Μελετώντας τον διδακτικό σχεδιασμό και τη διδασκαλία εκπαιδευτικών για την έννοια της παραγώγου μέσω της αξιοποίησης ψηφιακών εργαλείων

This item is provided by the institution :
/aggregator-openarchives/portal/institutions/uoa   

Repository :
Pergamos Digital Library   

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



Μελετώντας τον διδακτικό σχεδιασμό και τη διδασκαλία εκπαιδευτικών για την έννοια της παραγώγου μέσω της αξιοποίησης ψηφιακών εργαλείων

Παπαβασιλείου Λυδία (EL)
Papavasileiou Lydia (EN)

born_digital_postgraduate_thesis
Διπλωματική Εργασία (EL)
Postgraduate Thesis (EN)

2023


Η παρούσα διπλωματική εργασία συγγράφηκε με σκοπό τη μελέτη του διδακτικού σχεδιασμού και της διδασκαλίας των εκπαιδευτικών για την έννοια της παραγώγου, όταν αυτή πραγματοποιείται με τη χρήση ψηφιακών τεχνολογιών. Η έρευνα εστιάστηκε στη μελέτη των πόρων (ψηφιακών και μη) που χρησιμοποίησαν οι εκπαιδευτικοί για τον σχεδιασμό δραστηριοτήτων, καθώς και στις διδακτικές πρακτικές, με τις οποίες τους αξιοποίησαν (σχήματα χρήσης) και αλληλεπίδρασαν με τους μαθητές (εργαλειακή ενορχήστρωση). Το δείγμα απαρτιζόταν από τρεις εκπαιδευτικούς με πολυετή εμπειρία στη διδασκαλία στο Λύκειο και γνώσεις στη χρήση ψηφιακής τεχνολογίας, ενώ τα δεδομένα που συλλέχθηκαν αποτελούνται από συνεντεύξεις με τους εκπαιδευτικούς, καθώς και από διαλόγους εκπαιδευτικών – μαθητών, σημειώσεις της ερευνήτριας και φωτογραφίες του λογισμικού και της τάξης κατά την παρακολούθηση των παρεμβάσεών τους. Η ποιοτική ανάλυση που διενεργήθηκε βασίστηκε στα πέντε χαρακτηριστικά του πλαισίου Δομικών Χαρακτηριστικών Διδακτικής Πρακτικής (ΔΧΔΠ) του Ruthven (2009). Ωστόσο, στο κομμάτι του συστήματος πόρων και του μοντέλου στόχων, πόρων, δράσεων και προσδοκώμενων αποτελεσμάτων, το ΔΧΔΠ συνδυάστηκε με τη Θεωρία Διδακτικής Τεκμηρίωσης των Gueudet, και Trouche (2009), ενώ στο κομμάτι των τύπων δράσεων και αλληλεπιδράσεων στη σχολική τάξη με το πλαίσιο της Εργαλειακής ενορχήστρωσης του Drijvers (2010). Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι εκπαιδευτικοί χρησιμοποίησαν, κυρίως υλικούς πόρους (π.χ. σχολικό βιβλίο, νέο Αναλυτικό πρόγραμμα), για να σχεδιάσουν δραστηριότητες για την εισαγωγή στην έννοια της παραγώγου και την εφαρμογή της (μέθοδος Newton), καθώς και άλλων εννοιών που σχετίζονται με αυτήν (ασύμπτωτες, ανισότητα Jensen). Μέσα από τη χρήση του GeoGebra, παρότρυναν τους μαθητές να εμπλακούν με τις δραστηριότητες, να πειραματιστούν, να οπτικοποιήσουν, να εικάσουν και να εξάγουν συμπεράσματα, αξιοποιώντας τον δυναμικό του χαρακτήρα και τις λειτουργίες του (π.χ. ζουμ, σύρσιμο), ενώ οι ίδιοι, κατά κύριο λόγο, περιφέρονταν και παρατηρούσαν την πρόοδο των ομάδων (Work-and-walk-by). (EL)
The present research is written with the aim of studying the teachers’ design and the teaching of the concept of derivative, by using digital technologies. The research focused on studying the resources (digital and no – digital), that teachers used to design activities, as well as the teaching practices, with which they utilized them (schemes of usage) and they interacted with the students (instrumental orchestration). The sample consisted of three teachers with many years of experience in high school teaching, while the data collected consisted of interviews with the teachers, as well as dialogues between teachers and students, researcher’s notes and photographs of the software and the classroom, during the observation of their interventions. The qualitative analysis conducted was based on Ruthvens’ (2009) Structuring Features of Classroom Practice (SFCP) framework’s five structuring features. However, in the resource system’s and in the curriculum script’s parts, the SFCP framework was combined with the Documentational Approach of Didactics (Gueudet, & Trouche, 2009), while in the activity format’s part, it was combined with the context of Instrumental Orchestration (Drijvers, 2010). The results showed that the teachers mainly used material resources (e.g. textbook, new Analytical program) to design activities with the aim of introducing the concept of derivatives and its application (Newton’s method), as well as the introduction of other related concepts (asymptotes, Jensen’s inequality). Though the use of GeoGebra, they encouraged students to engage with the activities, experiment, visualize, speculate and draw conclusions, taking the advantage of its dynamic character and its functions (e.g. zoom, dragging), while they themselves, mainly, roamed and observed the progress of the groups (Work-and walk-by). (EN)

Θετικές Επιστήμες

Θετικές Επιστήμες (EL)
Science (EN)

Greek

Βιβλιοθήκη και Κέντρο Πληροφόρησης » Βιβλιοθήκη Σχολής Θετικών Επιστημών
Σχολή Θετικών Επιστημών » Τμήμα Μαθηματικών » Διαπανεπιστημιακό ΠΜΣ Διδακτική και Μεθοδολογία των Μαθηματικών » Κατεύθυνση Διδακτική και Μεθοδολογία των Μαθηματικών

https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)