεν είναι άπιστη, με αποτέλεσμα να αναιρείται η βασική κατηγορία που της προσάπτουν από την ομηρική εποχή. Ο Ευριπίδης παρουσιάζει μια ανατρεπτική Ελένη, η οποία όμως δεν αποποιείται όλα εκείνα τα γυναικεία χαρακτηριστικά που της έχει προσάψει η κοινωνία. Ο ποιητής μέσω της Ελένης, παραθέτει τον προβληματισμό του για τη στάση της κοινωνίας απέναντι στις γυναίκες, ενώ ο ίδιος τις αντιμετωπίζει πάντα με ανοχή και δικαιολογεί ακόμα και τις πιο ανόσιες πράξεις τους. Η έρευνα αυτή βοηθά στην κατανόηση των έργων και αποκωδικοποιεί τις προθέσεις του Ευριπίδη σε κάθε περίπτωση. (EL)
In this paper, the voice of women in Euripides' play and specifically the presence of Helen is examined. In the first stage, reference is made to the way women are presented in the tragedy in general. Despite the social obscurity of women in the everyday life of Athens, they have a leading role in the tragedies. It is precisely this sharp contrast between real and theatrical images that is examined. Especially the euphemistic women act in a way that transcends social boundaries and appear on stage without any shyness. They are dynamic women who have the strength to stand up and speak their truth. A more extensive analysis is carried out on the character of Helen. Surprisingly, Euripides' heroine is not unfaithful, thus negating the basic accusation that has been levelled against her since Homeric times. Euripides presents a subversive Helen, but she does not renounce all those feminine characteristics that society has accused her of. Through Helen, the poet sets out his reflections on society's attitude towards women, while he himself always treats them with tolerance and justifies even their most foolish actions. This research helps to understand the plays and decodes Euripides Euripides' intentions in each case. (EN)

Γλώσσα – Λογοτεχνία

Γλώσσα – Λογοτεχνία (EL)
Language – Literature (EN)

Ελληνική γλώσσα

Σχολή Φιλοσοφική » Τμήμα Φιλολογίας » ΠΜΣ Λογοτεχνία, σκέψη και πολιτισμός στον ελληνορωμαϊκό κόσμο » Κατεύθυνση Λογοτεχνία, σκέψη και πολιτισμός στον ελληνορωμαϊκό κόσμο
Βιβλιοθήκη και Κέντρο Πληροφόρησης » Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής

https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.