Η οντολογική πυκνότητα του συμβολικού. Όψεις της συμβολικής βίας στο έργο του Pierre Bourdieu

This item is provided by the institution :
/aggregator-openarchives/portal/institutions/uoa   

Repository :
Pergamos Digital Library   

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



Η οντολογική πυκνότητα του συμβολικού. Όψεις της συμβολικής βίας στο έργο του Pierre Bourdieu

Περίχαρος Αντώνιος (EL)
Pericharos Antonios (EN)

born_digital_postgraduate_thesis
Διπλωματική Εργασία (EL)
Postgraduate Thesis (EN)

2023


Η σκέψη του Pierre Bourdieu (Pierre Bourdieu, 1930-2002) εκκινώντας από την παραδοχή της αναγκαία κοινωνικής φύσης των πρωτίστως σωματικών αλληλοδράσεων που λαμβάνουν χώρα στον κοινωνικό κόσμο, οδηγείται σε μια εξαιρετικά συνεπή περιγραφή του κόσμου αυτού, μέσα από την εξέταση του ιδιαίτερου χαρακτήρα και της φύσης των ατόμων που τον απαρτίζουν. Η έννοια της συμβολικότητας η οποία αποτελεί τον πυρήνα της παρούσας εργασίας, δεν συνιστά μια αφηρημένη θεωρητική ανακάλυψη του Γάλλου κοινωνιολόγου αλλά, αντίθετα, μια οργανική διάσταση των κοινωνικών σχέσεων, η οποία εκκινεί από την ενσωμάτωση εκ μέρους των ατόμων των θέσεων, ιεραρχιών και λοιπών αναγκαιοτήτων του κοινωνικού κόσμου. Το συμβολικό κεφάλαιο αποτελεί οντολογικό γνώρισμα των κοινωνικών ατόμων και ως τέτοιο καθορίζει σε σημαντικό βαθμό τους τρόπους και την υφή των αναμεταξύ τους επιρροών. Το ανά χείρας εγχείρημα εκκινεί από την περιγραφή του γενικού χαρακτήρα και του ύφους της σκέψης του Pierre Bourdieu (κεφ. 1) και συνεχίζει με την εξέταση, σε ξεχωριστά κεφάλαια, των εννοιών του πεδίου (κεφ. 2) και του habitus (κεφ. 3), που λαμβάνονται ως αναγκαίοι όροι προκειμένου για την ανάδειξη της οντολογικής ρίζας των συμβολικών σχέσεων. Έπειτα, μελετώνται σε βάθος οι έννοιες του συμβολικού κεφαλαίου, της συμβολικής κυριαρχίας και της συμβολικής βίας (κεφ. 4), καθώς και οι τρόποι που αυτές έννοιες-διαστάσεις του κοινωνικού κόσμου επιδρούν στο άτομο κατά τα πρώτα χρόνια της ζωής του (κεφ. 5). Τέλος, γίνεται λόγος για το αποτύπωμα της συμβολικής βίας στον πολιτικό χώρο, προκειμένου να αναδειχθούν τόσο οι τρόποι κανονικοποίησης ερμηνειών και επιβολής νόμιμων αναγνώσεων επί του πραγματικού (κεφ. 6), όσο και ο βαθμός που αυτές οι νομιμοποιημένες οπτικές ενεργούν αποτελεσματικά ή δύναται να αμφισβητηθούν (κεφ. 7). Συνολικά, η εργασία αυτή στοχεύει στο να δειχθεί πως η σκέψη του Pierre Bourdieu είναι μια ιδιαίτερα ζωντανή σκέψη που, παρά την κοινωνιολογική της αφετηρία, διαθέτει αναμφίλεκτα φιλοσοφικό και ανθρωπολογικό ενδιαφέρον. (EL)
Pierre Bourdieu’s thinking (Pierre Bourdieu, 1930-2002), starting from the admission of the necessarily social nature of the primarily bodily interactions that take place in the social world, leads to an extremely consistent description of this world, through the examination of the special character and nature of the individuals who compose it. The concept of the symbolic, which forms the core of this work, is not an abstract theoretical discovery of the French sociologist but, on the contrary, an organic dimension of social relations, which starts from the embodiment by individuals of positions, hierarchies and other necessities of the social world. Symbolic capital is an ontological characteristic of social individuals and as such determines, to a significant extent, the ways and texture of the influences between them. The project at hand begins with the description of the general character and style of Pierre Bourdieu's thought (chap. 1) and continues with the examination, in separate chapters, of the concepts of field (chap. 2) and habitus (chap. 3 ), which are taken as necessary conditions in order to highlight the ontological value of symbolic relations. Then, the concepts of symbolic capital, symbolic dominance and symbolic violence are studied in depth (chap. 4), as well as the ways in which these concepts-dimensions of the social world affect the individual during the first years of his life (chap. 5). Finally, there is a dialogue regarding the imprint of symbolic violence in the political space, in order to highlight both the ways of normalizing interpretations and imposing legal readings on the real world (chap. 6), as well as the degree to which these legalized perspectives act effectively or can be contested (chap. 7). Overall, this paper aims to show that Pierre Bourdieu's viewpoint is a particularly lively one that, despite its sociological starting point, has undeniably philosophical and anthropological interest. (EN)

Φιλοσοφία- Ψυχολογία

Φιλοσοφία- Ψυχολογία (EL)
Philosophy - Psychology (EN)

German
Greek
English

Σχολή Φιλοσοφική » Τμήμα Φιλοσοφίας » ΠΜΣ Φιλοσοφία » Κατεύθυνση Ιστορία της Φιλοσοφίας και των Ιδεών
Βιβλιοθήκη και Κέντρο Πληροφόρησης » Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής

https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)