Διερεύνηση απόψεων και στάσεων εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης σε σχέση με τη διαφοροποιημένη παιδαγωγική και την εφαρμογή της στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
Διερεύνηση απόψεων και στάσεων εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης σε σχέση με τη διαφοροποιημένη παιδαγωγική και την εφαρμογή της στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα
Τα τελευταία χρόνια η ανομοιογένεια των μαθητών τείνει να είναι το χαρακτηριστικό
κάθε σχολικής τάξης γεγονός που γεννά την ανάγκη υιοθέτησης μιας εκπαιδευτικής
προσέγγισης ικανής να ανταποκριθεί στις ετερογενείς ανάγκες όλων των
μαθητών/τριών. Σε διεθνές επίπεδο, το αίτημα αυτό μετουσιώνεται στην προσέγγιση
της ενταξιακής εκπαίδευσης. Για την υλοποίηση της ενταξιακής εκπαίδευσης
προβλέπονται ευρύτερες μεταρρυθμίσεις σε όλα τα επίπεδα του εκπαιδευτικού
συστήματος. Στο μικροεπίπεδο της παιδαγωγικής πράξης, βασικό εφαλτήριο
υλοποίησης της ενταξιακής εκπαίδευσης είναι η διαφοροποίηση της διδασκαλίας.
Λαμβάνοντας υπόψη τα ανωτέρω η συγκεκριμένη εργασία επικεντρώνεται στο
μικοεπίπεδο και επιχειρεί να διερευνήσει τις απόψεις και εμπειρίες εκπαιδευτικών
πρωτοβάθμιας από την εφαρμογή της στην πράξη. Για να προσεγγιστεί το εν λόγω
ζητούμενο, στο πλαίσιο της εργασίας διενεργήθηκε μία μικρής εμβέλειας ποιοτική
έρευνα. Στην έρευνα χρησιμοποιήθηκε η μέθοδος της συνέντευξης με ένα δείγμα 10
έμπειρων εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας προκειμένου να κάνει μια πρώτη προσέγγιση
του θέματος .
Έτσι διερευνήθηκαν οι απόψεις τους για τις έννοιες της ενταξιακής εκπαίδευσης,
της αναπηρίας και των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών και της διαφοροποιημένης
διδασκαλίας. Ζητήθηκε η άποψη τους για τη δυνατότητα πρακτικής εφαρμογής της
διαφοροποίησης της διδασκαλίας, την αντιμετώπιση της στα πλαίσια της
εκπαιδευτικής πολιτικής αλλά και την άποψη τους για το αν οι ίδιοι έχουν την
κατάρτιση για να την εφαρμόσουν. Δόθηκε έμφαση στην προσωπική τους εμπειρία
πάνω στη διαφοροποίηση σε επίπεδο τάξης και τις δικές τους προτάσεις για βελτίωση
των συνθηκών και του πλαισίου εφαρμογής της.
Τα αποτελέσματα της μελέτης έδειξαν πως οι εκπαιδευτικοί του δείγματος έχουν
αναπτύξει κουλτούρα αποδοχής της ένταξης και της διαφοροποίησης αν και δεν έχουν
σαφή αποτύπωση των εννοιών. Εφαρμόζουν εμπειρικά στρατηγικές διαφοροποίησης
για να βοηθήσουν τους μαθητές τους αλλά θεωρούν απαραίτητη την επιμόρφωσή τους
οργανωμένη από τον κεντρικό φορέα εκπαίδευσης. Είναι πρόθυμοι να
διαφοροποιήσουν τη διδασκαλία τους και προτείνουν αλλαγές στην εκπαιδευτική
πολιτική που θα ευνοήσουν την εφαρμογή της σε ευρεία κλίμακα
(EL)
In recent years, the heterogeneity of students tends to be the characteristic of every
school class, which raises the need for an inclusive education that will help meet the
heterogeneous needs of all students. Internationally, this task evolves into the approach
of inclusive teaching. To apply the methods of inclusive teaching, further reforms have
to be made in all levels of the education system. At the micro level of pedagogical
action, a basic springboard to the utilization of inclusive teaching is the diversification
of teaching.
Taking into account all the aforementioned, this research using the interview
method focuses on the micro level and was based on a sample of experienced primary
school teachers in order to attempt a first approach to the issue. Thus, the views of 10
primary school teachers on the concepts of inclusive education, disability and special
educational needs, differentiated teaching were explored. They were asked for their
opinion on the possibility of practical application of differentiation of teaching, its
treatment in the context of educational policy and their opinion on whether they
themselves have the training to implement it. Emphasis was placed on their personal
experience on differentiation at class level and their own proposals for improving the
conditions and the framework for its implementation.
The results of the study showed that the teachers in the sample have developed a
culture of acceptance of inclusion and differentiation, although they do not have a clear
depiction of concepts. They apply empirically differentiation strategies to help their
students but consider it necessary to be trained on them by the central education agency.
They are willing to diversify their teaching and propose changes in education policy
that will favour its implementation on a wide scale.
(EN)
Σχολή Επιστημών της Αγωγής » Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης » ΠΜΣ Διαχείριση της Σχολικής Μονάδας και Διά Βίου Μάθηση » Κατεύθυνση Διαχείριση και Ανάπτυξη της Σχολικής Μονάδας: Παιδαγωγικές και Διοικητικές Πρακτικές
Βιβλιοθήκη και Κέντρο Πληροφόρησης » Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.
Βοηθείστε μας να κάνουμε καλύτερο το OpenArchives.gr.