ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΟΥ ΛΟΓΟΥ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΕ ΜΑΘΗΤΕΣ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟ ΜΟΝΤΕΛΟ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΟΓΝΩΣΤΙΚΗΣ AΝΑΛΥΣΗΣ ΤΗΣ SFARD

This item is provided by the institution :
/aggregator-openarchives/portal/institutions/uoa   

Repository :
Pergamos Digital Library   

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΟΥ ΛΟΓΟΥ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΕ ΜΑΘΗΤΕΣ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟ ΜΟΝΤΕΛΟ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΟΓΝΩΣΤΙΚΗΣ AΝΑΛΥΣΗΣ ΤΗΣ SFARD

Στριμενοπούλου Αδαμαντία- Κυριακή (EL)
STRIMENOPOULOU ADAMANTIA - KYRIAKI (EN)

born_digital_postgraduate_thesis
Διπλωματική Εργασία (EL)
Postgraduate Thesis (EN)

2023


Η διαδικασία με την οποία επιτυγχάνεται η μάθηση των μαθηματικών αποτελεί εδώ και πολλά χρόνια αντικείμενο έρευνας και αφορούν τους μαθητές αλλά και τον τρόπο διδασκαλίας των εκπαιδευτικών. Τα ερευνητικά ερωτήματα της εργασίας αφορούν την ανάδειξη των χαρακτηριστικών γνωρισμάτων του μαθηματικού λόγου (discourse) τεσσάρων εκπαιδευτικών σε τάξεις γυμνασίου της επαρχίας. Συγκεκριμένα, υιοθετείται το αναλυτικό πλαίσιο που αναπτύχθηκε από τις Morgan και Sfard (2016) για να εντοπιστούν, να εξεταστούν, να μελετηθούν και να σχολιαστούν τα τέσσερα χαρακτηριστικά του επικοινωνιογνωστικού μοντέλου και ο τρόπος που ο εκπαιδευτικός τα «εμφάνιζε» κατά την διδακτική του πρακτική. Επίσης η έρευνα εντοπίζει και σχολιάζει τις διαφορές του μαθηματικού διαλόγου (commognition) μεταξύ των τεσσάρων εκπαιδευτικών. Το μέσον για τη συλλογή των δεδομένων που χρησιμοποιήθηκε ήταν η μαγνητοφώνηση της διδασκαλίας και οι σημειώσεις που καταγράφηκαν κατά την διάρκεια της διδασκαλίας. Τα αποτελέσματα της έρευνας για τα χαρακτηριστικά του μαθηματικού διαλόγου που χρησιμοποιούν οι εκπαιδευτικοί έδειξαν ότι: Δίνουν έμφαση στις λέξεις και φράσεις που επιλέγουν κατά την διάρκεια της διδακτικής πρακτικής και χρησιμοποιούν ένα προσεγμένο και ακριβές λεξιλόγιο για να βοηθήσουν τους μαθητές να κατανοήσουν βαθύτερα την μαθηματική έννοια. Η παρουσία των οπτικών διαμεσολαβητών είναι περιορισμένη, κυρίως λόγω του περιορισμένου χρόνου της διδακτικής ώρας και εισάγονται στην διδασκαλία τους μόνο όταν τους κρίνουν απαραίτητους. Όσον αφορά τις ρουτίνες που εμφανίστηκαν κατά την διάρκεια της διδασκαλίας, οι εκπαιδευτικοί και των τεσσάρων παρεμβάσεων ακολούθησαν αλγοριθμική ρουτίνα και εντοπίστηκαν κυρίως τελετουργίες ρουτίνας και ελάχιστα παραδείγματα εξερευνητικών ρουτινών. Τέλος στις αφηγήσεις που επέλεξαν οι εκπαιδευτικοί εντοπίστηκαν στο ίδιο βαθμό τόσο επικυρωμένες όσο και εγκεκριμένες αφηγήσεις. Σχετικά με τις διαφορές στα χαρακτηριστικά του μαθηματικού διαλόγου των τεσσάρων εκπαιδευτικών η έρευνα έδειξε τα εξής: Εντοπίστηκαν μικρές διαφορές στη χρήση λέξεων που χρησιμοποιούν οι εκπαιδευτικοί επιλέγοντας ανάλογα τυπικό και μη τυπικό λεξιλόγιο ενώ η επιλογή οπτικών διαμεσολαβητών παρουσιάζεται επικουρικά συνήθως για την ενίσχυση της διδασκαλίας. Σχετικά με τις ρουτίνες και τις αντίστοιχες αφηγήσεις, οι εκπαιδευτικοί των τεσσάρων παρεμβάσεων δεν παρουσιάζουν ιδιαίτερες διαφορές κατά τον τρόπο προσέγγισης τους. (EL)
The process by which the learning of mathematics is achieved is here and many years subject of research and concern the students but also the way teachers' teaching. The research questions of the paper concern the highlighting the characteristics of the mathematical discourse of four teachers in high school classes in the province.Specifically, the analytical framework developed by Morgan and Sfard (2016) is adopted to identify, examine, study and comment on the four characteristics of the communication-cognitive model and the way the teacher "displayed" them during his teaching practice. Also, the research identifies and comments on the differences in the mathematical dialogue (commognition) between the four teachers. The means of data collection used was the recording of the teaching and the notes recorded during the teaching. The results of research on the characteristics of mathematical dialogue that teachers use showed that: They emphasize the words and phrases that they choose during teaching practice and use a careful and precise vocabulary to help students understand the mathematical concept more deeply. The presence of visual mediators is limited, mainly due to the limited time of the teaching hour and they are introduced in their teaching only when they are deemed necessary.Regarding the routines that emerged during teaching, the teachers of all four interventions followed an algorithmic routine and mostly routine rituals and few examples of exploratory routines were identified. Finally, in the narratives chosen by the teachers, both validated and approved narratives were found to the same extent. On the differences in the characteristics of the mathematical dialogue of the four of teachers, the research showed the following: Small differences were found in the use of words used by teachers choosing formal and non-formal vocabulary accordingly, while the choice of visual mediators is usually presented as an adjunct to enhance teaching. Regarding the routines and the corresponding narratives, the teachers of the four interventions do not show particular differences in their approach. (EN)

Θετικές Επιστήμες

Θετικές Επιστήμες (EL)
Science (EN)

Greek

Βιβλιοθήκη και Κέντρο Πληροφόρησης » Βιβλιοθήκη Σχολής Θετικών Επιστημών
Σχολή Θετικών Επιστημών » Τμήμα Μαθηματικών » Διαπανεπιστημιακό ΠΜΣ Διδακτική και Μεθοδολογία των Μαθηματικών » Κατεύθυνση Διδακτική και Μεθοδολογία των Μαθηματικών

https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)