Οι συμβάσεις εκμετάλλευσης πλοίου, ως ειδικότερη κατά αντικείμενο κατηγορία συμβάσεων, ακολουθούν τους γενικούς κανόνες που διέπουν και κάθε άλλη κατηγορία σύμβασης. Κρίσιμη παράμετρος στην ανεύρεση των κανόνων αυτών αποτελεί το δίκαιο που διέπει τις συμβάσεις αυτές. Η συναλλακτική πρακτική, στηριγμένη σε μακρά εθιμική παράδοση, δείχνει πως στην εν λόγω κατηγορία, το δίκαιο που εφαρμόζεται είναι το αγγλικό.
Τούτο μεταξύ άλλων έχει ιδιαίτερη σημασία όσον αφορά τους όρους της σύμβασης. Αυτό γιατί στο δίκαιο αυτό, εκτός από τους ρητούς όρους, υπάρχουν και οι λεγόμενοι implied terms, ήτοι όροι που παρόλο που δεν υφίστανται ρητά διατυπωμένοι στο εν στενή εννοία κείμενο μιας σύμβασης, υπονοούνται και δεσμεύουν καθόλα τα μέρη. Δοθείσας αφενός της μεγάλης εμπορικής σημασίας και συχνότητας των συμβάσεων εκμετάλλευσης πλοίου και αφετέρου της σημασίας για τις νομικές επιπτώσεις ενός όρου κατ’ αρχήν μη «ορατού», η παρούσα εργασία πραγματεύεται την έννοια, το σκοπό και τη λειτουργία των implied terms.
Στο πρώτο μέρος, γίνεται μια επισκόπηση της έννοιας των implied term. Καθώς πρόκειται για έννοια και μηχανισμό που δεν απαντάται σε ηπειρωτικές έννομες τάξεις, παρουσιάζεται η προέλευση, οι κατηγορίες τους, αλλά και η σχέση τους με τους ρητούς όρους όπως και με την ερμηνεία της σύμβασης. Η οριοθέτηση αυτή κρίνεται σκόπιμη, καθώς η γενική έννοια, χαρακτηριστικά και λειτουργία των implied terms τυγχάνουν εφαρμογής και στις συμβάσεις εκμετάλλευσης πλοίου. Έτσι λοιπόν αναλύονται οι βασικές πηγές των όρων αυτών και προσεγγίζεται ο σκοπός και το σκεπτικό πίσω από αυτές.
Στο δεύτερο μέρος, αναλύονται οι implied terms που απαντώνται στις καθαυτές τις συμβάσεις εκμετάλλευσης πλοίου. Έτσι αναλύονται εκφάνσεις των implied terms σε συμβάσεις θαλάσσιας μεταφοράς και συμβάσεις ναύλωσης, που αποτελούν τα σημαντικότερα συμβατικά μορφώματα εκμετάλλευσης πλοίου, και αποτιμάται η σημασία τους. Επιπρόσθετα, παρουσιάζεται η θέση των implied terms στο χώρο του ναυτικού πεδίου, ιδίως υπό το φως της ελευθερίας των συμβάσεων αλλά και των σύγχρονων νομολογικών εξελίξεων. Με αυτό το τρόπο προσεγγίζεται περεταίρω η ερμηνεία των εν λόγω όρων και επιχειρείται να αποτυπωθεί κριτικά η λειτουργία τους στις συμβάσεις εκμετάλλευσης πλοίου.
Στο τρίτο μέρος, το θέμα που απασχολεί την παρούσα εργασία είναι η προσέγγιση του ζητήματος υπό το ελληνικό δίκαιο. Αυτή γίνεται υπό μια διπλή οπτική. Αφενός στο πλαίσιο του γενικού συμβατικού δικαίου υπό τον ΑΚ, αφετέρου ειδικότερα υπό το πρίσμα του ΚΙΝΔ. Με αυτό το τρόπο επιχειρείται να γίνει μια συγκριτική προσέγγιση, προκειμένου να καταστούν σαφείς οι διαφορές των 2 νομικών συστημάτων αλλά και να αναδειχθεί ο τρόπος με τον οποίο το ίδιο ζήτημα, προσεγγίζεται και επιλύεται στο ναυτικό πεδίο.
(EL)
Ship operation contracts, as the most specific category of contracts in terms of subject matter, follow the general rules that apply to any other category of contract. The law governing these contracts is a crucial factor in identifying these rules. Transactional practice, based on a long customary tradition, shows that in this category the applicable law is English law.
This is of particular importance, inter alia, with regard to the terms of the contract. This is because in that law, in addition to express terms, there are also so-called implied terms, i.e. terms which, although not expressly stated in the strict wording of a contract, are implied and binding on all the parties. Given the great commercial importance and frequency of ship operating contracts on the one hand, and the importance for the legal effects of a term that is in principle not 'visible' on the other, this paper deals with the meaning, purpose and function of implied terms.
In the first part, an overview of the concept of implied terms is given. As this is a concept and mechanism not found in continental legal orders, its origin, its categories and its relationship with express terms and the interpretation of the contract are presented. This delimitation is appropriate, since the general concept, characteristics and function of implied terms are also applicable to ship operating contracts. The main sources of these terms are therefore analysed and the purpose and rationale behind them are approached.
In the second part, the implied terms found in the ship operating contracts themselves are analysed. Thus, the manifestations of implied terms in maritime transport contracts and chartering contracts, which are the most important contractual forms of ship operation, are analysed and their importance is assessed. In addition, the position of implied terms in the maritime field is presented, particularly in the light of the freedom of contract and contemporary legal developments. In this way, the interpretation of these terms is approached further and an attempt is made to critically reflect their function in ship operation contracts.
In the third part, the topic of this paper is the approach to the issue under Greek law. This is done from a twofold perspective. On the one hand, in the context of general contract law under the Greek Civil law code, and on the other hand, in particular in the light of the Greek private maritime law code. In this way, a comparative approach is attempted, in order to make clear the differences between the two legal systems and to highlight the way in which the same issue is approached and resolved in the maritime field.
(EN)