Είναι γεγονός πως η θέση των γυναικών ήταν πάντα αντικείμενο επεξεργασίας και επιστημονικής προσέγγισης. Οι μαρτυρίες της ελληνορωμαϊκής Αιγύπτου είναι αρκετές και στην παρούσα εργασία επιχειρείται η προσέγγισή τους μέσα από παπύρους, προκειμένου να καταδειχθεί το επίπεδο μόρφωσης, παιδείας αλλά και κοινωνικής υπόστασης των γυναικών.
Οι γυναίκες κατέχουν σημαντικό ρόλο στον χώρο της εργασίας τους και εισχωρούν ακόμα και σε επαγγέλματα στα οποία πρωτοστατούν άνδρες. Γίνονται επαγγελματίες στον χώρο της εκπαίδευσης, δηλαδή δασκάλες, στην ιατρική, ξεχωρίζουν στα καλλιτεχνικά επαγγέλματα ως χορεύτριες, αυλήτριες ή κροταλίστριες, ενώ διακρίνονται στον επιχειρηματικό στίβο και σε χειρωνακτικά και λοιπά επαγγέλματα, όπως της ναυκλήρου, της καμηλοτρόφου, της υφαντουργού αλλά και σε εκείνο της τροφού.
Όλα αυτά καταδεικνύουν περίτρανα ότι οι επαγγελματικές δραστηριότητες των γυναικών αποτελούν έμμεσες μαρτυρίες για την αγωγή που λάμβαναν, το μορφωτικό τους επίπεδο και την κουλτούρα τους. Η εκπαίδευση άφησε μόνιμα ίχνη σε αυτές και διαμόρφωσε τη σκέψη τους και την καθημερινότητά τους. Βέβαια, δεν μπορεί να αμφισβητήσει κανείς το γεγονός ότι ο ρόλος τους στην οικογένεια και την κοινωνία περιστρεφόταν γύρω από οικιακά ζητήματα και ήταν πολύ παθητικός σε σχέση με εκείνον των ανδρών.
Κάποια από αυτά τα στοιχεία θα προσπαθήσουμε να αναδείξουμε αποτιμώντας το ιστορικό πλαίσιο και τις γραπτές μαρτυρίες.
(EL)
It is a fact that the position of women has always been subject of elaboration and scientific approach. The testimonies of Greco-Roman Egypt are numerous and in this paper it is attempted to approach them through papyri, in order to evince the level of education, culture and social status of women.
Women play an important role in their workplace and are even entering male-dominated professions. They become professionals in the field of education, i.e. teachers, in medicine, they stand out in the artistic professions as dancers, courtiers or rattlers, while they stand out in the business arena and in manual and other professions, such as shipwrights, camel breeders, weavers and also in that of the mother.
All this clearly demonstrates that women's professional activities are indirect evidence of the education they received, their educational level and their culture. Education left permanent traces on them and shaped their thinking and their daily life. Of course, one cannot dispute the fact that their role in the family and society revolved around domestic matters and was very passive compared to that of men.
We will try to highlight some of these elements by evaluating the historical context and written testimonies.
(EN)