Η συμβολή των επικοινωνιακών και συνεργατικών πρακτικών στην επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης

Το τεκμήριο παρέχεται από τον φορέα :
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών   

Αποθετήριο :
Πέργαμος   

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



Η συμβολή των επικοινωνιακών και συνεργατικών πρακτικών στην επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης

Βασιλική Μπερερή (EL)
Βasiliki Bereri (EN)

born_digital_postgraduate_thesis
Διπλωματική Εργασία (EL)
Postgraduate Thesis (EN)

2023


Η παρούσα έρευνα εστιάζει στις αντιλήψεις δώδεκα (12) εκπαιδευτικών που υπηρετούν σε σχολικές δομές της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης σχετικά με τις επικοινωνιακές και τις συνεργατικές πρακτικές οι οποίες συνδράμουν τόσο στη διαμόρφωση των κοινωνικών τους σχέσεων στο χώρο της εργασίας – σχολείου, όσο και στην εξέλιξη της επαγγελματικής τους πορείας. Οι εκπαιδευτικοί αναδεικνύουν τους τρόπους με τους οποίους επικοινωνούν, αναφέρουν τα εμπόδια που θέτουν φραγμούς στην ενδοεπικοινωνία τους και παρουσιάζουν τα επίπεδα της συνεργασίας που επικρατούν στη σχολική δομή που εργάζονται, αλλά και το πόσο ανοιχτή είναι η σχολική κοινότητα με την ευρύτερη τοπική κοινωνία. Επιπλέον, επισημαίνουν τις αιτίες που δυσχεραίνουν το θετικό ψυχοκοινωνικό κλίμα του σχολείου και διατυπώνουν τις απόψεις τους ως προς τη σημασία του ανοιχτού τρόπου επίλυσης των συγκρούσεων. Στη συνέχεια, εκφέρουν τις απόψεις τους για το ρόλο που διαδραματίζει το διευθυντικό στέλεχος και τις προσεγγίσεις του όσον αφορά την αποτελεσματική επικοινωνία, τη συνεργασία και την επαγγελματική ανάπτυξή τους. Εν κατακλείδι, περιγράφουν τις τεχνικές που αξιοποιούν προκειμένου να αναπτύσσονται επαγγελματικά τόσο σε προσωπικό όσο και σε συλλογικό επίπεδο. Από τα αποτελέσματα της έρευνας προκύπτει επίσης ότι τα τεχνολογικά μέσα αποτελούν ένα σημαντικό εργαλείο που ενισχύουν την επικοινωνία των εκπαιδευτικών πέρα από τις τυπικές τους συναντήσεις προωθώντας ισχυρούς επαγγελματικούς δεσμούς και εξασφαλίζοντας τη διεύρυνση του γνωστικού τους υπόβαθρου. Όμως, κρίνεται απαραίτητη και η θετική στάση των εκπαιδευτικών προκειμένου να υποστηρίζουν, να ενθαρρύνουν, να ακούν με προσοχή τους συναδέλφους τους καθώς και να μπαίνουν στη θέση τους για οποιοδήποτε πρόβλημα αντιμετωπίζουν. Απόρροια αυτών είναι ότι όταν το εκπαιδευτικό προσωπικό αλληλεπιδρά, τότε συνάπτονται οι κοινωνικές τους σχέσεις και αποκτούν πρόσβαση σε κοινές πρακτικές μάθησης που προάγουν την επαγγελματική τους πρόοδο. (EL)
This research focuses on the perceptions of twelve (12) educators who serve in Primary Education school structures regarding the communication and collaborative practices between them and the rest of the teaching staff which contribute both to the creation of their social-work relationships and to the development of their career. The educators display the ways in which they communicate, report the obstacles that put barriers in their intercommunication and present the levels of cooperation that prevail in the school structure where they are occupied. Also they point out how open is the school community with the wider local society. In addition, they point out the causes that complicate the positive psychosocial climate of the school and they state the importance of an open way of resolving conflicts. Then, they express their views on the role played by the school principal and his / hers approaches on effective communication, collaboration and their professional development. In conclusion, in order to develop professionally both on personal and on collective level, they describe the techniques needed. From the research it comes also as a result that technological means are important tools that enhance teachers’ communication beyond formal meetings, promote strong professional relationships and ensure the broadening of their background knowledge. However, the positive attitude of educators is also considered necessary in order to support, encourage, listen carefully to their colleagues as well as put themselves in their position for any problem that they face. The consequences of these are that when the teaching staff interacts their social relationships are established and they gain access to common learning practices that promote their professional progress. (EN)

Εκπαίδευση

Εκπαίδευση (EL)
Education (EN)

Ελληνική γλώσσα

Σχολή Επιστημών της Αγωγής » Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης » ΠΜΣ Διαχείριση της Σχολικής Μονάδας και Διά Βίου Μάθηση » Κατεύθυνση Διαχείριση και Ανάπτυξη της Σχολικής Μονάδας: Παιδαγωγικές και Διοικητικές Πρακτικές
Βιβλιοθήκη και Κέντρο Πληροφόρησης » Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής

https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.